Hyundai golfer seg med Arnejs

Her er det første bildet av Hyundai Arnejs. Om bildet yter bilen rettferdighet, blir golfklassen straks enda tøffere. Arnejs forventes å komme med blant annet en 1,6 liters dieselmotor.

Vis mer

Hyundai golfer seg med Arnejs

  1. Store bilder
Tegningen viser store hjul, lav hekk og frekke blinklys. Vi holder en knapp på at kun blinklysene følger med over på produksjonsversjonen. Vis mer


Hva som kjennetegner en bil i golf-klassen i dag? Den bør være ca. 420 centimeter lang, ha akseptabel sitteplass til fem personer, og i praksis kunne kalles en liten familiebil. C-segmentet er en annen, mer faglig korrekt betegnelse. Toyota Corolla, Ford Focus og Opel Astra er andre kjenninger i klassen.

Produksjonsklart konsept

Dette aller første bildet av Arnejs viser en linjelekker femdører. Fortsatt kalles den konseptbil, men det er grunn til å tro at den nærmer seg veldig det ferdige produktet. Det du selvsagt ikke kan forvente deg på den kjøpsklare bilen, er fullt så fete hjul og felger som på bildet.
Arnejs skal for øvrig være designet og konstruert med det klare målet om å tilfredsstille europeiske kunder. Design, teknologi og interiør skal holde høy kvalitet. I forhold til dagens tilbud fra Hyundai, som er alderstegne Accent og Elantra, er i hvert fall designet et langt skritt fremover.

Søster cee’d

Hva er det med koreanerne og vanskelige navn? Først cee’d, og nå Arnejs. Bildene viser for øvrig cee'd i konseptversjon. Endelig bil ble dessverre ikke fullt så spennende i formene. Vis mer
Vis mer


Med sitt europeiske fokus er Arnejs svært lik den kommende cee’d fra Kia (se lenk til fersk artikkel nederst). Ettersom Hyundai både eier Kia og merkene har felles utviklingsavdeling, er det derfor ingen overraskelse om disse to bilene deler plattform. Dermed er det ikke urimelig å tenke seg at Arnejs får noenlunde samme motorisering som cee’d - det vil si henholdsvis 1,4, 1,6, og 2,0 liter bensinmotorer, og en meget norgesaktuell 1,6-liters diesel.

Men pris og levering…

… er det fortsatt få opplysninger om. Det vi vet, er at Arnejs, som visstnok uttales ”Ar-nez”, debuterer på Parismessen om en ukes tid. En naturlig framdrift vil være at den endelige bilen - som kanskje eller kanskje ikke heter Arnejs da - er klar på markedet tidlig neste sommer. Med tanke på kvalitetsnivået Hyundai her signaliserer, bør du nok ta høyde for minst 220-230.000 kroner for en snilt motorisert utgave.

  • Her kan du lese om søster Kia cee’d.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder