Vis mer

Hybridbil-salget stuper

I april 2008 ble det solgt rundt 40.000 hybridbiler i USA. I februar klarte amerikanske bilforhandlere kun å finne kunder til 15.000 stykker.

Toyota, Honda, Ford og de andre merkene som selger hybridbiler i det amerikanske markedet har fått kjenne på kroppen at den store hybrid-hypen i fjor vår og sommer åpenbart først og fremst hadde sammenheng med høy bensinpris. Våren 2008 var nemlig bensinprisen oppe i nesten fire dollar per gallon (3,79 liter) i USA, noe som resulterte i store overskrifter og som nærmest skapte panikk blant eiere av amerikanske bensinslukere. Da bensinprisen i juli 2008 toppet seg på 4,11 dollar i landsgjennomsnitt, var det stedvis lange ventelister på de mest populære hybridmodellene, deriblant Toyota Prius.

Under to dollar

Men siden den gang er bensinprisen kraftig redusert og er i dag nede i under to dollar per gallon. Med en pris på to dollar per gallon og en dollarkurs på 6,50 kroner, betaler amerikaneren 3,43 kroner literen for bensin. Og etterspørselen etter hybridbiler har falt i omtrent samme takt som drivstoffprisen. Ifølge Los Angeles Times tilbyr nå mange amerikanske bilforhandlere store rabatter til den som er villig til å signere kontrakt på en ny hybridbil.

Dramatisk

Toyota Prius Vis mer


Nå skal det riktignok understrekes at hele det amerikanske nybilsalget er kraftig redusert sammenlignet med fjoråret - akkurat som i Norge og alle andre europeiske land. Ifølge Motor Intelligence var personbilsalget (Light Vehicle Sales) ved utgangen av februar ned nesten 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Men ifølge Los Angeles Times har salget av hybridbiler falt enda mer dramatisk. De siste fire månedene (nov, des, jan, feb) er det kun solgt omlag 15.000 hybrider per måned. Det er drøye 62 prosent svakere enn toppmåneden april 2008, da det altså ble solgt rundt 40.000 hybridbiler. Ja, hybridsalget i januar i år (snaue 15.000) var faktisk det svakeste siden våren 2005.

Kortsiktig

Det faktum at hybridsalget åpenbart følger bensinprisene - som jo beviselig svinger kraftig - viser at mange amerikanske nybilkjøpere tenker relativt kortsiktig. Den dramatisk reduserte interessen for hybridbiler underbygger også påstanden om at amerikanerne egentlig ønsker store pickuper og SUVer - og at motivasjonen for å kjøpe hybridbiler mer er basert på privatøkonomiske enn miljømessige betraktninger.

Bekymrede hybridprodusenter

Honda Insight Vis mer


Utviklingen skaper grunn til bekymring for alle bilprodusenter som har satset tungt på hybridløsninger. Blant disse er blant annet Toyota, som har skrinlagt planene om å starte produksjon av Prius i USA. Også Honda, som er i ferd med å lansere sin nye Prius-konkurrent Insight, må nok nedskrive sine salgsforventninger relativt kraftig.

Men også de amerikanske bilprodusentene vil i høyeste grad berøres av utviklingen. Både Ford og General Motors har lovet amerikanske myndigheter et rush av miljøvennlige biler - deriblant hybridbiler - de nærmest årene. Nå er spørsmålet om amerikanerne egentlig vil ha dem.

Kilde: Los Angeles Times, Motor Intelligence, Automotive News

Les også:
Tilbyr bensinpris-garanti