I mål med TT

Motoren og girkassen er den samme som vi nylig har kjørt i A3, og utstyret passer minst lik godt her. Den starter med et brøl og lover mye allerede før vi har satt bilen i gir.


I forhold til Audi A3 med den samme motoren, er TT utstyrt med ekstrem mye motorlyd. Det buldrer nesten som en V8-er. Når du gir på forsiktig kjenner vi bassen fra eksosanlegget vibrere i seteryggen. Oppover i turtallet mister vi litt godlyd, men vi kjørte gjerne med vinduet åpent for få med mest mulig lyd likevel. Bose-anlegget blir lett utkonkurrert.

Bedre

TT har tidligere kun vært levert med to firesylindrete turbomotorer med 180 eller 225 hestekrefter. Det er fine motorer som passer godt til avgiftssystemet her i hjemme i forhold til denne V6-eren. 3,2 liter, som er det totale slagvolumet, passer ikke avgiftssystemet, men kler ikke TT noe mindre godt av den grunn. Det er en ekstremt kompakt motor med en vinkel mellom sylindrene på kun 15 grader. Det betyr at alle stemplene står i en klase og motoren tar liten plass. På denne bilen er også batteriet flyttet bak i bilen og det hjelper på vektfordelingen. Det er viktig siden TT er en tung bil. 1.520 kilo må motoren trekke på før passasjerer og bagasje er lagt til.

Sprekere

Mye effekt passer godt sammen med TT. Motoren i testbilen yter 250 hestekrefter ved 6.300 omdreininger og dreiemomentet ligger flatt på 320 newtonmeter mellom 2.800 og 3.200 omdreininger. Sammen med den spesielle girkassen med to kløtsjer passerer vi nok ganske sikkert 100 kilometer i timen på de oppgitte 6,4 sekunder. Dette er jo så nærme plug ang play det er mulig å komme. Sett spaken i D og gi full gass. Akselerasjonen er god og girksiftene er sensasjonelle. På grunn av at to gir ligger inne samtidig (to kløtsjer) trenger ikke girkassen å gjøre noe annet enn skifte fra den ene kløtsjen til den andre. Det gjør at bilen ikke har et eneste opphold i akselerasjonen mellom girskiftene. Det er tøft. Mer om girkassseteori finner du i denne testen av A3 3.2 DSG på denne lenken.

Kulere

Fordi som ikke vil å tulle med kløtsjpedalen er DSG-kassen helt perfekt. Kjøreopplevelsen er stor og kjøregenskapene er bedre på denne bilen enn turbomodellene. Firehjusldriften opererer uten bivirkninger og den er mye mindre understyrt enn de svakere modellene. Den vifter muntert med rumpa, mens motoren brøler av vellyst. Dette er tøft.

Styring og bremser

Selv om vi ble avspist med noen lurvete vinterdekk fikk vi kjent godt på varene. Styringen er god og tilbakemeldingene forteller alt som du trenger og vite om veigrep og hva som foregår under dekkene. Det samme gjelder bremsene som er mye mer behagelige her i forhold til på A3 3.2. Der var de vanskelig å dosere og det ga mange ubehagelige bråstopper. På TT kan vi kjøre mykt, men de biter liekvel godt fra seg under aktiv kjøring.

Lekker innvendig

Utvendig design har nok gått av seg den store wow-effekten, men innvendig synes vi fortsatt dette er en råfin bil. Fett ratt, aluminiumsdetaljer i dashbord og pedaler, fine seter i skinn og alcantara og et helt sort interiør. Det ser eksklusivt og sportslig ut. Plassen foran er god og du har all instillingsmuligheter du trenger, og mine 196 centimeter på sokkelesten passer greit i forsetene. Bagasjerommet er også ganske stort. Det rommer i hvert fall en stor koffert og noen småting i tillegg. Baksetet er en vits, men et par velvillige småbarn kommer seg nok på plass hvis man begrenser seg litt foran.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.