MED INTRADO-MODELL? Stjernedesigner Peter Schreyer etter at han mottok den gjeve prisen Honorary Golden Steering Wheel for sin innsats. Foto: NIELS STARNICK / BILD AM SONNTAG
MED INTRADO-MODELL? Stjernedesigner Peter Schreyer etter at han mottok den gjeve prisen Honorary Golden Steering Wheel for sin innsats. Foto: NIELS STARNICK / BILD AM SONNTAGVis mer

Hyundai Intrado: Nye tanker

Skal definere fremtidens produksjonsmetoder og materialer.

Hyundai føyer seg nå inn i rekken av bilprodusenter som tenker alternativt. En bil trenger nødvendigvis ikke være laget av stål eller aluminium. Ikke trenger den ha en stor bensinmotor under panseret heller. Det finnes løsninger som antagelig passer bedre inn i en ny tid.

Peter Schreyer er designsjefen hos Hyundai, og er mannen som har gitt nytt liv til de europeiske modellene fra det koreanske selskapet.

Karbon

Nå lanserer han anderledes-bilen Intrado, en konseptbil med internavnet HED-9. Bilen skal vise hvordan det er mulig å lage en superlett bil som fortsatt har stiv og sterk struktur.

Uten å nevne ordet karbonfiber er det lett å tenke seg at også Hyundai nå tar vevemaskinen fatt og lager noen karbonfibermatter som blandes med resin, og vips så har man et supersterkt materiale som tilfeldigvis er godt egnet for å lage biler av. Men CRP, eller carbonfiber reinforced plastic som det heter, er også kostbart.

Hyundai med majestetisk SUV

Følger BMW

BMW i3 er den billigste bilen på markedet i dag som er laget av et slikt materiale, med en pris fra ca. 240.000 kroner. Utover denne er det stort sett bare svindyre sportsbiler å finne. BMW i8 skal også lages av CRP, foruten biler som Lexus LFA, Porsche 918 Spyder, og flere andre i den heller eksklusive gata.

Hyundai Intrado får også en spesiell drivlinje, med hydrogen som drivstoff. Bilen får derimot en lettere, mindre og mer effektiv løsning enn hydrogenutgaven av Hyundai iX35, som de har på markedet allerede i dag.

Stor som en VW Golf - plass til åtte!

Hydrogen

Sistnevnte er faktisk med på å gjøre Intrado litt uinteressant, ettersom det også bekrefter at den er et stykke unna. Og om den ikke er langt unna, så er det ingen infrastruktur på plass for å gjøre bilen anvendelig.

Hyundai viste for øvrig for en tid siden en sportsbil som kunne bli bortimot avgiftsfri i Norge.

Som kjent er Toyota også i gang med en hydrogenmodell som skal i masseproduksjon. Den skal på markedet i 2015, og vil antagelig bli den store banebryteren for dette divstoffet. Noen har til og med spekulert i at den vil få Prius-navnet, og således føre navnet videre som et kjennemerke på det teknologiske spydspissproduktet i porteføljen. Intrado kan bli det samme for Hyundai.

Prisbelønnet

Peter Schreyer ble nylig beæret med en gylden pris for sitt design, og sitt arbeid med Kia og Hyundai. På bildet som ble tatt etter overrekkelsen stiller han på kne foran et par konseptbiler, foreløpig bare laget som leiremodell.

På den ene ser vi deler av fronten, og på den andre ser vi siden og deler av hekken. Begge disse bilene kan vise seg å være Intrado, og vi har dermed fått et lite hint i hvordan bilen skal se ut.