Konseptbilen LRX fra Land Rover - produksjonsbilen skal angivelig komme også med forhjulsdrift
Konseptbilen LRX fra Land Rover - produksjonsbilen skal angivelig komme også med forhjulsdriftVis mer

Hvor skal det ende?

Stadig flere SUVer kommer med tohjulsdrift. Men vi nordmenn har sjelden kjøpt så mange firehjulstrekkere som nå. Hva skjer egentlig?

For få dager siden kunne DinSide avsløre en aldri så liten bombe: Det ærverdige og konservative terrengbilmerket Land Rovers nye Range Rover SUV vil ha forhjulstrekk. Land Rover som har som fast tradisjon å sende journalister rundt om i verden på ganske så utfordrende terrengkjøring hver gang de lanserer en ny modell.

Mer om den nye bilen fra Land Rover her.

At Volvo, BMW og Mercedes lar noen av sine SUVer gå på to bein kan nok være lettere å forstå. Biler som XC60, X1 og GLK kommer nok tross alt ikke plagsomt ofte til å bli sittende fast over en tue langt inne i skogen et sted. Selv om det er noe med følelsen av å vite at man kan det. Om man vil, og har lov.

Slik sett er SUVer med tohjulsdrift en slags fallitterklæring. Man innrømmer at bilene ikke blir brukt til det biltypen opprinnelig var beregnet på. Men at man liker det tøffe utseendet og den høye sittestilingen.

Men Land Rover skulle liksom være annerledes. Selv Range Rover Sport med sitt fokus på dynamiske kjøreegenskaper på asfalt, har forholdsvis ekstreme egenskaper i terrenget. Også kompakt-SUVen Freelander er tilpasset et liv på røffere veier enn en gjennomsnittelig Oslo-gate (som jo ofte kan være ille nok).

Produksjonsversjonen av LRX vises trolig allerede til høsten Vis mer


- Vi kan ikke ignorere veksten av tohjulsdrift i SUV-segmentet, uttalte Land Rovers representanter til DinSide for å forsøke å forklare noe som helt sikkert oppleves som en rimelig seig og tungfordøyelig kamel.

Fordeler og ulemper med firehjulsdrift.

Men det selges jo så mange firehjulstrekkere? For vår del her i Norge gjør jo dette saken bare enda mer komplisert. For her er grovt sett hver fjerde bil som selges en firehjulstrekker. Og det til tross for at Norge med sitt avgiftssystem kanskje er det stedet i verden som gir sterkest incentiver til å kjøpe tohjulsdrift. Prisforskjellen på SUVer med og uten firehjulsdrift kan fort havne rundt 50.000 kroner. Det er nok også hovedgrunnen til at nettopp SUVer som Volvo XC60, BMW X1 og Skoda Yeti blitt forholdsvis populære i Norge med tohjulsdrift.

Cato Steinsvåg skriver for DinSide Motor. Foto: Per Ervland Vis mer


Det er ikke lenger en selvfølge at SUVen du ser på gata er en firehjulstekker. Tvert i mot kan det vise seg at den er blant bilene som blir stående igjen i bunn av den glatte og bratte vinterveien, mens Golfer, Passater, BMWer, Audier og Saaber freser uanstrengt forbi, en halv etasje under.

Test av Skoda Yeti med forhjulsdrift.

For samtidig som det blir stadig vanligere med SUV uten firehjulsdrift, blir det også vanligere at sedaner, stasjonsvogner, kombikupeer og til og med kabrioleter tilbys med firehjulsdrift.

Volvo XC60 koster nesten 50.000 kroner mindre med forhjulsdrift Vis mer


Miljø og CO2 er naturligvis en viktig del av dette. Mye av tanken bak Land Rovers nye kompakt-SUV, er at den skal være vesentlig snillere mot miljøet og konsernets CO2-gjennomsnitt enn tidligere biler fra Land Rover. Den forhjulsdrevne varianten sies å få et utslipp på under 130 gram. Det er lavt for en bil som dette. Men firehjulstrekkeren skal ikke ligger mer en 10-15 gram over.

Ingenting er jo mer gledelig enn at man kan spare miljøet ved å kutte ut noe man sjeldent egentlig har bruk for, kan det jo hevdes. Og SUVene ligger jo lagelig til for hugg med sine høye utslipp. Det er et godt poeng. Men hva er da poenget med SUV i utgangspunktet? Er du så avhengig av den ekstra bakkeklaringen at du ikke kan kjøpe en vanlig stasjonsvogn eller eventuelt en fleksibil, som ofte vil gi deg mer bil for pengene?

Trenger du egentlig SUV?

BMW X1 er blant SUVene som har bakhjulsdrift dersom du ikke betaler for firehjulsdrift Foto: Produsenten Vis mer


Vi ønsker oss en mer miljøvennlig bilpark og imøteser gjerne bilprodusentenes forsøk på å utvikle seg i den retningen. Selv om det betyr at enkelte ting må endres. Og endring er som regel litt ubehagelig. Men spørsmålet er om dette er rett ende å begynne i? En SUV uten firehjulsdrift og med en lang rekke avanserte sparefunksjoner og klasseledende forbrukstall bruker tross alt ikke mindre enn en ganske gjennomsnittelig stasjonsvogn med minst like mye plass og trolig lavere pris.

Norske bilkjøpere virker ikke å tenke helt slik. SUVer er populære, både med og i stadig større grad uten firehjulstrekk. I stedet virker det som den tradisjonelle klassetenkningen er litt på vikende front. I stedet for å tenke strengt innen de tradisjonelle segmentene, som SUVer, stasjonsvogner, sedaner og kombikupeer, er man kanskje litt mer åpne for å tenke på tvers av disse skillelinjene.

Med utgangspunkt i en viss slump med penger og en liste med behov og ønsker, kan man fort ende på en lang rekke mildt sagt svært forskjellige biler. Og dersom man ikke har særlig sterke forventninger til hva disse ulike biltypene innebærer av egenskaper, vil kanskje de strenge konvensjonene som tradisjonelt har preget bilindustriens segmenttenkning svekkes.

En kompaktbil som Volkswagen Golf er tilgjengelig med firehjulsdrift Vis mer


En slik ”think outside the box”-tankegang virker allerede å være fanget opp av bilindustrien og kan summeres opp i begrepet ”crossover” – biler som er mellomting mellom flere biltyper, eller bare noe helt annet.

Med bakgrunn i en slik tankegang er det kanskje ikke så rart at SUVer leker miljøbiler og villig avgir sitt tradisjonelt største fortrinn, nemlig fremkommeligheten. At biler er hensiktsmessig bygd fra bunnen er vel i alle fall det viktigste, og det er kanskje mer enn man kan si om mange biler, både med og uten firehjulsdrift.