Toyota Verso var den eneste som oppnådde fem stjerner blant de fem bilene som ble testet denne gangen. Samtidig er Verso den første og foreløpig eneste bilen som har klart fem stjerner i henhold til de nye og strengere poenggrensene som trådte i kraft 1. januar 2010. Foto: Euro NCAP
Toyota Verso var den eneste som oppnådde fem stjerner blant de fem bilene som ble testet denne gangen. Samtidig er Verso den første og foreløpig eneste bilen som har klart fem stjerner i henhold til de nye og strengere poenggrensene som trådte i kraft 1. januar 2010. Foto: Euro NCAPVis mer

Hvorfor gikk det så galt?

ANALYSE: Hvorfor endte Kia, Nissan og Seat opp med bare fire stjerner - og Citroën med bare tre? Og hvorfor gjorde Toyota Verso det så godt?

DinSide så med spenning frem til de første resultatene Euro NCAP ville publisere i 2010. Dette fordi nye og strengere stjernekrav ville gjelde fra 1. januar i år. Du kan lese alt om det kompliserte test- og poengsystemet her.

Og nå har det altså kommet resultater for fem nye bilmodeller.

Men etter å ha kikket nærmere på resultatene for de fem testede bilene, viser det seg at den strengere kravene i praksis ikke fikk noen betydning for noen dem. Samtlige ville endt opp med samme antall stjerner også om hadde blitt vurdert etter de mildere 2009-kravene.

Dette gjør resultatene ekstra pinlige for både Kia, Nissan og Seat, som alle endte opp med fire stjerner. For ikke å snakke om Citroën, som altså måtte nøye seg med stusselige tre stjerner.

Fem stjerner til Toyota Verso

Toyota derimot, kan skilte med å være den første bilmodellen som har oppnådd fem stjerner etter at de nye og strengere 2010-kravene trådte i kraft. Og Toyota er nok glade for at Verso gjorde det så godt, etter all den negative oppmerksomheten merket har slitt med de siste månedene i form av gulvmatter, gasspedaler og et håpløst Euro NCAP resultat for Toyota Urban Cruiser.

Andre generasjon Toyota Verso: 5 stjerner Vis mer
«Og Toyota er nok glade for at Verso gjorde det så godt, etter all den negative oppmerksomheten merket har slitt med de siste månedene i form av gulvmatter, gasspedaler og et håpløst Euro NCAP resultat for Toyota Urban Cruiser.»



Toyota Verso klarte 81,9 prosent måloppnåelse sammenlagt, noe som er langt over 2010-kravet på 75 prosent (2009-kravet var 70 prosent). Det sammenlagte Verso-resultatet er det femte beste som er oppnådd i det nye Euro NCAP-regimet, etter Volkswagen Golf (84,6), Honda Insight (83,6), Toyota Prius (82,6) og Hyundai i20 (82,0). På sjetteplass finner vi Toyota Avensis, noe som betyr at Toyota har hele tre modeller inne på topp-ti-listen.

Verso satt ingen rekorder, men gjorde det jevnt over godt i samtlige øvelser og disipliner. Det relativt svakeste resultatet kom i nakkeslengtesten, med 2,2 av 4,0 oppnåelige poeng, mens de relativt beste resultatene ble oppnådd i sidekollisjonstesten og fotgjengerbeskyttelse-disiplinen.

Kun tre stjerner til Citroën Nemo

Citroën Nemo Combi Vis mer


For Citroën Nemo Combi derimot, gikk det virkelig dårlig. Nemo endte opp med bare tre stjerner, en skjebne som kun har rammet to andre biler siden det nye Euro NCAP-regimet trådte i kraft; nemlig Suzuki Alto og Toyota Urban Cruiser.

Den varebilbaserte minifleksibilen hadde bare 58,2 prosent sammenlagt måloppnåelse, det nest svakeste resultatet blant de 53 bilene på vår unike, rangerte liste.

Citroën Nemo Combi Vis mer


Hva var det som gikk så galt for Nemo Combi? Jo, enkelte av de svake resultatene var svært forutsigbare. Blant annet ble bilen straffet hardt fordi verken antiskrens (ESP) eller hodekollisjonsputer er å finne blant standardutstyret. I tillegg oppnådde Nemo relativt svake resultater i frontkollisjonstesten (12,4 poeng), nakkeslengtesten (1,0 poeng) og i barnebeskyttelse-disiplinen (74 prosent). Ingen av resultatene var imidlertid skandaløse, for eksempel er det flere biler som har gjort det svakere enn Nemo både i frontkollisjonstesten, sidekollisjonstesten, nakkeslengtesten samt i barnebeskyttelse- og fotgjengerbeskyttelse-disiplinene.

