Hybridracer for miljørikinger

Det finnes biler som går like fort, er like gjerrige og like komfortable, men ingen andre har denne kombinasjonen. Vi har kjørt en lettere oppgradert GS450h.

«En klin ny dieselbil fra Audi, BMW eller Mercedes har et lydbilde som dieseldrevne landbruksmaskiner i forhold til denne bilen.»


Lexus er Toyotas prestisjemerke, og brukes som en spydspiss i markedet på hybridteknologi. Toyota og Lexus har vært på markedet med denne teknologien lenge. Andre produsenter sliter nå som dyr for å få ut store luksusbiler med en knøtteliten elektrisk motor (vi tenker på 20-hesteren til Mercedes og BMW), mens Toyota og Lexus for lenge siden har løst denne tekniske utfordringen.

Toyota Prius kom på markedet i 1997 i Japan og i Norge høsten 2000. Mens Mercedes og BMW nå går i fistel på grunn av 20 hestekrefter, hadde første Prius for ti år siden 45 hestekrefter i sin elektriske motor.

200 elektriske hestekrefter

Ytterligere sus er det over det Lexus leverer. Lexus GS450h har en V6 bensinmotor med 296 hestekrefter. Det klarer de fleste å levere nå, men i tillegg har den en elektrisk motor på hele 200 hestekrefter! Hvis man legger sammen effekten på disse to motorene blir ikke det 496 hestekrefter, men 345. Det er i grunn likevel greit, og ytelsene blir i god V8-klasse.

Konkurrenter

Vi tar dette med konkurrenter med en gang. Denne bilen er så spesiell at den streifer innom flere klasser, alt ettersom hva vi ser etter.

0 til 100 suser avgårde på 5,9 sekunder med en GS450h. Det er omtrent på nivå med BMW 550i og Audi A6 4.2.

Vis mer

Hybridracer for miljørikinger

  1. Store bilder av Lexus GS450h
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Forbruket ligger på 0,79 liter per mil på blandet kjøring. Det resulterer i et Co2-utslipp på 180 gram per kilometer. Det er en forbedring på seks gram fra forrige gang vi kjørte GS450h hvor Co2-utslippet lå på 186 gram.

Hvis vi igjen sammenligner med "vanlige" biler ligger dette forbruket på nivå med BMW 530d og Audi A6 3.0 TDI. Vi må med andre ord over på dieselbiler med et helt annet lydnivå og andre ytelser for å finne tilsvarende forbruk. Vi kan også sammenligne forbruket med BMW 525i som har betydelig dårligere ytelser.

At vi sammenligner med BMW er grunnet i at de har de beste forbrukstallene i denne klassen.

Komfortabel

Det tredje hovedpoenget med Lexus GS450h er komfortaspektet. Både med tanke på de som sitter inne i bilen og ikke minst de som er på utsiden. Selv om ikke en hybridbil av dette kaliberet redder verden selv om utslippene er lave, bidrar den betydelig på flere fronter likevel.

Støynivået er imponerende lavt, og med tanke på at mye småkjøring foregår uten bruk av bensinmotor i det hele tatt, blir lokale problemer betydelig redusert. En klin ny dieselbil fra Audi, BMW eller Mercedes har et lydbilde som dieseldrevne landbruksmaskiner i forhold til denne bilen.

Kun strøm

GSen går kun på elektrisk motor når du kjører sakte. Det vil si at i bytrafikk, parkeringshus og andre steder med lav fart, er bilen lydløs. En stor miljøfordel bare det, og hvis vi regner det som en gevinst å slippe unna dieselgriseriet Nox og partikler, blir gevinsten ekstra stor.

Nå går ikke en Lexus ekstremt langt bare på strøm, men det er så mye at det har betydning for den lokale trivsel. Litt mer batterikapasitet og mulighet for å lade bilen fra veggen ville vært en stor forbedring av allerede imponerende teknologi.

På veien

Forrige gang vi kjørte GS450h ble vi ikke imponert over innvendig plass. Det samme gjelder for så vidt nå, men én ting er forbedret fra sist, testbilen var ikke utstyrt med soltak. Det gjør plassen foran brukbar også for de høyeste av oss.

Når man trykker inn startknappen på en hybridbil er det ikke nødvendigvis slik at bensinmotoren starter. Ofte, avhengig av strømtilstand, tennes bare en del lys i dashbordet og bilen er klar til å kjøres. Man setter den i gir som hvilken som helst annen bil og gir gass. Bilen har trinnløs girkasse og igangkjøring foregår med den mykeste bevegelse.

Gir man mer gass enn det den elektriske motoren klarer, trår bensinmotoren til. Den starter kjapt og så og si umerkelig. Tidspunktet for når bensinmotoren bidrar, varierer både med mengden strøm på batteriet og selvsagt hvor hardt du gassser.

Kjøre man lange nedoverbakker stopper også bensinmotoren, og man får dobbel gevinst i form av null i bensinforbruk samtidig som at batteriet lades.

Sprek

Et annet ikke uvesentlig poeng er at bilen er sprek. Akselerasjonen er voldsom, og farten øker betydelig i løpet av svært korte tidsrom. 0 til 100 på 5,9 sekunder sier en del om ressursene som bor i denne bilen.

Den har også bakhjulsdrift som ytterligere forsterker premiumfølelsen, og som forbedrer kjøreegenskapene. Kraften er tilstrekkelig for sportslig kjøring, og denne oppgraderte modellen er i så måte også forbedret på sportslige punkter.

For det første er det mulig å koble ut VDIM. Det vil si at du har betydelig med livlig oppførsel tilgjengelig. Testbilen var også utstyrt med nyheten aktive stabilisatorstag bak, som holder bilen mer i "vater" ved sportslig kjøring.

"Nye" GS har også en rekke andre nyheter som i hovedsak er av det optiske slaget.

Fra og med i høst kommer det også enda en forbedring som ikke vår bil hadde. GS450h får 60 liter romsligere bagasjerom.

Priser

En GS450h koster pluss/minus én million kroner litt avhengig av utstyr. For en slik sum forventer man en hel del, men vi mener man får mye varer for pengene her. Den er for eksempel en del billigere enn konkurrerende V8-modeller, men også dyrere enn sekssylindrete dieselbiler.

Kjøpe?

Man må være interessert i både bil, miljø, fart og komfort og ikke minst ha mye penger for at en GS450h skal bli aktuell. Totalt sett er dette en ekstremt spennende og imponerende bil.