Hybrid-nytt fra Mercedes

Mercedes planlegger en hel haug med miljøoptimerte luksusbiler de neste tre-fire årene. Hybridene står sentralt og noen er ikke langt unna.

I forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt viser Mercedes hele 19 nye biler, enten som konsept eller ferdige modeller. Flertallet av disse har et miljøfokus og i denne artikkelen skal vi fokusere spesielt på to biler som kommer på markedet innen et par år.

Hybrider

Begge er hybridbiler og begge virker mer eller mindre produksjonsklare. De viktigste tekniske dataene er nå offisielle og disse imponerer i forhold til dagens hybridbiler.

SUV og luksussedan

Vis mer

Hybrid-nytt fra Mercedes

  1. Store bilder


SUVen ML 450 Hybrid skal ta opp kampen med Lexus RX 400h og BMWs X6 som også trolig kommer i hybridversjon. Den andre bilen, S 400 Hybrid skal bane vei for litt mindre miljøskadelig moro i luksusbilklassen.

Litt gjerrigere

La oss først ta en titt på ML 450 Hybrid. Den skal nemlig klare seg med 0,77 liter per mil på blandet kjøring. Det er 0,04 liter mindre enn en Lexus RX, ikke dramatisk, men likevel som et fremskritt å regne. CO2-utslippet ligger på 185 gram per kilometer.

Rask

Ytelsene blir også trolig bedre i Mercedesen. Noen 0-100-tall er ikke oppgitt, men regn med at den kommer til å bruke rundt 7,0 sekunder. Til sammenligning trenger Lexusen 7,6 sekunder på samme øvelse.

Tre motorer

Vis mer


Hvordan lar så disse tallene seg kombinere i en høybygd firehjulstrekker på godt over to tonn? Vel, man har tatt utgangspunkt i en bensindrevet V6’er på 279 hestekrefter og lagt til to elektromotorer med en samlet effekt 61 hester. Disse har for øvrig to utvekslinger å jobbe gjennom, slik at de sammen med bensinmotoren yter maksimalt 321 hestekrefter og 480 newtonmeter.

Fullhybrid

Takket være de relativt kraftige el-motorene, kvalifiserer ML 450 Hybrid til betegnelsen fullhybrid. Det betyr at den i enkelte situasjoner kan kjøre uten å ha bensinmotoren i gang. Start og stopp av denne skjer automatisk og batteripakken lades opp blant annet gjennom regenerering av bremseenergi.

Letthybrid

Vis mer


En litt enklere løsning har man valgt i luksussedanen S 400 Hybrid. Denne er nemlig kun en letthybrid med en mindre el-motor tilkoblet. Denne yter maksimalt 20 hestekrefter, men til gjengjeld er det samtidig med at bensinmotoren gir maks effekt. Sistnevnte er for øvrig samme kraftkilde som blir å finne i ML 450 Hybrid. Samlet effekt blir da 299 hester og 0-100 skal gå på 7,3 sekunder.

Forbruket lander på 0,79 liter per mil med et tilhørende CO2-utslipp på 190 gram.

Litium-ion

Om el-motoren er noe enklere i S 400, er batteripakken desto mer kompleks. Man har nemlig tenkt å benytte seg av litium-ion-batterier som kort sagt er mye bedre enn de konvensjonelle man benytter i hybrider i dag. De varer lenger og bruker kortere tid på opplading.

BMW-samarbeid

Vis mer


Batteritypen har imidlertid en problemstilling i forhold til brannfare. Toyota har gått ut og sagt at en slik løsning er for risikabel i fullhybrider. Muligens er det mindre vanskelig å få til i letthybrider, men Mercedes har i samarbeid med BMW tydeligvis klart å overkomme problematikken.

Det er for øvrig de to tyske bilgigantene som har utviklet hele hybridmodulen i felleskap, og løsningen kommer trolig til å havne i flere modeller fra begge merker litt senere.

Både ML 450 og S400 Hybrid kommer på markedet sommeren 2009.

  • Se store bilder her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder