Hyundai HCD-14 ble nylig vist på bilmessen i Detroit (NAIAS)og er nyeste eksempel på koreansk premium-design. Vi aner en antydning av Jaguar-inspirasjon, for øvrig karakteriseres bilen av massive, renskårne og kupé-lignende linjer. Nærmer vi oss en dag da Genesis/Equus vil bli aktuelle også i Europa? Foto: Newspress
Hyundai HCD-14 ble nylig vist på bilmessen i Detroit (NAIAS)og er nyeste eksempel på koreansk premium-design. Vi aner en antydning av Jaguar-inspirasjon, for øvrig karakteriseres bilen av massive, renskårne og kupé-lignende linjer. Nærmer vi oss en dag da Genesis/Equus vil bli aktuelle også i Europa? Foto: NewspressVis mer

Hyundai HCD-14: Koreansk premium-design

Neste generasjon Hyundai Genesis blir en viktig bil for produsenten. HCD-14 er en forsmak.

Med håndbevegelsesgjenkjennelse, betjening via øynene og diverse andre sofistikerte attributter, ble Hyundais store konseptbil lagt merke til der den sto på standen på NAIAS, bilmessen i Detroit, nylig.

På forhånd hadde den koreanske bilprodusenten - verdens femte største - sendt ut et mystisk bilde som lokkemat. Det viste at det kom til å dreie seg om noe ganske gedigent:

Foto: Hyundai Vis mer


Selger i tusentall

Så avduket de altså bilen, og den har vakt berettiget oppsikt. Den heter HCD-14 Genesis Concept, men er mer enn en showbil. Den viser helt konkrete tanker den koreanske kjempen hyar tenkt å sette ut i livet for å ta sin del av luksusbil-kaken. Og det er ingen som ler av koreanerne lenger; på mange områder har de både tatt igjen og gått forbi japanere og europeere og de har også greid å knekke en hel del koder når det gjelder premium-segmentene. I hvert fall greier de å selge nesten 30.000 slike på et år.

Hyundai HCD-14 Genesis Concept i Detroit:

Hyundai HCD-14 ble nylig vist på bilmessen i Detroit (NAIAS)og er nyeste eksempel på koreansk premium-design. Vi aner en antydning av Jaguar-inspirasjon, for øvrig karakteriseres bilen av massive, renskårne og kupé-lignende linjer. Nærmer vi oss en dag da Genesis/Equus vil bli aktuelle også i Europa? Foto: Newspress


Ikke engang øverst

Per i dag har vi ikke sett så mye til akkurat den siden av Hyundai her i Europa, men i Nord-Amerika blir Hyundai tatt på alvor også i de øvre bilklassene. Dagens Genesis, som er ganske konservativ i designen og utseendemessig minner om Mercedes S-klasse, er ikke engang flaggskipet - den rollen innehas av den enda mer gedigne Equus.

Joda, Koreanerne kan også lage luksus. Dette er Hyundais flaggskip i Nord-Amerika, Equus. Motor: V8 på 5 liter. Foto: Hyundai Vis mer


V8-motor

Hyundai HCD-14 Genesis Concept er utstyrt med en V8-motor som seg hør og bør. Det er en egenutviklet maskin av typen Hyundai Tau, slagvolumet er fem liter og effektuttaket er ikke oppgitt - i dagens Genesis gis det opptil 435 hestekrefter i R-versjonen.

Og bortsett fra det nøkternt luksuriøse interiøret, som du kan beundre i bildeserien nedenfor, er det altså den neste generasjon HMI ifølge Hyundai som vises frem. Med fravær av forvirrende knapper og hendler til fordel for gestuell og visuell betjening samt utstrakt bruk av HUD-display. Hvor mye av dette som når produksjon, gjenstår å se.

Det samme gjelder om vi får sjansen til å stifte bekjentskap med neste generasjon Hyundai Genesis her på våre breddegrader...

Se det gedigne interiøret:

Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai
Hyundai HCD-14 Foto: Hyundai