SELVKJØRENDE: Tesla er nærmest selvkjørende og spekket med sikkerhetsutstyr. I fremtiden vil det være med på å senke antallet ulykker i trafikken. Foto: Jamieson Pothecary.
SELVKJØRENDE: Tesla er nærmest selvkjørende og spekket med sikkerhetsutstyr. I fremtiden vil det være med på å senke antallet ulykker i trafikken. Foto: Jamieson Pothecary.Vis mer

Autonome biler minsker sjansen for dødsulykker

I Danmark kunne 25 dødsulykker vært unngått

Dansk rapport viser hvor viktig sikkerhetsutstyret er.

En undersøkelse gjort av det danske Vejdirektoratet har sett på alle Danmarks bilulykker i 2014 som førte til dødsfall i trafikken, og hvorvidt disse ulykkene kunne vært unngått om bilen var utstyrt med autonom sikkerhetsteknologi.

Undersøkelsen viser ifølge danskene hvor viktig automatiseringen av bilene er og at den rette teknologien kan redde liv.

- Vi kan se at automatiseringen av biler med slik teknologi som allerede finnes i dag, kan være med å redusere noen av de mest alvorlige ulykkene som er på veien, forteller avdelingsleder Andreas Egense i Vejdirektoratet Danmark til Dinside.

Sikkerhetssystemer redder liv

Egense og hans kolleger har sett på alle dødsulykkene, og analysert seg frem til at 25 av de 168 dødsulykkene som skjedde i Danmark i 2014 kunne vært unngått om de alle hadde avansert nødbremssystem, aktiv linjeholder og fotgjenger- og syklistsensor.

- Samtidig kan vi se at det er en stor del av dødsulykkene som ikke kunne unngås, også selv om bilene hadde vært oppgradert med automatiserings-systemer. Det understreker et fortsatt behov for å arbeide med trafikksikkerhet på veiene, fortsetter Egense.

- Med flere systemer som gir førerstøtte vil det med tiden bli førerløse biler. Inntil da er det viktig å fokusere på tiltak som kan øke trafikksikkerheten.

KUNNE BERGET LIVET: Hvis bilene hadde hatt aktivt nødbremssystem, filskiftevarsler og fotgjenger- og syklistvarsler. Foto: Vejdirektoratet.dk Vis mer

For selv om de aller fleste modeller nå blir levert med aktive og oppgraderte sikkerhetsystemer er det forskjell på disse og hvorvidt de klarer oppdage fotgjengere og syklister langs veien.

Testet sikkerhetsystemene

Den tungtveiende tyske organisasjonen ADAC har testet bremsesystemene til flere av de mest populære bilene på markedet.

I testen deltok Audi A4, Subaru Outback, Kia Optima, Mercedes C-klasse, Volvo V60 og BMW 3-serie.

Resultatene vil trolig overraske flere, og best ut kommer Subarus Outback, mens BMWs 3-serie kom dårligst ut.

På tester med høy hastighet kunne alle bilene gjenkjenne en voksen person i minst 28 prosent av tilfellene over 60 kilometer i timen, og minst 38 prosent under.

Om bilen møtte en syklist i over 50 kilometer i timen, var det kun Audi A4 som så syklisten i 50 prosent av tilfellene. Mercedes C-klasse så den 25 prosent og BMW 3-klasse så den i 13 prosent av tilfellene. Resten kjørte ned syklisten.

Her kan du se hele den tyske tabellen til ADAC.

Ekstra utsatt som syklist eller fotgjenger

I Tyskland er nærmere 30 prosent av de drepte i trafikken syklister eller fotgjengere.

Til sammenligning var det i 2015 14,5 prosent av de trafikkdrepte som var myke trafikanter i Norge.

Som nevnt kommer Audi og Subaru godt ut av testen. Testen viser også at antallet sensorer ikke har mye å si på utfallet av situasjonen. For eksempel benytter Audi og BMW seg av samme sensorsystem, men leverer forskjellige resultater på testen som ble utført både i dagslys og i mørket.

Her skilte Subaru seg ut mot resten, da stereokameraet også ga best resultater i mørket. Ifølge ADAC skjer 60 prosent av ulykkene med myke trafikanter i mørket.