Vis mer

Hyundai fosser frem

Hyundai i30 er så langt i år Norges 20. mest populære bilmodell. Hyundai tjener på finanskrisen.

Ved utgangen av juli i år var det solgt drøye 51.000 personbiler her i landet, en tilbakegang på 28 prosent sammenlignet med samme periode i 2008. Det trege salget rammer nesten samtlige bilmerker, Toyota og Volkswagen inkludert.

Fra 18.- til 12.-plass

Koranske Hyundai derimot, selger som aldri før og ligger nå på 12.-plass på listen over Norges mest populære bilmerker med 1.845 solgte personbiler. Dette er et formidabelt hopp - i 2008 havnet merket på en 18.-plass på samme liste. Mens de fleste andre merker taper rundt 30 prosent sammenlignet med fjoråret, kan den norske Hyundai-importøren notere seg hele 75 prosent vekst.

i30

Den aller mest populære modellen er altså i30, som så langt i år har klart å innbringe 767 salg. Det gir modellen en markedsandel på 1,5 prosent av det totale personbilmarkedet. I tillegg kan Hyundai-forhandlerne lokke med minibilen i10, småbilen i20, SUVene Tucson og Santa Fe samt den store sedanen Sonata. Totalt har Hyundai nå en markedsandel på 3,8 prosent - mot 1,7 prosent på samme tid i fjor.

i30, som produseres i Tsjekkia, var forøvrig den første Hyundaien som oppnådde fem stjerner hos Euro NCAP. I ettertid har lillebror i20 oppnådd samme score i et enda strengere testregime.

Bedre biler

De gode kollisjonstestresultatene er helt sikkert én del av forklaringen bak Hyundais fremganger. Vi regner også med at merkets fem år lange nybilgaranti er en medvirkende årsak til at flere velger å satse på Hyundai. I tillegg kommer stadig lekrere design, bedre kjøreegenskaper, høyere opplevd kvalitet og moderate priser, slik vi har avdekket i våre tester. Det faktum at merket har gjort det godt i mange kvalitetsundersøkelser de siste årene, er helt sikkert også en medvirkende faktor.

Gjør det godt i hele verden

Hyundai i30 Vis mer


Men Hyundai, som selges i alle verdensdeler og dermed er et globalt bilmerke, gjør det ikke bare godt her i landet. Merket setter nye salgsrekorder i en rekke land og har i løpet av året økt sine markedsandeler i store bilmarkeder som Tyskland og Storbritannia. For noen uker siden kunne bilprodusenten også markere én million solgte biler i Afrika - halvparten av dem er solgt i løpet av de siste fire årene. Som en kuriositet kan det nevnes at Hyundai har en markedsandel på hele 26 prosent i Egypt.

Volkswagen på topp

På toppen av bestselgerlisten finner vi Volkswagen, som så langt i år har solgt 7.177 biler, 27 biler mer enn erkekonkurrent Toyota. På en solid tredjeplass finner vi Ford, med nesten 4.700 salg, etterfulgt av Volvo med nesten 3.300. Fra og med femteplassen blir det tettere, med Audi (2.755), Opel (2.583), Peugeot (2.506), Skoda (2.245), BMW (2.209) og Honda (2.047) i samme liga. På ellevteplass finner vi Nissan med 1.892 salg og like bak altså - Hyundai med 1.845.

De fem mest populære modellene er Volkswagen Golf, etterfulgt av Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat og Skoda Octavia.

Relativt god måned

Hvis vi ser nærmere på juli-salget isolert, kan det virke som om norske nybilforhandlere har sett det verste av finanskrisen. Denne måneden ble det nemlig solgt 9.394 biler, bare 2,2 prosent (211 biler) færre enn i juli 2008.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Hyundai

Les også:

  • DinSide Motors juveler