<b>KRANKMOTOR: </B>Den beste løsningen for krevende elsyklister. Foto: BRYNJULF BLIX
KRANKMOTOR: Den beste løsningen for krevende elsyklister. Foto: BRYNJULF BLIXVis mer

Hvorfor er det forskjell på 250 watts elsykler?

Grensen for lovlige motorer er 250W - er alle elsykler dermed like kraftige?

Vi har testet en del elsykler de siste årene, og i den siste tiden har det blitt veldig tydelig at det kan være stor forskjell på hvordan de oppfører seg.

Betyr dette at det er forskjell på lovlige elsykler, selv om de alle oppgir å ha motorer på 250 watt?

Svaret er ja.

LES OGSÅ: Kjøpe elsykkel? Sjekk ut vår kjøpeguide for gode råd

Slik opplevde vi de første syklene

Flere av oss i DinSide har testet forskjellige elsykler, og hatt stort sett den samme erfaringen: at det ikke har vært påtagelig store forskjeller mellom dem når vi snakker om motorkraft.

De første elsyklene vi testet var ganske like i oppførsel, de hadde bakhjulsmotor eller forhjulsmotor og trakk svært likt opp de faste bakkene vi testet i. Den største forskjellen var mellom syklene fra Biltema som hadde en svakere motor på 200 watt og et batteri med spenning på 24 volt. De andre hadde 36 volts batterier.

Senere testet vi sykler med midtmotor, deriblant flere forskjellige merker med motorer fra Bosch og noen norskbygde sykler med motoren BBS01 fra Bafang.

BOSCH: Mange produsenter bruker motor fra Bosch. Det krever spesialramme. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer
BAFANG/8FUN: En av de aller største leverandørene av krankmotorer - og mye annet. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer




Med midtmotor som sitter i kranken, kan sykkelen utnytte girene, slik at du får mer kraft på bakhjulet ved å gire ned, akkurat som du gjør med en tråsykkel. Samtidig blir motoren mer effektiv, den jobber lettere og kaster ikke bort effekt på å utvikle varme. Dermed tapper du ikke batteriet unødig.

Påtagelig forskjell

Men da vi testet modellen Emotion Evo Cross erfarte vi en påtagelig forskjell, i respons, fart og trekkraft. At eksemplaret vi testet muligens var litt i overkant sprekt med tanke på topphastighet er én sak. Men den umiddelbare responsen, akselerasjonen og trekkraften i lange, seige bakker var påtagelig også godt innenfor de lovlige rammene.

Etter dette tok vi oss en tur til sykkelforhandleren EBK på Strømmen, som har testet mange forskjellige løsninger og fått utviklet egne tilpassede varianter av midtmotorer.

Der fikk vi testet forskjellige motorløsninger med forskjellige batterier, og det er ingen tvil om at «250 watt» ikke forteller hele historien. Langt der i fra.

Vi testet både en Univega sykkel og flere forskjellige med midtmotor fra Bafang og enklere versjoner med navmotor i bakhjulet.

OMBYGD: Med riktig motor og potent batteri går selv de bratteste bakkene som en lek. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Og både med Univega og de nye Bafang BBS01 250 watt motorene opplevde vi den samme kraften som vi hadde erfart med Emotion Evo Cross. Både akselerasjon og seighet i kneikene var på plass i vesentlig større grad enn hos andre elsykler vi har testet tidligere. På flatmark var det bare fire tråkk så var vi oppe i 25 km/t.

Husk også at responsen avhenger av hvilke sensorer som styrer effekten. Rotasjonssensor gjør at sykkelen er rask i responsen, selv om du ikke bruker mye pedalkraft. Kraftsensor varierer drahjelpen med hvor mye kraft du selv tråkker med, og passer best for de sportslige brukerne.

Kjøpe billig elsykkel? Sjekk ut vår duell mellom syklene fra Biltema og Clas Ohlson

Nominell effekt - hva betyr det?

De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur.

Selv om en lovlig motor bare skal yte 250 watt nominelt, er det fullt lovlig at den kan levere langt høyere effekt opp en kneik.

I motsetning til forbrenningsmotorer, kan elmotorer gi mye høyere effekt i korte perioder enn den oppgitte, nominelle effekten. Det forutsetter at både batteriet og effektkomponentene i kontrolleren kan levere og tåle den ekstra belastningen. En effekt på 750 watt er derfor fullt lovlig når den bare leveres i noen få minutter oppover en kneik, og hastigheten ikke er over 25 km/t +/- 10 prosent.

Derfor er det stor forskjell på lovlige elsykler både når det gjelder ekstra kraft i kneiker og evne til å dra opp lange bakker:

Motorer med høyere nominell effekt er i denne sammenhengen ikke nødvendigvis noe bedre i bakker enn en lovlig 250 watts motor. Forskjellen er at du kan kjøre en del fortere på flatmark med en USA-godkjent motor på 48 volt og 750 watt, men skal du ha batteri og kontroller som kan levere tilsvarende mye mer i bratte kneiker og ha like lang rekkevidde, betyr det store og dyre løsninger.

Husk også at når luftmotstanden øker, øker også effektbehovet med hastigheten opphøyd i tredje potens, slik at du trenger åtte ganger mer effekt for å doble hastigheten. Rullemotstanden krever dobbel effekt ved tilsvarende fartsøkning. Du kan jo selv tenke deg hva dette betyr for rekkevidden.

Derfor er 250 watt nominell effekt et godt kompromiss når det gjelder ytelse og rekkevidde.

Forskjellen ligger i kontrolleren og batteripakken

KONTROLLER: Kontrolleren er hjernen, og styrer både hastighet og effekt. Foto: EM3EV.COM Vis mer



På eldre likestrømsmotorer med børster er det viklingene som i all hovedsak bestemmer hvor mye strøm motoren trekker ved en gitt spenning og belastning.

På børsteløse motorer er det kontrolleren som styrer strømmen. Kontrolleren styres av den innebygde prosessoren som mottar informasjon fra sensorer og kontrollpanel, og styrer magnetfeltet rundt rotoren i motoren slik at denne roterer. Det som da bestemmer hvor mye effekt som kan tilføres motoren i kortere perioder, er hvordan komponentene i kontrolleren er dimensjonert. De billigste løsningene er ofte dimensjonert litt for nær grensen.

Men det hjelper ikke å ha en kontroller som kan slippe gjennom strømmen hvis batteriet ikke kan levere.

BATTERI: Batteriet er avgjørende for både ytelse og rekkevidde. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Her ligger også en av de viktigste forskjellene. Både kvaliteten på cellene i batteripakken og antallet celler bestemmer hvor mye strøm som kan leveres i kortere og lengre perioder.

Pris og ytelse følger hverandre ganske tett på dette området. Skal du ha godt med kraft i kneikene er det påkrevet med et batteri som kan levere.

En 36 volts motor som trekker 10 ampere under belastning yter i underkant av 350 watt. Kan kontroller og batteri levere 20 ampere kan effekten bli over 700 watt i korte perioder.

Da kommer du fint opp de fleste bakkene.

Dette er fordelene og ulempene ved elsykler, etter Dinsides mening