FØRSTE TANK: Det var klima- og miljøminister Vidar Helgesen (til venstre), som fikk æren av å fylle hydrogen på tanken til en Toyota Mirai, assistert av Colonialmajor Odd Reitan. Foto: Knut Moberg
FØRSTE TANK: Det var klima- og miljøminister Vidar Helgesen (til venstre), som fikk æren av å fylle hydrogen på tanken til en Toyota Mirai, assistert av Colonialmajor Odd Reitan. Foto: Knut MobergVis mer

Uno X åpner sin første hydrogenstasjon i Norge

Hydrogen-alderen er over oss. Eller ...?

Uno X har åpnet sin første hydrogen-fyllestasjon for biler i Norge.

Vi hadde følelsen av å oppleve et historisk øyeblikk da vi her om dagen kunne bevitne det som må ha vært Norges første hydrogenbilkø. Anledningen? Åpningen av en helt ny hydrogenstasjon for brenselcellebiler.

Da vi nylig testkjørte hydrogenbilen Toyota Mirai, påpekte vi at den største utfordringen man i dag står overfor med et slikt kjøretøy er fraværet av infrastruktur - les fyllestasjoner for hydrogen. Frem til nå fantes det kun fire slike, driftet av Hyop.

Men som vi kunne annonsere allerede i fjor, foreligger det planer om å få fart i utviklingen av en slik infrastruktur, med håp om at prosjektene lykkes bedre enn forrige gang - da den såkalte «hydrogenveien» endte som blindvei.

Mange store bilprodusenter har stor tro på at hydrogen er en viktig del av fremtiden for bilindustrien, som vi forklarte i denne artikkelen i 2015.

Stort oppbud for åpningen

Det var Odd Reitan, administrerende direktør og styreleder for Reitan-gruppen - og selvutnevnt Colonialmajor - som klippet over det røde båndet da gruppens første Uno X hydrogenstasjon ble åpnet i Sandvika i Bærum den 22. november.

FØRSTE HYDROGENKØ: Her ser vi norges første hydrogenbilkø - rett etter åpningen av den nye hydrogenstasjonen i Bærum. Foto: Knut Moberg Vis mer

Til stede var også blant andre klima- og miljøminister Vidar Helgesen, som var først ute med å tanke en hydrogenbil fra pumpa på den nye stasjonen, fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli, Enova-sjef Nils Kristian Nakstad og Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog. Representanter for dagens og fremtidige importører av hydrogenbiler var også på plass.

Hydrogenstasjonen som ble åpnet har en kapasitet opp mot 200 kilo hydrogen i døgnet. Det er tilstrekkelig til å fylle tanken på opptil 50 biler. Helt i starten blir hydrogenet tilkjørt, men på våren 2017 vil hydrogenet produseres på stedet, en god andel ved hjelp av strøm fra solceller. Denne stasjonen har en prislapp på i overkant av 30 millioner kroner. Den er finansiert av Uno X med investeringspartnere og med støtte fra Akershus fylkeskommune og Enova

BALLER PÅ SEG: Alle bilene på denne rekka ved den nye hydrogenstasjonen i Sandvika er hydrogenbiler. De er i realiteten elektriske biler med medbragt hydrogen som driver brenselceller, i stedet for store batteripakker. Det er Toyotas sedan Mirai og Hyundais SUV ix35 som per i dag er hydrogenbilene som tilbys her i landet, men Honda (Clarity) og Mercedes-Benz (GLC), vil etterhvert komme på banen også - i første omgang. Foto: Knut Moberg Vis mer

Utbygd til 2020

Uno-X opplyser at de skal markedsføre og selge hydrogen fra 20 av sine utsalgssteder innen 2020. Det er et joint venture, Uno-X Hydrogen AS, som bygger hydrogenstasjonene for Uno-X.

Målet er etterhvert å ha på plass en landsdekkende infrastruktur. Med 20 stasjoner vil man være godt på vei.

OFFISIELT: Her klipper Odd Reitan over det røde båndet som symboliserer at Uno-X' hydrogensatsning offisielt er i gang. Foto: Knut Moberg Vis mer

- Når disse er etablert vil vi kunne kjøre hydrogenbiler i og mellom landets største byer, sier administrerende direktør i Uno-X Gruppen, Vegar Kulset.

- I løpet av de neste årene kommer det flere hydrogenbiler til markedet, og vi ønsker å bidra til at hydrogenbilen får muligheten til å etablere seg som et alternativ for norske bilkjøpere.

Å fylle tanken på en hydrogenbil tar tre-fire minutter. Avhengig av vær- og kjøreforhold vil rekkevidden da være opp mot 500 kilometer. Eneste utslippet fra bilen er rent vann.

Hydrogen eller batterier?

Med hydrogenbil har man alle de samme avgifts- og brukerfordelene som elbiler drevet av batteri. I tillegg kan hydrogenbiler fortsatt kjøre i kollektivfeltene i rushtiden.

Men det råder fortsatt en god del forvirring i markedet når det gjelder hvilken teknologi som er best egnet til å bære det såkalte grønne skiftet alle vet må komme innen transportsektoren. Etter en bølge av «hydrogen-optimisme» i 2015, kan det i år ha sett ut som om pendelen har svingt litt tilbake i favør av batteri-elektriske biler. Dette blant annet i lys av den voldsomme oppmerksomheten denne teknologien fikk under bilmessen i Paris nylig og Volkswagen-gruppens annonserte storsatsing på elbil. Også Volvo har annonsert store elektrifiseringsplaner.

Regjeringen velger ikke

På direkte spørsmål om han har mest tro på batterier eller hydrogen, vil ikke klima- og miljøminsteren ta parti på vegne av regjeringen.

- Det er svært viktig at vi kommer igang med en hydrogensatsing. Ikke for at vi politikere skal velge teknologi, men for at vi skal gi folk muligheten til å velge klimavennlig, sa Helgesen under stasjonsåpningen.

Helgesen mener at det må gis en sjanse til alle løsninger som kan bidra til utslippskutt - og at det derfor også må satses på hydrogeninfrastruktur.

GIR STØTTE: Enova-sjef Nils Kristian Nakstad. Foto: Enova Vis mer

Når det gjelder statens rolle når det kommer til finansieringen, har Enova tidvis fått kritikk for sin lunkne holdning angående støtte til hydrogensatsing, men det statlige foretaket er i det minste aktivt inne i den pågående satsingen i regi av Uno-X. Enova-sjef Nils Kristian Nakstad var til stede under åpningen.

- Transport står for en tredjedel av klimautslippene i Norge. Det blir derfor uhyre viktig å bidra til at transportsektoren blir utslippsfri. Her kan hydrogen spille en viktig rolle, innenfor tungtransport så vel som persontransport, sier Enova-sjefen.

Så - er hydrogenalderen nå for alvor over oss? Fremtiden vil vise, og vi vil sannsynligvis måtte komme tilbake til dette temaet ganske ofte i kommende tid.

Les også: