IKKE FASIT: Det ser kanskje vanskelig ut å komme til, men å endre kilometerstanden krever ikke doktorgrad. Dermed er ikke tallet alltid til å stole på.  Foto: All Over Press
IKKE FASIT: Det ser kanskje vanskelig ut å komme til, men å endre kilometerstanden krever ikke doktorgrad. Dermed er ikke tallet alltid til å stole på. Foto: All Over PressVis mer

Hvordan oppdage juks med kilometertelleren?

Om bilselgeren har tuklet med kilometerstanden kan du kreve pengene tilbake.

Nye tall viser at hver tredje bruktbil i Tyskland har en kilometerteller som lyver. Altså viser den en lavere kilometerstand enn bilen faktisk har gått.

NAF sa til DinSide i vår at de antok at tallet også er høyt i Norge.

– Det er ingen grunn til å tro at vi her i Norge skal være spart for denne typen kriminalitet. Tallene snakker for seg selv; de er skremmende høye, sa advokat og seniorrådgiver André Fimreite i NAF.

Les saken: Ber norsk politi rydde opp i kilometerjuks

Tidligere i år fikk en bilkjøper fra Nordreisa i Troms oppleve dette på kroppen.

MISTENKER NORDMENN: Advokat og seniorrådgiver André Fimreite i NAF tror ikke nordmenn er bedre enn andre, og at kilometerjuksing også er utbredt her til lands. Foto: NAF Vis mer


Oppdaget selv

I fjor vinter kjøpte Nordreisa-mannen en Volvo V40 T2 fra 1997 av en kar fra Halden. Annonsen sa den hadde gått 171.144 kilometer, var helt rustfri og ble solgt "som den var". Prislappen var 30.000 kroner, og etter at kjøperen fikk prøvekjøre bilen slo han til.

Men kort tid etter oppdaget han at noe var galt. Kjøperen skaffet seg kontrollsedler fra EU-kontroller utført mellom 2006 og 2010, og der kom det fram at bilen ved siste sjekk hadde gått hele 230.228 kilometer. Altså hele 59.084 kilometer mer enn annonsen sa, og langt mer enn hva kilometertelleren viste. Kjøperen fant også det han betegner som "alvorlige rustskader", i dørkanaler, bremserør og bensinrør.

Som du sikkert kan se for deg, ble ikke kjøperen spesielt begeistret over sine oppdagelser. Han krevde derfor pengene tilbake, noe selger nektet.

– Bilen er solgt "som den er"! var et av selgerens argumenter.

– Den var i god stand da jeg solgte den, og dessuten fikk du prøvekjøre den! fortsatte han.

Selgeren fra Halden mente i tillegg at han aldri hadde tuklet med noen kilometerteller, men at motoren og speedometeret nylig var skiftet. Det var derfor kilometerstanden viste noe annet, mente han. Å gi pengene tilbake var derfor ikke aktuelt.

Tror du kilometerjuks er utbredt i Norge? (Avsluttet)
Absolutt! (69%) 3616
Sikkert endel...(28%) 1441
Nei! (3%) 163
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Beskyttet av kjøpsloven

Men kjøperen fikk pengene tilbake. Han tok nemlig saken til Forbrukerrådet og videre til Forbrukertvistutvalget (FTU).

Som DinSide har skrevet flere ganger tidligere, har det lite å si at noe "selges som det er". Man er fortsatt beskyttet av kjøpsloven, som sier at du skal få det du har grunn til å tro at du får. Og ettersom annonsen oppga en spesifikk kilometerstand, og opplysninger om ingen rust, fikk ikke kunden det han trodde.

Derfor kan han også heve kjøpet. Selger plikter derfor å tilbakebetale de 30.000 kronene til kjøperen, ifølge vedtaket fra FTU. Hvorvidt selger faktisk har tuklet med kilometertelleren eller ikke, tar de ikke stilling til.

Derfor fritar ikke annonser med "selges som den er" bruktbil-selgere for ansvar

Slik oppdager du kilometerjuks

Du har altså krav på pengene tilbake om du kjøper en bruktbil med feil kilometerstand. Men hvordan skal du oppdage det?

KAN JUSTERES: Kilometertellere kan tukles med. Før med ren mekanikk, i moderne biler med elektronikk. Dermed gjelder det å ha andre kilder til kilometerstanden. Foto: All Over Press Vis mer

Her er noen raske tips:

  • Først og fremst: Les av kilometertelleren når du ser bilen, for å sjekke om den samsvarer med det annonsen lover.

  • Den beste måten å få korrekte opplysninger om bilens faktiske kilometerstand på, er å be om serviceheftet. Her kan du se bilens kilometerstand etter hver EU-kontroll, som må samsvare med det du ser på kilometertelleren.
  • Kan ikke selgeren gi deg serviceheftet, kan du be om annen dokumentasjon, for eksempel kontrollsedler. Dette får man etter EU-kontroller, og her også står det kilometerstand.
  • Får du ingen dokumentasjon på service og kilometerstand, kan du ringe Vegvesenet og be dem om å oppgi sist kilometerstand.
  • Klarer du ikke å skaffe noen opplysninger, bør du spørre deg selv om du virkelig ønsker å kjøpe bilen. Husk at du trenger å vite slikt før du kjøper, ikke etter.
  • I vognkortet kan du se når bilen ble førstegangsregistrert. Ifølge NAF går en bil gjennomsnittlig 13.000 til 17.000 kilometer i året, så et raskt regnestykke kan gi deg en indikasjon på om kilometerstanden stemmer. Selv om hvor mye en bil brukes selvfølgelig varierer.
  • Avdekker du at kilometerstanden ikke stemmer, kan du kreve å heve kjøpet. Nekter selger, kan du som denne saken viser, ta saken videre til Forbrukerrådet.
Skal du kjøpe bruktbil bør du også sjekke heftelser, riktig eier, kontrakter og mye annet – les vår komplette guide til et trygt bruktbil-kjøp her!

*Denne saken ble første gang publisert 11. juli i år.