Med 528 liter bagasjeromsvolum hevder Hyundai å være klasseledende med nye i30 wagon. Det er i så fall nesten like romslig som eksempelvis bagasjerommet i Opel Insignia, som er en vesentlig større bil. Foto: Hyundai
Med 528 liter bagasjeromsvolum hevder Hyundai å være klasseledende med nye i30 wagon. Det er i så fall nesten like romslig som eksempelvis bagasjerommet i Opel Insignia, som er en vesentlig større bil. Foto: HyundaiVis mer

Hyundai i30 - nå som stasjonsvogn

Den er en god del lengre enn kombien, og et bagasjevolum på hele 528 liter.

Så er allerede annen generasjon Hyundai i30 wagon på plass, bare kort tid etter at vi prøvekjørte den snertne kombien - som avslørte seg som en skarp konkurrent til storselgere i C-segmentet som VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus.

Modellfamilie

Stasjonsvognen blir medlem nummer to i det Hyundai kaller "i30-familien", og formuleringen fikk oss et øyeblikk til å lure på om det kanskje er flere medlemmer på trappene. På forespørsel indikerer imidlertid den norske importøren at det ikke virker sannsynlig at det skal komme fler karosserivarianter av i30 enn kombi- og stasjonsvognutgavene.

Hyundai i40: En vinner

Mye bagasjeplass

Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Med 528 liter bagasjeromsvolum hevder Hyundai å være klasseledende med nye i30 wagon. Det er i så fall nesten like romslig som eksempelvis bagasjerommet i Opel Insignia, som er en vesentlig større bil. Foto: Hyundai

Stasjonsvognen deler naturlig nok et flertall av komponenter og drivlinjer med sin kortere søster. Imidlertid er bilen vesentlig lengre - med sine nesten fire og en halv meter er den 18,5 centimeter lengre enn i30 kombi og en centimeter lengre enn sin forgjenger. Bagasjerommets volum oppgis til 528 liter - mot 378 liter i kombien og det er en anselig størrelse vi snakker om. I klassen over er det ikke alle stasjonsvognene som har vesentlig større volum å skilte med; Opel Insignia oppgir eksempelvis 540 liter og storebror Hyundai i40 oppgis med 553 liter.

Les også: Hyundai sensurert i Nederland

Tysk-utviklet

Med baksetet nedfelt økes bagasjerommet til 1.642 liter. I likhet med kombien er det FOU-senteret i Rüsselsheim, Tyskland som har stått for utviklingen av bilen og den har foregått paralellt med kombien, for å oppnå en designmessig konsekvens med tydelig familietilhørighet. Det synes da også godt helt bakover til B-stolpen. Derimot er bilens bakre del en god del annerledes, med høyere taklinje og jevnt stigende skulderlinje til baklysende - altså en adskillig mer langstrakt profil. Utsynet bakover skal være favorisert av at bakruten omslutter D-stolpene.

Når det gjelder motorisering er det som nevnt samme basis som den i30 vi nylig prøvekjørte som gjelder - altså tre diesel- og tre bensindrivkilder med effekt mellom 90 og 135 hestekrefter.

Nye Hyundai i30 wagon vil etter planen bli å få kjøpt på det norske markedet fra høsten av, men prisen er foreløpig ikke satt.