Redaktør for DinSide Motor, Stian Gihle, foretrekker så lave biler som mulig. Også når det byr på litt utfordringer. Foto: Eric Røkeberg
Redaktør for DinSide Motor, Stian Gihle, foretrekker så lave biler som mulig. Også når det byr på litt utfordringer. Foto: Eric RøkebergVis mer

Hytte fordrer ikke SUV

KOMMENTAR: Påsken er kanskje visningsplass nummer 1 når familiens nye "stridsvogn" skal vises frem.

«Hvorfor betale centimetertjukke seddelbunker i avgift for vekt og CO2? Skal jeg betale avgift, skal det være for hestekrefter!»


I riktige gamle dager var det bare en og annen skipsreder som kjørte SUV på hytta. Den gang kunne man velge mellom Range Rover med mange feil, eller, hvis du var riktig heldig, Range Rover med bare noen få feil.

En venn av meg er oppvokst i en søskenflokk på seks. På tur til Norefjell skulle to voksne seks barn og to hunder få plass i en gammel Volvo 245. De to barna som satt i hattehylla hadde som primæroppgave å rope fremover når noe falt av taket. Det var nemlig der bagasjen lå. Det ble hyttetur likevel.

Med bilen vel plassert ved hytteveggen kom begrepet ski inn/ski ut, i den snevre betydning at skitrekket omtrent går gjennom stua. Før betydde ski inn/ski ut at det var minst en time på langrennsski hver vei for i det hele tatt å komme seg inn til den strømløse bua.

Midt på åttitallet eksploderte bussalget. Mercedes Geländewagen minibuss ble en slager. Den fungerte både i kollektivfeltet fra Nesøya til Børsen (ja, dere vet der hvor hovedstadens løse fugler holder til nå), og gjennom den siste gjørma inn til hyttepalasset. Så stor busstetthet i Norge vil det neppe bli igjen, selv med rødgrønn regjering og storsatsing på buss. Høy busstetthet vil nok alltid høre jappetiden til, uansett hva Liv Signe finner på.

Etter hvert kommer Mercedes virkelig på banen. Mercedes lanserer ML på slutten 90-tallet. Ingen stor opplevelse, men bilen skaper mer enn nok oppmerksomhet.

- Den første luksus-suven, roper man, til tross for at denne betegnelsen bommer med nesten 30 år i forhold til Range Rover.

Jeg foretrekker heller biler som er lavere, lettere, har bedre ytelser og bedre kjøreegenskaper, lavere forbruk, lavere utslipp og ikke minst lavere pris! Hvorfor betale centimetertjukke seddelbunker i avgift for vekt og CO2? Skal jeg betale avgift, skal det være for hestekrefter!

Det er ikke grenser for hva man belemrer kontoen og hverdagen med resten av året, bare fordi det vinterstid kanskje oppstår en liten issvull på tunet utenfor hytta.

Som jeg liker å tro, jo høyere bil du kjører, jo dårligere sjåfør er du. Det morsomste er å se Mercedes GL og Porsche Cayenne Turbo MED piggdekk parkert i en varmekabelopptint oppkjørsel.

Nå må det være slutt på selvbedraget. Gjør heller som en vis mann har sagt: - Kjør lave biler og spis høye biffer! Personlig tror jeg du blir gladere ...