<b>BY-PICKUP:</b> Hyundai ser for seg et marked for små biler med et lite lasteplan, ment for urbane strøk.   Foto: Newspress
BY-PICKUP: Hyundai ser for seg et marked for små biler med et lite lasteplan, ment for urbane strøk. Foto: NewspressVis mer

Hyundai Santa Cruz, en ny tanke om bil

De har laget en liten bil, som kan bli stor om du vil.

Fantasi ser ut til å være et viktig verktøy i bilbransjen for tiden. Nye bilklasser og kloninger av eksisterende har poppet opp som paddehatter de siste årene. Her er en til.

Hyundai lanserte nylig sin crossover pickup Santa Cruz på bilutstillingen i Detroit denne uken. Og ja, den er en konseptbil.

Vi liker likevel tanken. Også flere andre produsenter har lansert visjoner om spesielle pickup-er, deriblant Mini, med en ombygd Countryman, og BMW med en ombygd M3.

For urbane eventyrere

For å kunne forklare bilen så godt som mulig har Hyundai heller valgt å beskrive kunden. Det er unge og aktive mennesker som må se at omgivelsene blir trangere, både gater og parkeringsplasser.

Det komiske er at dette sies i USA, hvor parkeringslukene på sitt beste er like store som en dobbelt garasje, men Hyundai legger til at dette ikke bare er et amerikansk fenomen, men gjelder over alt. Og la oss huske at koreaneren Hyundai er en asiatisk bilprodusent i utgangspunktet selv om de er blitt svært internasjonale.

Det er Hyundai Design North America som har stått for formgivningen til denne bilen. Likevel er det lite annet ved Santa Cruz som forteller at det er en amerikansk konseptbil, annet enn designen.

Husker du denne? Skal komme til over alt

Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
BY-PICKUP: Hyundai ser for seg et marked for små biler med et lite lasteplan, ment for urbane strøk. Foto: Newspress


Ny tanke

For å tiltale et amerikansk publikum, har designerne benyttet seg av en såkalt bold design, et muskulært designspråk. Dette får bilen til å se litt større og kraftigere ut enn den egentlig er, noe som vil veie litt opp for en begrenset størrelse.

Santa Cruz er på mange måter en såkalt X-Cab, en bil med bakseter, men som likevel er mindre enn en pickup med fire dører.

Hyundai har løst dette ved å gi bilen bakdører som er hengslet i bakkant. På den måten kan du lukke opp bakdøren etter at fremdøren er åpnet - akkurat som på elbilen BMW i3. Dette gir en langt bedre og lettere tilgang for de opptil tre personene som skal ut og inn av baksetetet.

Toyota fornyet sin vinner gjennom mange år: Møter trusselen fra Volkswagen

Mer for europeere

Et ting til som ikke er veldig amerikansk finner vi under panseret. Der sitter det en firesylindret 2-liters dieselmotor på 190 hestekrefter.

I amerikansk målestokk er dette lite i en pickup, og nettopp derfor mener Hyundai at de tilbyr noe nytt som faktisk kan bli verdsatt.

Denne 2-literen er igjen hektet sammen med deres helautomatiske HTRAC firehjulsdrift.

Hva med sikkerheten? Her er den første pickup som har fått fem stjerner i Euro NCAP

Skinnet bedrar

Selv om bilen ser barsk og sterk ut, i tillegg til å ha fire dører og rommer fem personer, så har den et lite fotavtrykk. Hyundai har ikke offentliggjort målene, men sier at bilen er på samme størrelse som en kompakt-SUV, eller CUV som de definerer den.

Den er ikke en vanlig firehjulsdreven pickup, men stiller heller ikke i klassen med VW Caddy og dens like. Santa Cruz er noe midt i mellom, noe det i følge Hyundai kan være et markedet for. Spesielt i urbane strøk.

Smarte løsninger

Innenfor disse rammene har Hyundai forsøkt å gjøre bilen så praktisk som mulig. Baksetet går derfor på skinner, og ryggen kan legges ned. Dette for å gi enda bedre plass til bagasje.

I tillegg er lemmen på planet laget på en måte som gjør at den kan trekkes ut og gi en ytterligere forlengelse av planet når den er lagt ned.

På denne måten blir planet like stort som på en mellomstor pickup, men bare når du trenger det. Samtidig har du en bil forøvrig som minner mer om en personbil enn om en lastebil.

Sykkelracer

Hyundai forteller at hovedfokus ikke har vært lastevekt og trekkevne, men mer å gjøre en normal bil om til en firehjulsdreven pickup. Enten det er for deg som skal ut med snowboardet, sykkelen, eller i andre situasjoner trenger det ekstra planet. Den er med andre ord ikke en tung lastebil, men en urban liten pickup. Kanskje det faktisk er en smart tanke?

Hyundai refererer til at kun syv prosent av dagens kjøpere av en pickup er under 30 år. Av disse igjen er bare ti prosent kvinner. Dette til tross for at den kvinnelige andelen kunder er høy når det gjelder små SUV-er.

Derfor mener de det er et reelt markedet for en bil som dette. Det er kjøpere der ute som vil ha en praktisk løsning utover en vanlig liten SUV og en sedan.

Santa Cruz skal visstnok være laget for dem.