Verken bensin eller diesel har ubegrenset levetid. Men ved å oppbevare drivstoff riktig, kan du forlenge levetiden. Foto: Per Ervland
Verken bensin eller diesel har ubegrenset levetid. Men ved å oppbevare drivstoff riktig, kan du forlenge levetiden. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvor lenge kan du oppbevare bensin og diesel?

Oppbevarer du bensin eller diesel hjemme? Da bør du være klar over at drivstoff faktisk ikke har ubegrenset levetid.

Norske boligeiere besitter stadig mer verktøy og stadig flere maskiner. Flesteparten er batteridrevne eller kobles til en strømledning, men mange hageeiere har i dag også maskiner med bensin- og dieselmotorer. Aller vanligst er nok den bensindrevne gressklipperen, men mange omgir seg i dag også med motorsager, snøfresere, gressklipper-traktorer, løvblåsere, hekksakser og gresstrimmere med forbrenningsmotorer. I tillegg kommer alle båteierne med sine bensin- og dieselmotorer, for ikke å snakke om alle bøndene - med sine tidvis omfattende maskinparker.

Riktig oppbevaring forlenger levetiden

Den store utbredelsen av maskiner med forbrenningsmotor innebærer at svært mange av oss oppbevarer drivstoff hjemme. Derfor er det viktig å være klar over at bensin og diesel faktisk har begrenset levetid. Like viktig er det å være klar over at du kan forlenge drivstoffets levetid betraktelig ved å behandle og oppbevare det riktig.

Hva med deg?

Oppbevarer du drivstoff hjemme? (Avsluttet)
Ja, bensin(61%) 705
Ja, både bensin og diesel(34%) 391
Ja, diesel(5%) 60
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vi har fått svært god hjelp av produkteksperter i Statoil Norge og Statoil Fuel & Retail og kan derfor i dag gi deg et minikurs i oppbevaring av drivstoff.

1. BENSIN

Og la oss starte med bensin. Det som først og fremst er utfordringen ved oppbevaring av bensin, er at de lettflyktige komponentene i drivstoffet kan fordampe og forsvinne. Resultatet er at bensinen ikke gir god nok fordamping inne i sylinderen, noe som i neste omgang kan gi startvansker og ujevn gange.

Tett

Den viktigste tiltaket du kan gjøre for å unngå at bensinen forringes, er å oppbevare den på en helt tett kanne. Like viktig er det at du sørger for at lokket er skikkelig påskrudd eller festet på annen måte.

Unngå høy varme

Elektriske gressklippere blir stadig bedre, men mange velger likevel å satse på gressklippere med bensinmotor. Oppbevarer du drivstoffet riktig, øker sjansen for at du kan glede deg over en rask og smertefri start. Foto: Colourbox.com Vis mer


Ifølge våre ekspertkilder i Statoil, er det også en fordel om kannen er full og at den ikke utsettes for høy varme. Hvis en bensinkanne skal lagres over lang tid, bør den ikke utsettes for høyere temperatur enn 20 grader. Kulde er imidlertid intet problem for bensin, tvert i mot - jo lavere temperatur, jo bedre.

Bensinens oktantall betyr ingenting i denne sammenhengen. I oppbevaringssammenheng har det heller ingen betydning om det er sommer- eller vinterbensin vi snakker om (se faktaboks).

"Svært mange år"

Hvis du følger disse tipsene, kan bensinen opprettholde sine kvaliteter i "svært mange år". Hvis korken ikke er skrudd til, kannen ikke er tett eller bensinen oppbevares i høye temperaturer, kan den imidlertid miste sine fordampingsegenskaper langt raskere, noe som altså kan gi startproblemer og ujevn gange.

Risikoen for at motoren skal bli å oppleve startproblemer og ujevn gange øker forøvrig i lave temperaturer.

2. DIESEL


Hva med diesel? Den aller største faren når det kommer til diesel, er vann i drivstoffet. Dette kan resultere i oppvekst av dieseldyr, noe du kan lese mer om i denne artikkelen.

Det andre hovedproblemet er oksidering av dieselens biokomponenter, noe vi straks skal komme tilbake til.

Begge de ovenstående problemer kan resultere i tette filtre og dyser, noe som vil gi problemer med drivstofftilførsel til motoren. Dette vil i neste omgang kunne gi startvansker - og kan bli vanskelig og dyrt å ordne opp i.

Vanlig diesel og anleggsdiesel

Det som gjør diesel ekstra komplisert, er at det finnes to typer diesel på markedet - "vanlig diesel" og anleggsdiesel.

Anleggsdieselen - ofte kalt "røddiesel" eller "grønndiesel" - inneholder ikke biodiesel. Anleggsdiesel er fritatt for avgifter og er - som navnet tilsier - forbeholdt maskiner og kjøretøyer som ikke er ment for veitrafikk.

Den vanlige dieselen - den som er ment for biler, lastebiler, busser og andre kjøretøyer som går ute på veiene - er derimot tilsatt noen prosent biodiesel.

