Foto: Hyundai
Foto: HyundaiVis mer

Hyundai Curb - fremtidstøffing

Det er Hyundais designavdeling i California som står bak denne skapningen.

Kompakte SUVer ligner stadig mindre på klassiske SUVer. Det mest iøynefallende eksemplet fra året som gikk er Nissan Juke - bare se og les her.

Konsept og indikasjon

Hyundai Curb, som nylig ble vist på bilmessen i Detroit, er nok et eksempel. Det dreier seg imidlertid her om en konseptbil. Eksteriøret ser ut som om det kan komme til å bli reprodusert i serieproduksjon, men når det gjelder interiøret tviler vi sterkt på om vi i overskuelig fremtid vil få se noe som ligner på dette i et standardprodukt.

"SUV" med dynamikk

Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Foto: Hyundai

Men Hyundai mener som oftest alvor når de presenterer noe nytt, og det tar vanligvis ikke lang tid før det tas nye skritt fremover. Et eksempel er folke-sportsbilen Veloster - konsept i 2007, produksjonsbil i 2011. Det samme gjelder i SUV-segmentet. Vi lot oss imponere av konseptet ixonic på bilutstillingen i Genève i 2009. Den var faktisk ikke svært forskjellig fra ix35, som vi viste for første gang i produksjonsklar form i august 2009. Hyundai valgte resolutt å gå for en mer modernistisk og sporty tolkning av folke-SUVen, noe à la Ford Kuga.


Kompleks design

Det er denne linjen de forfølger her, med Hyundai Curb. Som vi ser har bilen en kombinasjon av soliditet og dynamikk i formgivningen. Boomerangen er et (...) tilbakevendende tema i designen. Når det gjelder interiøret er det så futuristisk som man forventer i en ekte konseptbil. Midtkonsollen er i keramikk, instrumentpanelet består utelukkende av berøringsskjermer og det interaktive kommunikasjonssystemet BlueLink er selvsagt på utstilling i denne konseptbilen. Det dreier seg altså i en viss grad om å vise fremtidige teknologiske løsninger.

"Kom og se!"

Og for at flere skal få lyst til å kikke nærmere på det Hyundai planlegger, er innpakningen passe spektakulær. Ikke at bilen er spesielt stor, men fasongen tiltaler mange og det er ikke hverdagslig med slike felger på det som i utgangspunktet er en - riktignok hipp og trendy - folkelig bil. Det dreier seg nemlig om 22-tommere, noe man ellers finner på kjempe-SUVer. Dekkene er i typisk konsept-utførelse, og Michelin-gummien har fått et kledelig(?) safran-farget mønster som står i stil til helheten.

Turbo

Hyundai Curb er tidsriktig motorisert med en kompakt motor - en rekkefirer av Gamma-familien med et slagvolum på 1,6 liter og turbolading. Dermed yter den potente 175 hestekrefter, hvilket vel er såvidt nok til å stå i stil med det tøffe oppsynet.

En siste ting: Hyundai presiserer at dette er en bil for folk som liker et aktivt natteliv.

Javel.