<b>NY TØFFING:</b> Folkesuven Hyuundai ix35 erstattes til sommeren av Tucson - og om bilen er ny er ikke navnet det. Tucson var også navnet på forgjengeren til ix35 her i landet. Foto: HYUNDAI
NY TØFFING: Folkesuven Hyuundai ix35 erstattes til sommeren av Tucson - og om bilen er ny er ikke navnet det. Tucson var også navnet på forgjengeren til ix35 her i landet. Foto: HYUNDAIVis mer

Hyundai Tucson erstatter ix35

Ny folkesuv fra Hyundai skal gi fart i norgessalget.

Selv om Hyundai er så store på SUV i Europa, har de slitt i Norge.

Kraftig fallende salg over hele linjen har vært realiteten, og importøren legger da heller ikke skjul på at dette blir en viktig lansering.

- Dette er en svært viktig bil for Hyundai, sier Hyundais sjef i Norge, Thomas Rosvold, i en pressemelding, og presiserer at bilen er designet og produsert i Europa.

Bilen er forøvrig designet av Hyundais designsjef Peter Schreyer, som vi nylig nevnte i forbindelse med Kias oppsiktsvekkende nye stasjonsvogn.

Kommer til sommeren

Den nye folkesuven kommer på markedet til sommeren, og vil da gå i klinsj med blant andre Mazda CX-5, Toyota RAV4, Ford Kuga og Nissan Qashqai.

MARKANT PROFIL: Designsjef Peter Schreyer har ønsket å kombinere eleganse og kraftfullhet i proporsjoner og linjeføring på nye Tucson. Foto: HYUNDAI Vis mer


Med LED i front

Et tydelig kjennetegn på Hyundais nye design er den sekskantede grillen med LED-lys.

Av det som har fått noe kritikk på tidligere modeller er setene. Det presiseres derfor at setene skal gi bedre støtte til lårene enn på tidligere modeller. De blir dessuten tilgjengelig med både varme og kjølefunksjon i kombinasjon med skinn.

CLEAN: Førermiljøet ser ooversiktlig nok ut om enn ganske klassisk i utformingen. Ifølge Hyundai er både ergonomi og kvalitet på høyt nivå. Det får vi anledning til å undersøke selv senere i år. Foto: HYUNDAI Vis mer


Mellomstor modell

Nye Tucson er en relativt kompakt folkesuv med under 450 centimeter i lengden (447,5 centimeter). Bilen er 185 centimeter høy og 164,5 centimeter høy mens akselavstanden er 267 centimeter.

Nye Tucson har ganske rause 513 liter bagasjeplass med alle setene oppe, og bakluken er helautomatisk med såkalt håndfri-funksjon. Det innebærer at den kan åpnes ved at man nærmer seg med nøkkelen i lommen.

Av andre nyheter nevner produsenten et nytt navigasjonssystem, som skal være mer enn tre ganger raskere enn tidligere og er inkludert syv års oppdatering fra TomTom Live.

RØFFE LINJER: Hyundai ser hakket barskere ut enn en del av de direkkte konkurrentene. Foto: HYUNDAI Vis mer


Spekket med sikkerhet

Av sikkerhets- og førerassisterende systemer nevnerdessuten Hyundai følgende:

  • Parkeringsassistent Smart Parking Assist System (SPAS) er Hyundais automatiske lukeparkeringsassistent som har blitt oppgradert og nå i tillegg til lukeparkering automatisk rygger bilen inn og parkerer på ordinære parkeringsplasser.
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) bremser automatisk når bilen oppdager farlige situasjoner i forhold til andre kjøretøy og fotgjengere.
  • Filvarsleren Lane Keeping Assist System (LKAS) sørger for at sjåføren blir korrigert hvis bilen forlater kjørefeltet uten bruk av lyssignal.
  • Rear Traffic Cross Alert (RTCA) bruker radar i 180 grader bak bilen og varsler om kryssende trafikk
  • Blind Spot Detection (BSD) er et system som identifisere aktiviteter rundt bilen
  • Speed Limit Information Function (SLIF) er et system som registrerer skilter og minner sjåføren om disse.
  • Active Hood System (AHS) sørger for at panseret tar av for støtet ved kollisjon med fotgjenger eller syklist.
  • Nye Tucson lanseres i Norge i august og vil da ha følgende motorvalg:

  • 1,6 l bensin med 136 hestekrefter eller turboversjon med 176 hestekrefter
  • 1,7 l. diesel med 115 hestekrefter
  • 2,0 l. diesel med 136 hk eller 184 hestekrefter.
  • Standard girkasse er sekstrinns manuell. Bensinmotoren på 176 hester kan leveres med en 7-trinns dobbelkløtsj-automat, mens de to 2,0-liters dieselmotorene kan leveres med automatgirkasse med seks trinn.