<b>TIL HYTTA:</b> Vær obs på hvor den tunge lasten plasseres. Flyttes tyngdepunktet opp mot taket av bilen endres også kjøreegenskapene.  Foto: NTB SCANPIX
TIL HYTTA: Vær obs på hvor den tunge lasten plasseres. Flyttes tyngdepunktet opp mot taket av bilen endres også kjøreegenskapene. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Hvordan pakke skiboks og takboks?

- En skisko på noen få kilo kan fort bli et drapsobjekt på flere hundre kilo.

Det viktigste du kan gjøre før du setter ut på tur med bilen full av folk og bagasje, er å forsikre deg om at den er pakket riktig. Mange ulykker skjer som følge av feil lastet bil.

LES OGSÅ: Veit du hvor mye skiboksen egentlig koster deg?

Overlast på taket

I en rapport lagt frem av det svenske Trafikverket kommer det frem at seks av ti dødsulykker på vinterveiene starter med en sladd. En tungt lastet takboks utgjør derfor en ekstra stor risiko for en allerede tungt lastet bil, forteller det svenske forsikring selskapet Folksam.

- Hvordan bilen er pakket gir dramatiske forskjeller i våre tester. Det har alt å si at du pakker riktig før turen, forteller trafikkforsker Anders Ydenius i Folksam.

Jan Iva Engebretsen i NAF er enig med Ydenius.

- Taket i boksen har stor innvirkning på bilens oppførsel. Bilens maksimale belastningsgrense er vanligvis mellom 75 og 100 kilo. En stor takboks kan veie opp til 30 kilo, hvilket betyr at du da bare kan pakke 45 kilo i en 30-kilos boks med 75 kilo som maks taklast, sier Jan Ivar Engebretsen.

LES OGSÅ: Ikke alle forsikringer dekker skiboksen

Testet skiboksene

I samarbeid med Testfakta testet NAF ni av de mest populære takboksene hos Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, deriblant takbokser fra Thule, Jula, Biltema og Mekonomen.

Flere av takboksene ga etter, og slapp taket på innholdet allerede nede i 40 kilometer i timen. Vekten av lasten i boksene var fra 50 til 75 kilo.

I ettertid av testen bestemte Skiguard å stoppe salget av Skiguard 760, som følge av ekstremt dårlige testresultater.

- 40 kilometer i timen er en helt rimelig hastighet for en slik test, og takboksene bør helt klart tåle en kollisjon av denne typen med god last, sier Trafikkforskningssjef i Folksam, Anders Kullgren.

- Vi så at veldig mange av takboksene ga fullstendig etter under krasj-testen vi gjennomførte. Det viser hvor viktig det er å sikre lasten på taket, selv om den tilsynelatende er godt gjemt i boksen, forteller Jan Iva Engebretsen i NAF.

LES OGSÅ: Slik gjør du bilen sikker før vinterturen

Må sikres godt

TIL HYTTA: Vær obs på hvor den tunge lasten plasseres. Flyttes tyngdepunktet opp mot taket av bilen endres også kjøreegenskapene. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Engebretsen presiserer også at det er viktig å sikre lasten inne i takboksen. Dette kan gjøres med egne stropper, om ikke skiboksen allerede har dette montert.

- Pakk klær i poser og plasser dem oppe i takboksen. På den måten holder du vekten på taket nede, samtidig som du frigjør mye plass i bagasjerommet. I tillegg er posene med på å gjøre lasten i takboksen mer kompakt, råder Engebretsen.

- Tenk så skarpe stålkantene på slalomskiene er. Om de veier 1,5 kilo og du får en bråstopp i 50 kilometer i timen vil de veie inntil 45 kilo. En skisko på noen få kilo kan fort bli et drapsobjekt på flere hundre kilo, utdyper Engebretsen.

LES OGSÅ: Hvem er flinkest til å pakke bilen?

Vekta påvirker kjøreegenskapene

Eksempelvis har en Volkswagen Passat en egenvekt uten fører på 1319 kilo. Totalt tillatt vekt på denne bilen er 1.960 kilo, hvilket vil si at det er 641 kilo til rådighet.

Si du skal en uke på hytta ved skibakken, og i bilen skal du også ha med fire venner. Veier de fire i snitt 75 kilo, sitter vi igjen med 266 kilo til rådighet. Har alle med en bag som veier cirka 20 kilo hver, forsvinner 100 kilo til.

Og i bilen sitter du igjen med 166 kilo ledig plass til ski utstyr og matvarer.

Vanligvis er bilen du kjører og kjenner 500 kilo lettere enn den du skal frakte gjengen opp på hytta med.

Vanskelig å se i ulykken

Er du forsiktig når du pakker takboksen?

(Avsluttet)
Har ikke takboks.(47%) 525
Ja, alltid.(33%) 373
Nei, jeg bare måker alt inn uten å tenke på det.(20%) 219
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Sigmund Clementz i If skadeforsikring forteller at det er vanskelig å skille ut om feillasting av taklasten har vært direkte skyld i ulykken, men at de har sett flere eksempler hvor taklasten har skapt livsfarlige situasjoner.

- Vi har sett flere ulykker hvor takboksen har løsnet i kollisjonen, eller gjenstander inne i takboksen har falt ut som prosjektiler. Heldigvis har det de siste årene vært en endring i måten disse festes på, og bilene er mer tilpasset ved at de har fått innfelte området på begge sider av taket, så takstativene skal få bedre grep, sier Clementz.

Clementz presiserer også at det å pakke det lette materialet øverst er helt vesentlig for bilens kjøreegenskaper, og at mange ulykker kunne vært unngått om bilen var lastet bedre.

LES OGSÅ: Norge har færrest dødsulykker i verden per million innbygger