Biodiesel kan oksidere, noe som innebærer en ekstra risiko for vanlig diesel (heretter kalt "biodiesel").

Sommer- og vinterdiesel

Drivstoffkanner - oftest kalt bensinkanner - finnes i en både plast og metall og i en rekke fasonger og varianter. Foto: clasohlson.no Vis mer



Det aller farligste for diesel er høye temperaturer. Diesel bør derfor ikke oppbevares i temperaturer over 20 varmegrader over lengre perioder. I motsetning til bensin, er imidlertid diesel også følsom for lave temperaturer.

Og her kommer vi inn på enda en kompliserende faktor; sommer- og vinterdiesel (se faktaramme). Sommerdiesel bør ikke oppbevares under frysepunktet. Dette fordi 0 grader er det såkalte tåkepunktet for sommerdiesel. Ved tåkepunktet begynner vokskrystaller å skille seg ut og dieselen blir matt og tåkete.
Vinterdiesel kan oppbevares helt ned til minus 22 grader.

Sollys

Diesel bør heller ikke utsettes for sollys, noe som er spesielt viktig for biodiesel. Ideelt sett bør diesel oppbevares i et mørkt lokale. Også diesel bør selvsagt oppbevares i en helt tett kanne med helt tett lokk. Det er også en fordel om kannen er full, noe som reduserer kondensproblematikk.

Kan raskt forringes

Hvor lenge kan så diesel oppbevares? Vel, selv ved perfekt oppbevaring er det ifølge Statoil ikke tilrådelig å oppbevare biodiesel lengre enn seks måneder. Hvis biodiesel er utsatt for sollys og høye temperaturer, kan den i verste fall være uegnet for bruk allerede etter en måned.

Annleggsdiesel derimot, kan ved korrekt oppbevaring beholde sine egenskaper i "flere år".

Både for biodiesel og anleggsdiesel er det imidlertid av avgjørende viktighet at det ikke finnes noe vann i kannen.

Bensin: Kan helles på bilen

Ideelt sett bør maskiner dreneres ved sesongslutt. Men dette kan være både tidkrevende, slitsomt og grisete. Alternativet er å fylle maskinens drivstofftank helt full. Husk å fylle snøfreserens bensintank med vinterbensin, slik at du får start når du henter den frem neste vinter. Vinterbensinen forsvinner vanligvis fra pumpene rundt 1. mai. Foto: Colourbox.com Vis mer


Hva gjør du hvis du er usikker på kvaliteten på drivstoffet du har lagret hjemme?

Ifølge våre kilder i Statoil kan du kvitte deg med begrensede mengder "gammel" bensin ved å helle den på bilen din, så lenge den gamle bensinen blandes opp med "fersk" bensin. For eksempel kan du uten fare helle 5 liter bensin over på en bil med 50-liters bensintank, forutsatt at denne samtidig fylles full med frisk bensin.

Diesel: Må deponeres

Når det gjelder diesel, så er det grunnet risikoen for tetting av filtre, ikke tilrådelig å helle "gammel" diesel over på bilen. I slike tilfeller må du deponere dieselen på en miljøstasjon. Husk på at det er forbudt - og skadelig for miljøet - å helle diesel ut i vasken, i hagen eller i naturen forøvrig.

Fyll maskinens tank

Hva med maskinene dine? Hva bør du gjøre ved sesongavslutning? Vel, det aller beste er å drenere ut drivstoffet og oppbevare dette på en kanne, helle det på bilen eller deponere det.

Det å drenere ut drivstoff kan imidlertid være både vanskelig, grisete og tidkrevende. Alternativ to er å fylle maskinens tank helt full og skru lokket skikkelig til. Ifølge Statoil trenger du ikke å være bekymret for rust, fordi drivstoffet er tilsatt korrosjonshindrende additiver.

Sommermaskiner



Når du skal sette bort "sommer-maskiner" med dieselmotor om høsten, trenger du ikke å tenke så mye over drivstoffet du bruker for å fylle tanken helt full.

Når du skal sette bort "sommer-maskiner" med bensinmotor og forgasser, bør du imidlertid fylle tanken med sommerbensin. Dette fordi vinterbensin kan forårsake såkalt damplås når den brukes om sommeren.

Bensinen bør derfor fylles før vinterbensinen kommer. Vinterbensinen kommer ifølge Statoil tidligst 1. september.

Vintermaskiner

Når du skal sette bort "vinter-maskiner" om våren, bør du fylle tanken helt full med vinterdrivstoff, uansett om det er snakk om en bensin- eller en dieselmotor. Fyller du opp med sommerdrivstoff, risikerer du nemlig problemer når maskinen skal brukes igjen kommende høst og det begynner å bli vintertemperaturer.

Bensin bør derfor fylles i god tid før sommerbensinen kommer på markedet rundt 1. mai. Diesel bør fylles i god tid sommerdieselen kommer på markedet rundt 1. april.

Kilder: Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail ASA

Les også:

  • Dieseldyr - hva er det egentlig?
  • Bensin eller diesel? Kalkulator
  • Her får du billigst bensin og diesel
  • DinSide Motors juveler