Hvorfor så populære?

De høye firehjulstrekkerne blir stadig mer populære og er den raskest voksende bilklassen i Norge. Hvorfor?

FOR USA: BMW X5 er en av mange SUVer som er utviklet med tanke på det amerikanske markedet. Vis mer


Vi tror det er mange årsaker til de høye firehjulstrekkerne erobrer stadig større markedsandeler. For det første har modellutvalget blitt langt større de siste årene. Det økte modellutvalget har blant annet sammenheng med at stadig flere europeiske og asiatiske bilprodusenter forsøker å komme seg inn på det amerikanske markedet, hvor såkalte SUVer (Sport Utility Vehicle) utgjør en svært stor andel av bilparken. For eksempel er biler som BMW X5, Mercedes-Benz ML og Porsche Cayenne alle utviklet med det amerikanske markedet i kikkerten. Og når bilene først er utviklet, kan man jo like godt forsøke å selge dem i Europa også, noe de fleste produsentene gjør.

Nå også med diesel

Men det er ikke bare i luksusklassen at utvalget har blitt større. Også i prisklassen omkring 300.000 kroner har modellutvalget vokst. Denne prisklassen, som er overkommelig for mange nordmenn, består i dag av mer enn 10 modeller. I tillegg tilbys nå mange av modellene med dieselmotor, noe som gjør klassen interessant for enda flere.

God fremkommelighet

DIESEL: Toyota RAV4 er nå også tilgjengelig med diesel. Vis mer


Men selvsagt er det ikke økt utvalg alene som har gjort klassen populær i Norge. Stadig flere oppdager at høy bakkeklaring og firehjulsdrift gir god fremkommelighet - ikke bare opp den siste kneiken til hytta, men også i umåkte bygater. Klassen kjennetegnes også ved at man sitter høyt, noe som gir god oversikt over trafikkbildet og økt trygghetsfølelse.

Sender signaler

Men bilkjøp er ikke bare fornuft. Undersøkelser har vist at følelser betyr minst like mye når folk kjøper bil. De høye firehjulstrekkerne er tøffe av utseende og sender signaler om at eieren har en aktiv livsstil. Vi er ikke i tvil om at nettopp disse egenskapene er en viktig årsak til klassens fremgang.

Trykk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.