<b>TÅLER VINTEREN:</b> Toyota Mirai, som nå er blitt grundig vintertestet av Toyota blir den andre brenselcellebilen som kommer i salg i Norge. Prisen blir 609.500 kroner inkludert frakt og levering. Hydrogenbiler (i praksis elbiler med brenselceller som erstatter batteripakkene), har de samme fordelene som andre elbiler. Foto: SAMUEL TAIPALE
TÅLER VINTEREN: Toyota Mirai, som nå er blitt grundig vintertestet av Toyota blir den andre brenselcellebilen som kommer i salg i Norge. Prisen blir 609.500 kroner inkludert frakt og levering. Hydrogenbiler (i praksis elbiler med brenselceller som erstatter batteripakkene), har de samme fordelene som andre elbiler. Foto: SAMUEL TAIPALEVis mer

Hydrogenbilen Toyota Mirai er i salg

Klar for bestilling og leveres til kunder sommeren 2016.

Hydrogen er i skuddet for tiden, og etter mange år med utvikling, nærmer introduksjonen i markedet seg. Men det går fortsatt smått og det er et stykke frem til det vil bli vanlig å se registreringsskilt med HY på veiene våre.

Ifølge tallene fra OFV AS er det registrert 36 hydrogenbiler her i landet siden 2011.

Hyundai var først ute med å introdusere en hydrogenbil i Norge - kun registrert i små antall - med sin brenselcelledrevne SUV ix35, som i dag selges for cirka en halv million kroner.

Men flere produsenter står klare med små serier som skal ut på veiene og gradvis bygge opp etterspørsel og gjøre det mer interessant å bygge ut infrastrukturen - som i dag er nær ikke-eksisterende.

VETERAN: Honda var tidlig ute med brenselcelle, og her er tredje generasjon, som ble vist i fjor. Men de selges ikke i Norge. Foto: HONDA Vis mer


Honda presenterte for eksempel i fjor høst en ny generasjon av sin hydrogenbil - den tredje i alt og den andre i Clarity-serien. Forgjengeren til den kjørte vi allerede for fem år siden.

Og her kommer det håndfaste beviset på at Toyota mener alvor med hydrogensatsingen: De bekrefter i en pressemelding at hydrogenbilen Mirai, som første gang ble vist for publikum på Paris-messen i 2014, vil bli lansert i Norge sommeren 2016.

Les her vårt intervju med selveste «hydrogenmannen» - utviklingssjef hos Toyota.

–Det er en viktig milepæl for oss å levere nullutslippsbilen Mirai til kunder i Norge, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge i pressemeldingen.

- Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden.

Les også: Nesten alle tror hydrogen er fremtiden


Siden januar har Toyota hatt en Mirai på veiene i Norge, for å teste ut bilen og infrastrukturen i forkant av lanseringen.

En politiker sa for noen måneder siden, da han ble spurt om hvorfor han ikke ville få fortgang i utbygging av infrastruktur for hydrogenbiler. Han svarte at det ikke var nødvendig, da «nesten ingen kjøper hydrogenbiler» (!).

Denne høna-og-egget problemstillingen er det Toyota nå åpenbart tar konsekvensen av.

– Vi lanserer Mirai nå fordi vi ser at biler på veiene er nødvendig for å bygge ut flere fyllestasjoner. I øyeblikket har vi 5 hydrogenstasjoner på Østlandsområdet, og frem mot 2020 har to ulike aktører (HYOP og Uno-x) planer om mer enn 20 stasjoner på landsbasis, noe vi selvfølgelig ønsker velkommen, sier Olsen.

Du kan lese mer om Toyota Mirai her

Og om vinteren, da? Jo, bilen har ifølge importøren vist seg å takle vinterkulden i Norge uten problemer.

Varmer raskt

– Kupéen blir svært fort varm, siden prosessen i brenselcellen avgir noe varme som vi kan utnytte i varmeapparatet, uten at dette medfører noe særlig reduksjon av rekkevidden. I praksis viser det seg at vi kan oppnå en rekkevidde mellom hver fylling på cirka 40 mil på vinterstid, mens typegodkjent rekkevidde er 55 mil i henhold til NEDC-syklusen i EU, sier Olsen.

Vi kjørte hydrogen-Mercedes sommeren 2009

Skal vi tro informasjonen fra Toyota, er hydrogenbiler like fleksible i bruk som dagens bensin- og dieselbiler. Dette fordi tanken fylles like raskt og rekkevidden er tilnærmet den samme – men med kun vann som utslipp. Derfor anser de som satser på dette nå at hydrogenbiler kan spille en sentral rolle med å kutte utslipp fra norsk veitransport, og slik bidra til at Norge når sine klimamål på området.

Ruver på veien

Mirai er en stor bil, større enn den konvensjonelle Avensis, som ble fornyet i fjor. Med sine 489 centimeter i lengden er den lengre enn både VW Passat og Ford Mondeo. Den er 181,5 centimeter bred, 153,5 centimeter høy og akselavstanden er 278 centimeter.

Spesifikasjoner:

Brenselcelle-stakkNavnToyota FC Stack
 TypeElektrolyttpolymerbrenselcelle
 Effekttetthet/volum 3,1 kW/l
 Maksimal effekt114 kW (155 HK (DIN))
 BefuktingssystemIntern sirkulasjon (uten befukter)
Høytrykkstank for hydrogenAntall tanker2
 Nominelt arbeidstrykk70 MPa (ca. 700 bar)
 Tetthet i tanken5,7 vekt%
 Tankvolum122,4 liter (fremre tank: 60,0 liter; bakre tank: 62,4 liter)
MotorTypeSynkron vekselstrømsgenerator
 Maksimal effekt113 kW (154 HK (DIN))
 Maksimalt dreiemoment335 Nm
BatteriTypeNikkelmetallhydrid


Les mer: Nå kommer hydrogenstasjonene

Forventer prioritering

- En rekke land satser på omfattende utbygging av hydrogenstasjoner, for å legge til rette for hydrogenbiler. Toyota Norge forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner, sier Olsen.

Les også: Vi har prøvekjørt hydrogen-Audien

Det er likevel ikke umiddelbart at hydrogenbilene vil invadere våre veier og bidra i stort monn til å redde klimaet. Antallet Mirai til Norge er begrenset til ca. 10 enheter i 2016 på grunn av begrensninger på fabrikken.

Planen er å øker volumet betydelig i årene frem mot 2020.

– Hvis vi ser hva elbilene har fått til er det store muligheter for hydrogenbilene her til lands. De nyter godt av de samme fordelene som moms- og avgiftsfritak ved kjøp, tilgang til kollektivfelt og gratis bomvei, sier Olsen.

Prisen for Toyota Mirai i Norge er 609.500 kroner (inklusiv frakt og leveringskostnader).

PÅ VEIEN: 2016-modellen Toyota Mirai er klar for bestilling. Vis mer


Da skal den være godt utstyrt. Forsetene har 8-veis elektrisk manøvrerbar justering. Begge forsetene har dessuten elektrisk justerbar korsryggstøtte.

De viktigste instrumentene er plassert over midtkonsollen i dashbordet med speedometer og en multi-informasjonsskjerm på 4,2 tommer med TFT-teknologi. Føreren kan velge hvilken informasjon som skal vises i displayet med knapper på rattet.

Visste du det? Mirai var også navnet på verdens laveste kjørbare bil!

Setevarmen og andre funksjoner styres via et elektrostatisk kontrollpanel for klimaanlegget hvor knappene aktiveres med lett berøring.

Av komfortfunksjoner i kupeen som er standardutstyr kan nevnes varme i rattet og setevarme (to temperaturvalg for alle seter) som skal gi øyeblikkelig varme samtidig med sterkt redusert energiforbruk, temperaturkontroll som er uavhengig for høyre og venstre side, klimaanlegg med eget eco-modus og såkalt «Nanoe»9-luftrensingsteknologi som skal sørge for at kupeen fylles med ren, frisk luft. Det kan leveres tre forskjellige interiørfarger - også en lys.

Les også: Lexus med hydrogen-luksus

KONTROVERSIELL DESIGN: Det er ikke alle som er like begeistret for hydrogenbilens utseende. Men gjenkjennbar, det er den. Foto: TOYOTA Vis mer


På sikkerhetssiden har Mirai assistansesystemer som man forventer å finne på en moderne bil i 2016:

• Kollisjonsvern (med millimeterbølgeradar) hjelper med å forhindre kollisjoner eller redusere skader ved kollisjon med alarmer og bremsekontroll dersom systemet registrerer at en kollisjon er sannsynlig.
• Filskiftvarsling bruker et kamera til å oppdage hvite og gule kjørefeltlinjer og varsler føreren om bilen er i ferd med å forlate sitt kjørefelt.
• Startkontroll begrenser plutselig start eller plutselig akselerasjon under bruk av girspaken.
• Blindsonemonitor bruker radar for å oppdage kjøretøy i parallelle felt og bekrefter at det er klart bak bilen ved bytte av kjørefelt.