<b>HVA ER BEST?</b> Hvordan og hvor mye du kjører, avgjør hva du bør velge. Foto: BMW
HVA ER BEST? Hvordan og hvor mye du kjører, avgjør hva du bør velge. Foto: BMWVis mer

Hybrid eller ladbar hybrid?

Dette bør du vite før du velger.

Fremtidens bil er elektrisk, men innen vi har kommet dit vil vi se forskjellige former for del-elektrifisering.

Det har vi i nyere tid gjort siden Toyota lanserte den første Prius i 1997. Siden den gang er også de ladbare hybridene på vei ut i markedet for fullt.

Men er en ladbar hybrid automatisk en bedre løsning enn en hybrid uten ekstern lademulighet?

Ikke nødvendigvis. Svaret på hva som er best for deg ligger i batteriteknologien og i bruksmønsteret ditt.

Flere bilprodusenter, deriblant Audi og BMW, er klare på at det er forskjeller som gjør at en ladbar hybrid ikke nødvendigvis løser oppgavene på en bedre måte enn en vanlig hybrid.

Kjøremønsteret avgjør.

Les alt om hybrider her

Til hvilket formål?

Elbiler, hybridbiler og ladbare hybrider har en ting til felles. De har alle et energilager i form av et batteri, men avhengig av hva slags bil batteriet skal inn i, så er også batteriteknologien forskjellig.

Dette blir delvis på samme måte som startbatterier og forbruksbatterier i biler, bobiler, campingvogner og lignende. Et godt startbatteri er ikke nødvendigvis et godt forbruksbatteri, og motsatt, selv om de ser veldig like ut.

Det handler om energitetthet, lademønster, dypsyklus, utladningshastighet, og så videre. Forskjellene kan til dels sammenlignes med forskjellen på sprintere og langdistanseløpere.

Bruksmønsteret bestemmer hva slags batteri produsentene benytter i de respektive bilene, og batterier i hybrider har ofte forskjellige egenskaper enn batterier i ladbare hybrider.

FORSKJELLER: Slik illustrerer Audi forskjellene på batterier for de forskjellige bruksområdene. Det kreves mindre kapasitet på hybridbatteriene når batteriene er raske. HEV er ordinære hybrider, PHEV er ladbare hybrider, og BEV er rene elbiler. Foto: AUDI Vis mer


Hurtighet er avgjørende

Mazda har eksempelvis laget i-eloop, et system som kan betegnes som en mini-hybrid. Dette systemet bruker ikke batterier, men kondensatorer.

Lagringskapasiteten på kondensatorer er generelt mye mindre enn hva de er på batterier, men til gjengjeld er de lynraske. De evner å ta opp energi og levere den fra seg igjen mye raskere enn ordinære bilbatterier.

Mazda forteller at deres kondensatorer på 60 sekunder tar opp nok energi gjennom regenerering (bremsekraft etc.) til å kunne levere all forbruksstrøm (radio, klimaanlegg, lys, og lignende) til hele bilen i 90 sekunder. Innen den tid har kondensatorene allerede rukket å ta opp ny energi igjen.

Det er også hurtigheten til et batteri som forteller om det er best egnet i en hybrid eller i en ladbare hybrid.

Henter strøm fra støtdemperne

Hastighet eller kapasitet?

Batteriene i en ladbar hybrid er i stor grad ment å lades gjennom stikkontakten, og de ladbare bilene har som regel langt lengre rekkevidde på strøm alene enn ordinære hybrider.

Kapasiteten på batteriet er med andre ord større, men ulempen er også at vekten er langt høyere. I tillegg er de av en tregere type.

Jo da, du kommer mye lenger på strøm alene, men når du først er tom for strøm, så er ikke batteriene like flinke til å ta til seg ny energi gjennom regenerering som raskere batterier er. Dermed får du mindre effekt av hybridløsningen enn på de bilene som har raskere batterier.

VEKT OG YTELSE: Ladbare hybrider bærer på tung teknologi, men fungerer til gjengjeld som en elbil på kortere avstander. Foto: AUDI Vis mer


Den grusomme vekten

Vekt er i tillegg en av forbrukets verste fiender. I rene hybrider er batteriene som regel langt mindre. De har mindre kapasitet, men også lavere vekt.

Til gjengjeld er batterier i mange hybridbiler som sagt raskere, og de kan ta opp energi og levere den fra seg igjen mange ganger, uten at batteriet nødvendigvis fylles av den grunn. Litt energi veldig mange ganger kan i sum bli vel så mye som fra et fullt batteri bare én gang.

Med et raskt batteri av en mindre type slipper du å dra på et stort batteri som i hovedsak gjør den største nytten på de tre-fire første milene, for deretter å fungere mer som ballast.

Eksempelvis veier hybridpakken i en Audi A3 e-tron alene 305 kg., tilsvarende fire voksne personer som alltid sitter i bilen.

Du vil derimot aldri klare å fylle dette batteriet med strøm gjennom regenerering når du først har kjørt det tomt for strøm. Det betyr at etter at du har kjørt ut bilens elektriske rekkevidde, så er denne vekten ren dødvekt. På lengre turer ville du ha klart deg bedre med et langt mindre og lettere batteri av den raske typen – som i en ordinær hybrid.

Flere elektriske overraskelser fra Audi

Hva er best?

Betyr dette at en hybrid er å foretrekke fremfor en ladbar hybrid? Nei, og ja. Som vi startet med å fortelle, svaret ligger i bruksmønsteret ditt.

Kjører du mange korte turer, og sjelden er ute på langtur, så er en ladbar hybrid definitivt å foretrekke. Da kan du i stor grad kjøre på strøm, og lade mellom hver tur. De gangene du skal på en langtur, så har du antagelig spart inn så mye på å kjøre strøm på de øvrige turene at du fortsatt er på den positive siden.

Kjører du mye langturer blir situasjonen en annen. Å dra på et stort og tungt batteri som for det meste er tilnærmet tomt fordi det ikke er flink nok til å ta opp bremseenergi bor det liten gevinst i. Det gjør egentlig bare vondt verre.

Vær ærlig mot deg selv. Dersom du vet at du kommer til å slurve med ladingen, og heller stole på bilens evne til å ta opp bremseenergi, så bør du heller kjøpe en vanlig hybrid.

Dersom du har mulighet for å lade i begge ender av den daglige pendlingen, og ikke kjører mye og langt utover dette, så er en ladbar hybrid definitivt noe for deg.

Svaret ligger med andre ord i bruksmønsteret.