Varebilutgaven av Nemo tilfredsstiller ikke de norske varebilkravene og har derfor bare blitt hentet til Norge i et begrenset antall. Personbilutgaven, som er testet denne gangen, vil ikke bli markedsført i Norge.

Fire stjerner til Seat Exeo

Seat Exeo Vis mer


Seat Exeo gjorde det nest dårligst i denne runden og endte opp med 70,4 prosent måloppnåelse sammenlagt. Fordi det Volkswagen-eide merket Seat er helt fraværende i Norge, farer vi med harelabb over denne modellen. Vi nevner imidlertid at sedanen Exeo, som er basert på forrige generasjon Audi A4, gjorde det meget svakt i frontkollisjonstesten og kun klarte 10,9 poeng. Blant de 53 bilmodellene som er testet i det nye regimet er den kun én bilmodell som har gjort det dårligere i denne viktige øvelsen; Kia Venga.

Fire stjerner til Kia Venga

Kia Venga Vis mer


Venga endte nemlig opp med rekordsvake 9,7 poeng i frontkollisjonstesten. Det viste seg å være flere svakheter ved bilen, blant annet fant Euro NCAP indikasjoner på at førerdukkens bryst hadde vært i kontakt med rattet og at dashbord-elementer utgjør fare for både lårene og knærne til forsetepassasjerene. Årsaken til at resultatet ble rekordsvakt, har imidlertid sammenheng med at Euro NCAP etter testen fant ut at førerens bilbelte hadde fått et kutt helt nede ved innfestingen i B-stolpen. Euro NCAP regner ikke med at kuttet oppsto i sammenheng med selve kollisjonstesten, men at beltet i sammenheng med setejustering har blitt fanget og ødelagt i lengdejusteringsmekanismen for førersetet. Kia legger seg helt flate og har ifølge Euro NCAP endret produksjonen til å innbefatte en egen beskyttelse av forsetebeltenes nedre del. Samtidig oppfordres eksisterende eiere å levere sine biler inn for å få innmontert tilsvarende beskyttelse.

Kia Venga Vis mer


Minifleksibilen Venga, som snart kommer til Norge, gjorde det også svakt i barnebeskyttelse-disiplinen (66 prosent). Samtidig gjorde Venga det meget godt både i nakkeslengtesten (3,4 poeng) og i fotgjengerbeskyttelse-disiplinen (64 prosent). Kia oppnådde meget gode resultater med både Soul (77,1 prosent sammenlagt) og Sorento (76,2) - som begge oppnådde fem solide stjerner. De ansatte i den koreanske bilfabrikken er nok derfor meget skuffet over Venga-resultatet.

Fire stjerner til Nissan Cube

Nissan Cube Vis mer


Den spesielle småbilen Nissan Cube måtte også ta til takke med fire stjerner og en sammenlagtsum på 73,9 prosent. Cube klarte bare 12,4 poeng i frontkollisjonstesten, men takket være gode resultater i både sidekollisjon-, stolpe- og nakkeslengtestene fikk bilen 83 prosent måloppnåelse i voksenbeskyttelse-disiplinen, noe som er godt nok for fem stjerner (2010-kravet er 80 prosent, 2009-kravet var 75 prosent). Cube klarte også femstjerneskravene i fotgjengerbeskyttelse- og utstyrdisiplinene med god margin.

Nissan Cube Vis mer


Det som dermed ødela for Cube, var det svake resultatet i barnebeskyttelse-disiplinen. I denne disiplinen klarte Cube bare 64 prosent måloppnåelse, noe som er for svakt for å oppnå fem stjerner både i forhold til 2010-kravene (75 prosent) og 2009-kravene (70 prosent). Ifølge Euro NCAP sto hodet til den ene barnedukken (3-åringen) i fare for å komme i kontakt med bilens interiør i frontkollisjonstesten. Cube kritiseres også for svak informasjon i forhold til passasjerkollisjonsputens status (om den er inn- eller utkoblet).

Mer kollisjons-stoff på vei

Etter at 53 biler nå er testet, har 43 biler klart fem stjerner, syv biler fire stjerner og tre bilmodeller har måttet nøye seg med 3. Vår unike, rangerte oversikt finner du her.

Med unntak av Toyota Verso, har imidlertid samtlige av bilene i femstjernersklubben blitt vurdert etter 2009-regimet. Hvordan ville de 42 andre bilmodellene klart seg hvis de var blitt testet i år? Det vil vi se nærmere på i en egen artikkel.

Les også:

  • Euro NCAP: Unik, rangert liste over testede biler
  • Euro NCAP: Unik forklaring av Euro NCAPs tester og poengsystemer
  • DinSide Motors juveler