<b>STOR KOMPAKTBIL:</b> Ioniq legger seg inn i klassen mellom C- og D-segmentet, tilsvarende Skoda Octavia.
STOR KOMPAKTBIL: Ioniq legger seg inn i klassen mellom C- og D-segmentet, tilsvarende Skoda Octavia. Vis mer

Hyundai Ioniq - et kinderegg

En bil med tre forskjellige motoriseringer. Her er den.

Hyundai har tidligere vist skisser av en bil som skulle lanseres med tre forskjellige drivlinjer. Den skal lages som elbil, hybrid og som ladbar hybrid.

Dette for å kunne gi deg den bilen som er best tilpasset ditt bruksmønster.

Som vi har fortalt tidligere, så dekker disse tre drivlinjene forskjellige bruksområder, og hva er vel bedre enn selv å kunne velge det som egner seg best?

Ioniq skal du hete

Navnet ser ut til å bli det samme som konsepttegningene indikerte, Ioniq. Fra Hyundai blir vi fortalt at de har puttet bilen inn i et av de største segmentene på markedet, spesielt i Europa.

Med tre forskjellige drivlinjer bør det heller ikke være valgalternativene som hindrer den fra å selge.

I motsetning til de fleste andre produsentene på markedet, så har Hyundai valg å bruke lithium-polymér batterier. Disse er plassert ganske langt foran, og det er naturligvis en modulbasert plattform som gjør at det er mulig å lage en bil med så forskjellige drivlinjer, som det faktisk er.

De versjonene som også har en forbrenningsmotor er utstyrt med en 1,6-liters Kappa GDi-motor, en bensinmotor med direkteinnsprut som alene yter 105 hestekrefter. Elmotoren leverer 47 hk alene.

Hybrid-modellene er utstyrt med en dobbeltkløtsj girkasse. Elbilen har naturlignok ingen tradisjonell girkasse.

KJENT STIL: Ioniq har et interiør som føyer seg inn i rekken av det vi kjenner fra merket. Foto: HYUNDAI Vis mer


Lettvekter

Selve bilen er bygget av 53 prosent høyfast stål og aluminium. Bare på de delene som ikke inngår i bærende konstruksjoner, så utgjør det en vektreduksjon på hele 45 prosent.

Vi sikter da til deler som panser, skjermer, dører, og lignende.
Resten av konstruksjonen er utelukkende høyfast stål.

Lavere vekt: Slik reduserer VW vekten

Ettersom Hyundai-konsernet også eier Kia, så ligger det i sakens natur at også de får en spinnoff av Ioniq på sikt. Hvordan denne vil være vet vi foreløpig lite om, men det er ikke lenge siden vi selv var i Korea og kjørte flere konsepter av Kias kommende modeller.

Nå er altså bilen vist, så gjenstår det bare å se når den kommer på markedet. Der har vi ingen sikre indikasjoner, foreløpig.