<B>ENKELT OG GRATIS:</b> Sliter du med å få varme i bilen? Sjekk dette trikset. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ENKELT OG GRATIS: Sliter du med å få varme i bilen? Sjekk dette trikset. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Hvordan få varmere bil på to minutter

Smart triks, og det er helt gratis.

Vi går nå inn i en tid med streng kulde mange steder i landet, noe som skaper en rekke problemer for bilene våre. Blant annet er det mange biler som sliter med å få opp driftstemperatur på motoren, på de kaldeste dagene. Det gjelder spesielt for de energieffektive dieselmotorene.

Omstridte påstander om startkabler. Er det noe i dem?

Selv på lengre kjøreturer har enkelte motorer problemer med å nå sine 90 grader på vannet. Oljetemperaturen sliter motoren enda mer med å få opp. Det betyr økt slitasje på motoren, høyere forbruk, mer utslipp og kaldere klima i kupeen.

LES OGSÅ: Slik overlever bilen vinteren

ENKELT: Du trenger ikke være 100 prosent nøyaktig med tilpasningen. Alle monner drar. Rett forfra vil ingen se at du har noen plate der. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Problemet kan du løse gratis, og hvis du kommer lett til fremsiden på radiatoren, tar det ikke mange sekundene heller.

Vanlig før i tiden

Dette er ikke noe nytt triks. Før var det vanlig å få kjøpt skreddersydde trekk man monterte på bilens griller, nærmest en slags «grilldress» til bilen. Før den tid hadde man både justerbare spjeld og rullegardiner foran radiatoren for å justere temperaturen. Enkelte nye biler, som nye Porsche 911 har klaffer som åpner og lukker etter behov, men det er først og fremst av hensyn til luftmotstand.

I 80 kilometer i timen blir kryper de effektive kuldegradene betraktelig lavere enn hva som står på gradestokken. Minus 15 grader blir som minus 32 i denne hastigheten. Sjekk skalaen for effektiv temperatur.

Slik gjør du det:

1. Åpne panseret og se om du kommer til fremkanten på radiatoren.

2. Finn en pappeske, kartong eller lignende med litt størrelse. Den skal ikke dekke hele radiatoren, men være så stor at den dekker ganske mye, samtidig er det viktig at du får tak i den igjen.

3. Tre den ned foran radiatoren. Pass på at du ikke kommer borti ledninger eller annet som kan skades. Normalt sett er det lite slikt foran der. Du kan også stripse den fast foran grillen, men det ser svært lite elegant ut.

4. Ta den ut igjen når løvet spretter.

P.S: Enkelte moderne biler kan være ganske innkapslet. Registrerer du at temperaturen stiger over normaltemperatur, napper du ganske enkelt bare plata ut igjen.

DYPT: Radiatoren henter fel så mye luft nederst i fangeren. Sørg for å få papplaten helt ned. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Artikkelen har vært publisert på Dinside også tidligere.

Les også:
Slik håndterer du over- og understyring
Sjekk alt som flyter, før vinterkulda setter inn