<b>SPRAY PÅ:</b> Selv om Lanolinoljen skal være miljøvennlig, bruker Dario fra Funderud Antirust beskyttelsesmaske. Det holder vi med ham i... Foto: ØYVIND PAULSEN
SPRAY PÅ: Selv om Lanolinoljen skal være miljøvennlig, bruker Dario fra Funderud Antirust beskyttelsesmaske. Det holder vi med ham i... Foto: ØYVIND PAULSENVis mer

Hvordan virker rustbehandling med Lanolin?

Alle biler vil før eller siden ruste. Spørsmålet er hva du kan gjøre for å utsette problemet så lenge som mulig.

Som eier av en snart 15-år gammel britisk bil, er det ikke fritt for at rustspøkelset har begynt å rasle i bakhodet. For en ting er den overflatiske lakkrusten du ser med det blotte øyet, noe helt annet er hva som skjer under bilen, der rusten gjerne kan kose seg i lang tid før du merker den. Her er det mye å glede seg til altså...

Hva er det som virker?

Som du sikkert har erfart finnes det utallige vidunderkurer og ulike remedier man kan bruke for å fjerne, stoppe og hindre rustangrep.

Vi har overhodet ikke prøvd alle, men har fra diverse bilforumer og verksteder fått med oss at Tectyl- og Mercasol-behandling kan fungere bra, og da spesielt på nyere biler.

På eldre biler, altså der rusten allerede har begynt å komme, blir derimot oljebehandling ofte anbefalt. Siden undertegnedes bil faller i sistnevnte kategori, var valget enkelt.

LES OGSÅ: Rustsjokk på nye biler

Men valgene du må ta som bileier stopper selvsagt ikke der.

Hvilken type olje?

Det neste spørsmålet blir nemlig hvilken type oljebehandling du bør gå for.

Her har vi dessverre ingen fasitsvar å gi, og vi tipper mange rett og slett velger en ojebehandler som befinner seg innen rimelig kjøreavstand. Vårt valg falt på Funderud Antirust, som har lang erfaring med mineralolje, men nå har gått over til Lanolin.

Hva skiller Lanolin og vanlig oljebehandling?

LANOLIN SITTER: Matti Funderud peker og forklarer, mens understellet dynkes. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer


- Vi har holdt på med antirustbehandling siden 70-tallet, og fram til 2013 var det en spesiell type mineralolje vi brukte. Den hadde vi god erfaring med, sier Matti Funderud til Dinside.

- Fordelen ved å bruke olje er flere, men ett poeng er jo at den er fri for løsemidler. Det gjør den mer miljøvennlig, samtidig som behandlingen går raskere. Vi er altså ikke avhengig av å starte med et tørt, rent og rustfritt understell, og siden behandlingen tar mellom en og to timer kan den gjøres mens kunden venter.

Men hva er det som skiller Lanolinoljen og den tradisjonelle mineraloljen?

- Det er to hovedgrunner til at vi begynte med Lanolinolje i 2014, sier Funderud. For det første gjør den geleaktige konsistensen at den sitter bedre fast, og i praksis er den tilnærmet dryppfri. Som du ser bruker vi fortsatt sagmugg på gulvet under behandlingen, men nå som vi bruker Lanolin slipper vi å skifte sagmugg hver dag. Dette er også en fordel for kunden. Tidligere måtte de nemlig regne med litt oljedrypping fra kanalene og dørene, men med Lanolin er dette omtrent blitt et ikke-problem.

- For det andre har Lanolinoljen langt bedre krypeevne, hevder Funderud. I stedet for at den renner av, ser vi faktisk at den trekker seg oppover, og dermed blir liggende i understellets kriker og kroker i stedet for å renne bort.

I AKSJON: Målet er å hindre at fuktighet kommer fram til metallet. Siden oljen ikke tørker eller herder, er bilen klar til å brukes rett etter avsluttet behandling, det vil si etter en til to timer, avhengig av hvor stort kjøretøyet er. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer


Slik gjør de jobben

Med mindre bilen kommer rett fra en offroad-løype skal den ikke vaskes før behandlingen starter. Det viktigste er at understellet er såpass rent og tørt at Lanolinoljen kan fukte eventuelt gjenværende støv, og nå helt inn til metallet. Behandlingen er heller ikke avhengig av været, og kan utføres året rundt.

DET ER VIKTIG Å KOMME TIL OVERALT: Målet er å fylle alle hulrom og kanaler med olje, derfor brukes kanyler av ulike dimensjoner for å komme til. Foto: ØYVIND PAULSEN
HJULBUENE FORAN: Her spares det ikke på oljen. Foto: ØYVIND PAULSEN
HJULBUENE TAS NØYE: Her bak, heller ikke her spares det på oljen. Foto: ØYVIND PAULSEN
LITT SIG: Rett etter påføring siger det litt. Likevel er det forsvinnende lite som drypper. Lanolinoljen er altså god og seig. Foto: ØYVIND PAULSEN
ALLE ÅPNINGER FYLLES: Og en Defender har mange av dem... Foto: ØYVIND PAULSEN
OGSÅ PÅ INNSIDEN AV STØTFANGEREN: Kanyler brukes kontinuerlig for å komme til i kriker og kroker. Foto: ØYVIND PAULSEN
SPRAY PÅ: Selv om Lanolinoljen skal være miljøvennlig, bruker Dario fra Funderud Antirust beskyttelsesmaske. Det holder vi med ham i... Foto: ØYVIND PAULSEN
KLASSISK RUSTFELLE PÅ DEFENDER: De manuelle luftelukene blir ofte angrepet av rust, da er det godt å se at de åpner opp og sprayer godt på innsiden også. Foto: ØYVIND PAULSEN
EKSPERTEN: Det var Dario som gjorde jobben på vår bil. Foto: ØYVIND PAULSEN
SAGMUGG: Alle hallene bruker sagmugg på gulvet for å samle opp oljesøl, etter at de gikk over til Lanolin varer imidlertid sagmuggen lenger. Foto: ØYVIND PAULSEN

Se bilder av behandlingen her:


Det første som gjøres er at bilen blir heist opp, og deretter nøye rengjort med varm trykkluft, slik at løs understellsmasse og eventuelle rustflak fjernes. Og ja: Tørkeprosessen bråker.

SPRAY PÅ: Selv om Lanolinoljen skal være miljøvennlig, bruker Dario fra Funderud Antirust beskyttelsesmaske. Det holder vi med ham i... Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer

Trinn to er innsprøyting av Lanolinolje i hjulkasser, og på undersstell, fjærtårn, bæringer og hjuloppheng. Til slutt går man over bilens hulrom, der oljen sprutes inn i alt fra dører til kanaler ved hjelp av ulike kanyler på sprøytepistolene.


- Selv om grunnprinsippet er likt, har alle de ulike bilmerkene og modellene sine særtrekk, sier Funderud. Det gjelder derfor å vite hvor man skal sprøyte, og det krever god opplæring og erfaring.

Men lukter det ikke litt sau?

TO DUNKER: Den store hvite beholderen er Lanolinolje til bruk under bilen, den merkede tønna er litt mildere, og brukes i dørene. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer


- Joda, Lanolinoljen kan lukte litt sau, med den er jo tross alt basert på ull/sauefett, sier Funderud.

- Vi fikk også noen kommentarer på dette rett etter at vi gikk over til Lanolin, og har derfor gjort en liten, men effektiv endring: Vi bruker ganske enkelt en litt mer luktfri olje i selve dørene, slik at du skal slippe å irritere deg over sauelukt inni bilen, sier Funderud.

Hva koster det, og hvor ofte må du behandle bilen?

Lanolinoljen er dyrere enn den tradisjonelle mineraloljen, men skal i følge Funderud også vare lenger. I praksis anbefales det at man fornyer behandlingen annethvert år. Merk deg også at du bør unngå manuell høyttrykksspyling av understellet.

Prisen avhenger av to ting: Størrelsen på bilen, og når på året behandlingen utføres. For en standard personbil er prisen akkurat nå 2.100 kroner. Undertegnedes Land Rover Defender faller imidlertid i kassevogn-kategorien, så der betalte vi 2.500 kroner.

Erfaringene så langt

Det er kun et par uker siden vi gjennomførte vår Lanolinbehandling, så noen endelig dom er det naturlig nok alt for tidlig å felle. Noen erfaringer har vi likevel gjort:

  • Drypping: Vi har enda ikke sett antydning til drypping, det er et bra tegn.
  • Lukt: Joda, hvis du virkelig bøyer deg ned og tar et magedrag vil det lukte litt sau, og det har i hvert fall bikkja satt pris på. Likevel: Dette er ikke noe vi tenker på når vi har kommet inn i bilen.
  • Krypeevne: Igjen påpeker vi at erfaringen ikke er lang, men jo: Det ser faktisk ut som om Lanolinoljen kryper både oppover og bortover. Det føles i hvert fall godt, så får vi se hvordan det ser ut om et år.
Har du erfaring med oljebehandling, eller annen rustbehandling på din bil? Da vil vi gjerne høre fra deg i debatten under.