<b>VET HVA VI LIKER:</b> Selv om smak er individuelt, har likevel Rocket Fuel analysert hva vi foretrekker ved bilreklamer. Skaperne av reklamene er ikke nødvendigvis enige med publikum.  Foto: NTB SCANPIX
VET HVA VI LIKER: Selv om smak er individuelt, har likevel Rocket Fuel analysert hva vi foretrekker ved bilreklamer. Skaperne av reklamene er ikke nødvendigvis enige med publikum. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Hvordan påvirker bilreklamer oss?

Har du noen gang tenkt over hvorfor du liker en bilreklame, og hva ved den som gjør at du får lyst på bilen? Her har du kanskje svaret.

Noen reklamekampanjer kan virke platte og lite gjennomtenkt, noen reklamer er dype og er nesten for avanserte, mens noen reklamer bare er genialt enkle.

Det de fleste reklamer dog har felles, er at det ligger timesvis med tenking og planlegging bak, selv om det ikke alltid virker sånn.

Hva vi liker, og ikke liker, kan sjelden avgjøres på forhånd. Det finnes ingen fasitsvar på smak.

LES OGSÅ: Humor selger biler

Rocket Fuel har likevel gjort en analyse for å vise hva vi liker og foretrekker i bilreklamer. De jobber med kunstig intelligens og programmatisk markedsføring, og har nå presentert sin nyeste studie av effektiviteten til reklamekampanjer i bilbransjen.

Verdensomspennende

Gjennom studiene har de analysert 367 reklamekampanjer for en rekke merkevarer med totalt over 3 milliarder visninger på verdensbasis. Dette gir et godt grunnlag for å si noe om hva forbrukerene foretrekker i bilreklamer.

LES OGSÅ: Alfa spilte inn reklamefilm i Norge

Rapporten som ble presentert i etterkant av undersøkelsen konkluderer først med at drivstoff og sikkerhet er de faktorene som er viktigst for forbrukerne når de skal velge bil.

Annonser som nevner disse faktorene er 246 prosent mer effektive enn annonser som utelater dette.

Blå og grønn

Hvilke farger som brukes er også avgjørende for reklamens effektivitet. Det er også en av faktorene som reklameskapere dedikerer mest tid til når de designer en kampanje.

Undersøkelsen viser at de mest effektive fargene på biler i kampanjer er blå og grønn, aller helst mot hvit bakgrunn.

Likevel er fargene som oftest blir brukt rødt og grått.

Selv om publikum og reklameprodusentene er uenige om hvilke farger bilene burde ha i reklamene, er de dog enige om at bakgrunnsfargen bør være hvit. Hvit bakgrunn brukes i omlag halvparten av alle reklamekampanjer og er 31 prosent mer effektivt enn andre farger.

Bil og ansikt

Man skulle kanskje tro at bilen det reklameres for er synlig i alle reklamer, men det er ikke tilfellet, selv om den vises i 90 prosent av alle bilreklamer.

Vi liker også å se et ansikt i reklamene. Dersom skaperne av reklamen har inkludert et ansikt, øker effektiviteten med hele 42 prosent. Likevel er dette noe de sjelden gjør, da bare gjennomsnittlig fire prosent av annonsene som viser et ansikt.

Det som likevel er mest interessant er at i de sjeldne tilfeller bilen det reklameres for ikke vises i reklamen, er effekten faktisk 35 prosent høyere

Pris og kampanjer

Som potensielle kjøpere av produktet det reklameres for, er prisen selvfølgelig av relevans. Annonser virker derfor best når de inkluderer pris. Det samme gjelder ikke nødvendigvis når det er et spesielt tilbud eller en kampanja, eller om prisen er satt ned.

Om annonsen indikerer at tilbudet gjelder i en begrenset periode, øker effektiviteten med 25 prosent.

Øverst til venstre

Reklame handler om vise frem en merkevare på best mulig måte. Plassering av merkevarens logo er derfor av stor betydning.

Ifølge Rockets Fuels undersøkelse er den ideelle posisjonen av merkevarens logo, øverst i venstre hjørnet.

På tross av dette plasserer flest reklameskapere logoen nede i venstre hjørne selv om dette reduserer kampanjens effektivitet med 34 prosent.