I Afrika med Toyota Land Cruiser

Siden starten i 1953 er det solgt mer enn fire millioner eksemplarer av Toyotas Land Cruiser, som i mellomtiden har oppnådd legende-status. Vi har prøvekjørt den seigeste modellvarianten på afrikanske savanner.

Vis mer


MASAI MARA (DinSide Motor): Året 1953 var et skjebnesvangert år for Jeep og Land Rover. Dette året startet nemlig serieproduksjonen av Toyota Land Cruiser, som snart skulle vise seg å bli en av verdens mest vellykkede modell-serier. Hadde det ikke vært for Land Cruiser (og familiemedlem Hilux), ville nok Jeeper og Land Rovere vært langt vanligere syn rundt omkring på kloden.

22 år i produksjon

Vi har vært i Kenya og har prøvekjørt den kanskje aller mest legendariske varianten, nemlig Land Cruiser 70. 70-serien, som kom allerede i 1984, er utrolig nok fortsatt i produksjon - 22 år etter sin fødsel. Riktignok forsvant bilen fra europeiske utstillingsvinduer i 2001, men i den tredje verden er 70-serien fortsatt en av Toyotas viktigste modeller.

Tungkjørt og gammeldags

Vis mer


Med utgangspunkt i de moderne Land Cruiser-modellene, Land Cruiser og Land Cruiser 100, fremstår Land Cruiser 70 som en veteranbil. Eksemplarene vi fikk prøvekjøre hadde i tillegg gått tusenvis av kilometer på kenyanske veier, noe som hadde satt sitt preg på styring, hjuloppheng, girkasser og motorer. Vi opplevde derfor bilene som tunge å manøvrere, ukomfortable og særdeles spartanske.

Akselerasjon og toppfart-potensiale var mildest talt svak, ikke minst med tanke på at Land Cruiser 70 er utrustet med en 4,2-liters rekke-diesel. Med utgangspunkt i den elendige bremseredskapen var det nok imidlertid like greit at vi hadde problemer med å passere 80 kilometer i timen på flatmark.

Svakt utstyrsnivå

Vis mer


For den som er vant til moderne familiebiler, fremstår altså Land Cruiser 70 som et uvanlig umoderne kjøretøy. En kikk på nettsidene til Toyota Afrika er også egnet til å trimme smilemusklene. Under punktet j"sikkerhet" er nemlig følgende hovedpunkter listet opp: deformerbar front, god sikt til sidene, stålbjelker i dørene, trepunkts setebelter, høyt montert bremselys og mulighet for tåkelys som ekstrautstyr. Elektronisk antiskrens (ESP), blokkeringsfrie bremser og kollisjonsputer er altså fremmedord i Land Cruiser 70-sammenheng.

Heller ikke komfort-listen er spesielt imponerende. Punktene Toyota selv har valgt å trekke frem begrenser seg i hvert fall til høydejusterbart ratt, fothviler, elektriske vindusheiser, én koppholder og setejustering.

Styrke og holdbarhet

Vis mer


Hvordan kan en så ukomfortabel og spartansk bil ha blitt så populær i hele verden? Forklaringen er selvsagt bilens styrke, holdbarhet og reparerbarhet, egenskaper som er helt avgjørende i den tredje verden. På vår kjøretur fra Nairobi til Masai Mara kjørte vi mil etter mil på underlag som knapt kan defineres som bilvei. Det humpet og bråket, men våre Land Cruisere holdt ut. Land Cruiser 70 er kort og godt en bil som holder ut tusenvis av kilometer under forhold som ville tatt knekken på en moderne byjeep i løpet av et par dager.

Ukomplisert konstruksjon

Vis mer


I tillegg er bilen enkel å vedlikeholde og å reparere, noe som betyr at mekanikeren kan klare seg med begrenset skolering og at verkstedet ikke trenger være spesielt velutrustet. Eksempelvis produserer den 4,2 liter store dieselmotoren kun 130 hestekrefter og 285 newtonmeter, noe som sier oss at enkelhet og holdbarhet hadde en altoverskyggende betydning da motoren ble utviklet. Til sammenligning kan det nevnes at de fleste moderne 2,0-liters dieselmotorer produserer 130 til 150 hestekrefter og 320 til 340 newtonmeter.

Ekte terrengbil

Vis mer


En annen forklaring er selvsagt at Land Cruiser 70 er en ekte terrengbil, med innkoblbar firehjulsdrift og 23,5 centimeter bakkeklaring. Både forhjuls- og bakhjulsoppheng er av den stive typen og bakhjulene fjæres av solide bladfjærer. Forhjulsopphenget har etter hvert fått spiralfjærer, men det finnes fortsatt varianter med bladfjærer også på forakselen. I tillegg kan Land Cruiser 70 også leveres med full vadeutrustning.

90-liters tank leveres som standardutstyr, men om ønskelig kan man i tillegg bestille en reservetank med samme volum. Dermed blir rekkevidden stor, noe som selvsagt er viktig på landsbygda i mange ikke-industrialiserte land, der avstanden mellom drivstoff-stasjonene kan være drøy.

Vi trodde vi hadde fått muligheten til å sette Land Cruiser 70 på prøve i da vi skulle passere et tørt elveleie i Masai Mara. Denne øvelsen skulle imidlertid vise seg å være barnemat for 70-serien, som åpenbart har virkelige terreng-kvaliteter.

Pickup

Vis mer


Land Cruiser 70 produseres i en rekke varianter rundt omkring i verden. De to hovedvariantene er imidlertid pickupen og hardtopen. Pickup-typen er såkalt Super Long Wheelbase, noe som innebærer akselavstand på 318 centimeter. 70-serie Pickup er 508,5 centimeter lang, men er bare 169 centimeter bred.

Hard Top

Den andre hovedvarianten går under navnet Long Wheelbase Hard Top. Denne har en akselavstand på 298 centimeter, er 498 centimeter lang og kan leveres med tre, seks eller tretten sitteplasser. Vi disponerte to Japan-produserte eksemplarer av sistnente (de hvite).

I tillegg disponerte vi to biler som er ombygget fra pickuper til hardtop-utgaver i Kenya. Disse har et svært langt bakre overheng, noe som gir god innvendig plass. I tillegg er de utrustet med store safari-takluker.

Kun to dører

Felles for begge varianter er imidlertid at de kun er utrustet med to sidedører. Dette er ikke spesielt praktisk, spesielt når forsetene - som må flyttes for å gi adgang til de bakre seteradene - knapt lar seg bevege. Vi fikk aldri noen fullgod forklaring på hvorfor Land Cruiser 70 kun produseres i todørs-utgave.

Trygg

Vis mer


Det å kjøre Land Cruiser 70 fremstår på mange måter som en tidsreise, på godt og vondt. Vi må nok innrømme at vi foretrekker de to utgavene som selges i Europa; Land Cruiser og Land Cruiser 100. Hadde vi til daglig måttet forholde oss til et horribelt veinett, dårlig drivstoffkvalitet og lang avstand mellom bush-verkstedene, hadde vi nok imidlertid følt oss tryggest i Land Cruiser 70.

  • En kronologisk gjennomgang av Land Cruiser-historien finner du her.
  • Store bilder av safari med Land Cruiser 70 finner du her.
  • Store bilder av samtlige Land Cruiser-modeller finner du her.
  • Vår Kenya-reportasje finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder