<b>BRUTALT:</b> Det kan gå hardt for seg for et lite barn når storsmellen inntreffer. Fremovervendt er man mer utsatt, men det kanskje største problemet er at folk monterer og bruker utstyret feil.  Foto: ADAC
BRUTALT: Det kan gå hardt for seg for et lite barn når storsmellen inntreffer. Fremovervendt er man mer utsatt, men det kanskje største problemet er at folk monterer og bruker utstyret feil. Foto: ADACVis mer

Hvordan sikrer du barn i bil?

De fleste bruker kun logisk sans, som er langt fra godt nok.

Ifølge Folkehelseinstituttet er bilen en hovedarena for at barn blir skadet i Norge, og den store feilen ligger i at barn sikres feil. Under høstens store beltekontroll ble 35 personer anmeldt for dårlig eller ingen sikring av barn i bil. Men hva er egentlig riktig sikring av barn i bil?

Svaret er todelt, for en ting er hva som er riktig i forhold til regelverket. Deretter kan man i tillegg velge å gjøre det på en måte som er til barnets aller beste, utover det som bare er riktig i forhold til regelverket.

Uvitenhet og slurv

Dessverre er det ikke god nok kunnskap blant folk flest om hva som er god sikring av barn i bil innenfor de forskjellige aldersgruppene. Alt for mange stoler blindt på at barnesikring kan gjøres etter logisk sans, forteller en undersøkelse utført av YouGov.

Trond Boye Hansen er ambulansesjåfør, med lang erfaring med sikring av barn i bil. Han kommenterer et svært viktig punkt når det gjelder selve sikringen.

- Norske foreldre sparer ikke på kronene når man investerer i barneutstyr, men altfor mange hopper bukk over det viktigste, nemlig å installere utstyret riktig. Uvitenhet og slurv kan fort få fatale følger. Med enkle grep kan vi bidra til at færre barn omkommer eller blir alvorlig skadet på norske veier, sier Hansen.

Starten på god sikring

ISOFIX: Festene til barnesetet er godt merket, og lett tilgjengelige. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


I 1999 ble en hel bilbransje enig med produsentene av barneseter om en standardisert festemetode for bilseter. Enhver seteprodusent med respekt for seg selv følger nå denne standarden, best kjent som ISOFIX.

Dessverre finnes det fortsatt produsenter av barneseter som velger å heller benytte setebeltene som festemetoder, eller andre løsninger.

Test av rimelige barnestoler: Hold deg unna!

Dette er ofte rimeligere seter, som Forbrukerrådet krystallklart råder fra å kjøpe, men heller ikke alle seter med Isofix er sikre. I en test utført i fjor løsnet armene på Isofox-festet på stolen, og stol med barn i fløy tvers igjennom kupeen på bilen. En feil på setet var årsaken i dette tilfellet, ikke Isofix-festet i bilen.

Svensk forskningsavdeling

Volvo har en egen avdeling som forsker på sikring av barn i bil, og vi har selv sett Volvo utføre live kollisjonstester med fire personer i bilen. I disse testene sitter det sensorer i dukkene, og det sitter mengder av målere i bilen forøvrig.

Høyhastighets kameraer filmer alt, og hendelsene kan i ettertid studeres nøye i sakte film.

Resultatene danner grunnlag for kontinuerlige endringer og forbedringer.

-Vi har uendelig stort underlag, og har kommet veldig langt i det å gjøre bilen til et sikrere sted for barn, forteller Magdalena Lindman, teknisk ekspert for barn sikkerhet i Volvo.

Hun legger likevel til at den store utfordringen er å overføre kunnskapen videre til forbrukerne, for det er alt for lett å gjøre skjebnesvangre feil.

Fem vanlige barnesetefeil

Det er 50 år siden Volvo innledet arbeidet med å sikre barn i bil, noe de startet med i en Volvo PV444 og en prototype på en bakovervendt barnestol. I 1972 kom de med sin første bakovervendte barnestol, og den siste innovasjonen er en oppblåsbar barnestol som kan pakkes sammen i en liten veske når du ikke trenger den.

FORSKER PÅ BARN I BIL: Magdalena Lindman i Volvo har ansvaret for å analysere innkomne trafikkdata etter ulykker med barn i bil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Barnets alder er viktig

Barnets alder er et viktig poeng i forhold til hvordan barnet skal sikres, og det starter allerede før barnet er født. For hvordan sikrer man seg som gravid kvinne i bilen?

- Dette er et gjentagende spørsmål, forteller Lindman, som fortsetter med at alle kvinner skal sikre seg med setebelte, helt opp til fødselen.

Det er imidlertid viktig at beltet sitter som tiltenkt. Da er det plass til den voksende magen mellom det skråttliggende beltet over brystet og det horisontale beltet over hoftepartiet. Sjekk også allti at beltet ikke er vridd.

Livets faser

Barnets første kjøretur er som regel fra sykehuset og hjem. Spedbarn skal ha egne stoler som er tilpasset denne fasen av livet, og skal festes på beste måte, hvilket vil si med Isofix.

Det er viktig at alle barn har seter som er tilpasset størrelse på barnet. Når barnet har vokst så mye at hodet stikker ut av, eller over stolen, så er det på tide med et større sete.

Når du skal bytte barnesete, er det ikke å anbefale å kjøpe et brukt, ifølge Volvo. I så tilfelle bør setet være relativt nytt, for utviklingen på barneseter har gått kraftig fremover den senere tiden. Setet bør dessuten inneha de vanlige merkingene for typegodkjenning, som E-merket, som betyr at setet er i henhold til UN ECE regulativet.

Det er heller ikke tilrådelig å kjøpe et barnesete uten Isofix.

BAKOVERVENDT: De fleste undersøkelser og fagfolk er enige. Barn bør sitte bakovervendt frem til de er tre-fire år, helst lenger. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Bred enighet

Et barns proporsjoner er veldig forskjellige fra voksne. Hodet på et ni måneder gammelt barn utgjør rundt 25 prosent av kroppsmassen, mens det på en voksne utgjør omtrent seks prosent. Når hodet er tyngre, og nakken langt dårligere utviklet, så er det bred enighet blant ekspertisen om hvordan barn skal sitte.

Barn skal sitte bakovervendt så snart de går over i sittende stilling.

Hele tanken rundt bakovervendte barnestoler stammer i følge Volvo fra Professor Bertil Aldman fra Chalmers Universitet i Gøteborg. Han fikk denne ideen fra astronauter på Gemini, som sitter på denne måten for å fordele G-kreftene ut på hele ryggen, og for å holde hodet på plass.

Faktisk ville det for sikkerheten være aller best for selv voksne passasjerer å sitte bakovervendt, men dette lar seg ikke gjøre i dagens biler, mener han.

Hvor skal setet stå?

Mange foreldre ønsker å ha barna innen rekkevidde når de kjører, og plasserer barna sittende bakovervendt i fremsetet. Dette er en fullgod løsning så sant bilen har mulighet for å deaktivere kollisjonsputen. Dette må aldri glemmes.

Har ikke bilen mulighet for å skru av kollisjonsputen på passasjersiden, så må barnet aldri plasseres der.

De fleste biler med denne muligheten har også en varsellampe som bekrefter at puten er deaktivert. Et neste punkt du bør ta høyde for er at bilen kan være importert. Noen importerte biler har automatiske løsninger for utkobling av kollisjonspute når det ikke sitter personer i stolen. Merk at når du plasserer et barn i en barnestol i setet, så vil puten igjen være aktivert.

«Jeg vil se»

PROTOTYPE: Dette er den første barnestolen Volvo brukte i 1964 for å øke sikkerheten av barn i bil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

På et eller annet tidspunkt vil barnet helst se forover. Dette bør ikke skje før barnet er tre år, men gjerne senere.


Når barn blir så store at ikke lenger kan sitte i barneseter, så er en setepute et godt redskap. Dette kjøpes ofte fordi det hjelper barnet til å komme høyere for å se, men det aller viktigste grunnen til å bruke en pute er at geometrien i trepunktsbeltet blir bedre og riktigere.

Hoftebeltet ligger riktigere, det samme med brystbeltet. Dermed beskyttes barnet bedre enn uten en sittepute. På sitteputer er det ikke like viktig at det er Isofix-feste, for her er det i stor grad setebeltet som gjør jobben.

Be om hjelp

Hovedregelen må derfor bli at uansett hvilket sete du kjøper, så be om innføring i monteringen av egnet personale. Undersøkelsen utført av YouGov som vi viser til lenger oppe i artikkelen, avdekket at kun 28 prosent av respondentene hadde fått opplæring.