<b>FERDIGTESTET:</b> Hyundai ix35 el-hydrogen er ifølge produsenten verdens første masseproduserte el-hydrogenbil.  Foto: HYUNDAI
FERDIGTESTET: Hyundai ix35 el-hydrogen er ifølge produsenten verdens første masseproduserte el-hydrogenbil. Foto: HYUNDAIVis mer

Hyundai ix35 el-hydrogen i produksjon

Nå har Hyundai startet produksjon av hydrogenbilen i større skala.

Hyundai annonserer at de har startet masse-produksjon av el-hydrogenbiler - som første selskap i verden. Produksjonen startet opp i januar i fjor, men først nå kan vi konstatere at det blir noe volum å snakke om. Den første solgte bilen i serien for det norske markedet, ble levert til Skedsmo kommune for et år siden, og siden har det vært noen leveranser til kommunale etater i Østlandsområdet.

Tester i Norge

Hyundai ix35 el-hydrogen - offisielt navn ix35 FCEV, som står for Fuel Cell Electric Vehicle, har under lengre tid vært testet på vei, blant annet i i Norge, Danmark og Tyskland. Hydrogenbilenes største utfordring hittil har vært kulde - dette er årsaken til at Norge er blant testlandene - Hyundai via senior PR-manager Morten Brusletto i Hyundai Norge opplyser at dagens biler er testet i Norge til 25 minusgrader.

Den nye brenselcelle-elbilen er altså basert på en folke-SUV. Dette i motsetning til brenselcelle-modellen fra Honda vi kjørte i 2011 - FCX Clarity., som er en stor sedan. Denne Hondaen har nå samlet et anselig antall mil på veiene med et utvalg leasing-kunder i forskjellige land. Honda regner med å ha en ny hydrogenmodell klar for markedet i 2015.

Foto: HYUNDAI
Foto: HYUNDAI
REDUSERER: Hyundai senker garantitiden fra syv til fem år. Foto: HYUNDAI
FERDIGTESTET: Hyundai ix35 el-hydrogen er ifølge produsenten verdens første masseproduserte el-hydrogenbil. Foto: HYUNDAI
Foto: HYUNDAI


Har du spørsmål rundt hydrogen som drivstoff, vil du finne mange svar på nettsiden Hydrogen.no.

Nesten 60 mil rekkevidde

Hyundai ix35 el-hydrogen kjører uten andre utslipp enn vann, og har en elektrisk motor på 100 kilowatt - tilsvarende 136 hestekrefter. I stedet for å få strøm fra et batteri er det en brenselcelle som konverterer hydrogen, lagret på tanker i bilen, og oksygen fra lufta til elektrisitet. Eneste utslipp er ren vanndamp. Bilen har også en bateripakke på 29 kW under gulvet

Topphastighet er 160 kilometer i timen, 0-100 tar 12,5 sekunder og rekkevidden er opp til 594 kilometer på en fylling. Dette takket være en nyutviklet hydrogentank som takler et trykk på 700 bar. Med andre ord er dette den elbilen som har lengst rekkevidde i dag, takket være bruken av brenselceller.

Vi testet for vår del en tilsvarende drivlinje fra Mercedes i B-klasse Fuel Cell allerede for fem år siden.

Serieproduksjon

Masseproduksjon? Vel, vi snakker i det minste om igangsetting av serieproduksjon. Som kjent er det nødvendig med volum for å få ned stykkprisen, og nå ser vi starten på dette. Ifølge Brusletto er prisen, som lå på godt over en million kroner for et år siden, omtrent halvert siden da.

Les også: Elbil og gammel garasje? Ikke gå i strømfella!

Likevel er den fortsatt såpass kostbar at kundene i det store og hele er offentlige etater og organisasjoner samt bedrifter. Det ble ifølge den koreanske bilprodusenten nylig overlevert en ordre på 10 biler til The Institute for Innovative Technologies i Bolzano i Italia, som er Europas ledende på hydrogenforskning. Bilen er bygget på ix35-chassis og den produseres på samme samlebånd som den vanlige ix35.

Europeisk plan

Leveransen kommer som en del av HyFIVE, et pan-europeisk initiativ for å fremme bruk av hydrogen som drivstoff for el-biler. Leveransen skal være den første av 75 biler som skal distribueres til Bolzano, København, Innsbruck, London, Munchen og Stuttgart.

Målet er at dette vil medføre at utbyggingen av hydrogenstasjoner i Europa vil øke.

Vi vet allerede en del om hva slags tanker Hyundai gjør seg omkring fremtidige hydrogenbiler, i og med at de presenterte konseptbilen Intrado tidligere i år. Den får en lettere, mindre og mer effektiv løsning enn den som nå er ferdig utprøvet i ix35.

Det er ikke bare Hyundai som tenker hydrogen som fremtidsløsning. Vi nevnte Honda, men også Toyota er i gang med en hydrogenmodell som skal i masseproduksjon. Den skal ifølge den japanske produsenten på markedet i 2015.