Hyundai-suksess i Europa

Hyundai lokker med et bredt modellspekter, tung SUV-satsing, stadig høyere kvalitet og gode priser. Nå er merket i ferd med å passere Nissan på Europa-statistikken.

Hyundai Santa Fe Vis mer
Hyundai Tucson Vis mer


I 2005 klarte Vest-Europas Hyundai-forhandlere å finne kunder til hele 300.000 personbiler. Det betyr at Hyundai selger flere biler enn tradisjonsrike japanske bilprodusenter som Honda (238.000), Mazda (225.000), Suzuki (183.000) og Mitsubishi (127.000). Kun to importerte bilmerker tuktet Hyundai i 2005; overlegne Toyota (764.000) og Nissan (343.000).

Satser på å slå Nissan

Hyundai har imidlertid ikke tenkt å nøye seg med å være Europas tredje største importmerke. Tidlig i 2005 annonserte Hyundais Europa-organisasjon at neste mål er å gå forbi Nissan, et mål merket muligens kan innfri allerede i år. Ved utgangen av april kunne Hyundai notere 100.000 personbilsalg i Vest-Europa, mot 106.000 for Nissan. Hvis vi også tar med Øst-Europa, er situasjonen enda lysere for koreanerne. Inklusive Øst-Europa solgte Hyundai 108.000 biler i første tertial (fire måneder) mens Nissan endte opp med 110.000 salg.

Mye større enn amerikanerne

Hyundai Atos Vis mer


Med tanke på at Hyundai nylig har lansert en helt ny Santa Fe, er det derfor ikke utenkelig at koreanerne allerede i inneværende år kan gå forbi Nissan og dermed bli Europas nest største asiatiske bilmerke. Det innebærer i tilfelle også status som Europas nest største import-merke. Det er nemlig ingen amerikanske bilmerker som kan utfordre de store asiatiske produsentene. Det største amerikanske bilmerket i Europa er Chrysler, som i 2005 solgte 56.000 biler. Det ble riktignok samme år solgt 141.000 Chevreleter, men disse bilene er egentlig koreanske Daewooer med Chevrolet-emblemer.

Fremgang også for Kia

Hyundai Sonata Vis mer


Også Hyundai-eide Kia selger stadig bedre i Europa. I 2005 ble det solgt hele 232.000 Kiaer i Vest-Europa. Det betyr at også Kia solgte bedre enn Mazda, Suzuki og Mitsubishi og at avstanden opp til Honda var liten.

I år har imidlertid avstanden opp til Honda blitt større. Mens Honda i årets første tertial solgte 88.000 biler i Vest-Europa, måtte Kia nøye seg med 75.000 salg. Årets fire første måneder ble i tillegg svært gode for Mazda, som solgte 95.000 biler og dermed har gått forbi Kia. I tillegg trues Kia bakfra av Suzuki, som takket være sin nye Grand Vitara har solgt 74.000 biler.

Europeerne fortsatt størst

Hyundai Coupé Vis mer


Sammenlignet med de virkelig store europeiske bilprodusentene, er imidlertid koreanerne fortsatt miniputter i Europa. Sammenlagt solgte de tre koreanske produsentene Hyundai, Kia og Chevreolet (Daewoo) 673.000 biler i Vest-Europa i fjor. Dette er selvsagt voldsomt mange biler, men sammenlignet med Volkswagen og Renault, som solgte henholdsvis 1,5 og 1,4 millioner biler, har koreanerne fortsatt mye å vinne.

Kilde: Automotive News Europe

  • Store bilder av Hyundais personbil-modeller som markedsføres i Norge finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder