Vis mer

Hybrid sportskupé kommer

Honda viser nå en ny todørs sportsbil med hybriddrift.

Honda CR-Z ble vist for første gang på Tokyo Motorshow i 2007. Den gangen var det snakk om en konseptbil, men nå er virkeligheten her. Nå er bilen ferdig.

I motsetning til mange andre som oftest viser konseptbiler uten rot i virkeligheten, har Honda, Toyota og Lexus levert hybridbiler i mange år allerede. Når vi snakker om Honda har vi til og med kjørt en Hydrogentanket elektrisk bil med brenselcelle. Det er med andre ord litt avstand mellom de som leverer og de som bare viser frem.

Nå har hybridbilene fra Japan hatt en litt varierende evne til å begeistre, men Honda putter nå sitt lette hybridsystem over i en sportslig bil.

Når man på en elegant måte må innrømme at baksetet er ekstremt trangt, kaller man bilen for en 2+2-seter. Som regel får man dyttet inn barn som ikke trenger barnesete, men ikke mye mer.

To motorer hører med

Hybrid betyr at det er to motorer med forskjellig drivstoff. I sammenheng med biler er det i dag bensinmotor og elektrisk motor som gjelder, men dieselmotor sammen med elektrisk motor er heller ikke så langt unna.


CR-Z har en 1,5-liters bensinmotor som sammen med en elektrisk motor med 14 hestekrefter og 78 newtonmeter totalt yter 124 hestekrefter og 174 newtonmeter. Honda kaller sitt system for IMA (Integrated Motor Assist). Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig allerede fra 1.500 omdreininger. Det er unikt i sammenheng med en uladet bensinmotor, og hemmeligheten bak dette er selvsagt hjelpemotoren som går på strøm. Hjelpemotoren har de samme dataene som på Insight, så vi regner med at det er den som er flyttet over i CR-Z.

Forbruket på blandet kjøring ender opp 0,5 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 117 gram per kilometer.

Honda er den første hybridbilen på markedet med manuell girkasse. En sekstrinns kasse skal sørge for en sportslig kjørefølelse i denne bilen.

Vi tar sjansen på å si sportslig selv om motorstyrken her ikke akkurat går rett i fletta på oss.

Dette er den amerikanske versjonen av bilen. Den europeiske modellen vises på bilmessa i Geneve i begynnelsen av mars, men vi regner med at den er bortimot helt lik.

Bilen lanseres i Norge til sommeren.