Volkswagen Beetle Cabriolet er årets kanskje største kabriolet-nyhet i de lavere prisklassene Foto: Volkswagen
Volkswagen Beetle Cabriolet er årets kanskje største kabriolet-nyhet i de lavere prisklassene Foto: VolkswagenVis mer

Hvor blir det av sommerbilene?

Kabriolet-sesongen står for døren, men utvalget er relativt begrenset. Kabriolet er ikke spesielt hett om dagen.

Klimaet setter sine naturlige begrensninger for kabrioletmarkedet i Norge. Med en sommerdekksesong som bare varer et drøyt halvår, er det kanskje ikke sol i panna og vind i håret som faller en først inn når man skal kjøpe bil i Norge. Det vitner den høye firehjulsdriftandelen og den store SUV-populariteten om.

Det kan nesten virke som produsentene og/eller importørene har gitt litt opp. Derfor er det litt symptomatisk at Opel har bestemt seg for ikke å importere nye Cascada til Norge, med begrunnelsen at markedet er for lite i forhold til omkostningene ved å ta inn bilen.

Salget stuper

Opel Cascada kommer ikke til Norge Foto: Opel Vis mer


Og det skal de ha. Noen kjappe tall vi har hentet inn fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at mens salget av kabrioleter i Norge lå på 503 og 501 biler i henholdsvis 2012 og 2011, var salget i 2007 og 2006 henholdsvis 1.078 og 1.123 biler. Med andre ord mer enn en halvering på en femårsperiode. Og i den samme perioden har det totale bilsalget stort sett gått opp, med unntak av en skikkelig dupp rundt den verste usikkerheten med finanskrisen i 2008-2009.

Bølge på 2000-tallet

For noen år siden kom det en liten bølge rimelige kabrioleter på markedet, gjerne med metalltak. Her kan nevnes biler som Volkswagen Eos, Opel Astra Twintop, Renault Mégane CC, Citroën C3 Pluriel, Peugeot 206/207 CC, Peugeot 307/308 CC, Mitsubishi Colt CZC, Daihatsu Copen, Smart Fortwo Cabrio, Fiat 500C, Ford Focus CC, Audi A3 Cabriolet, Volvo C70, Mini Cabrio og BMW 1-serie Cabriolet. I tillegg hadde man mer rendyrkede sportsbiler, hvor Mazda MX-5, Toyota MR-2 og til dels Honda S2000 var blant de rimeligere.

Lite nytt

Citroën DS3 kapper også taket i år, selv om den strengt tatt ikke er en ekte kabriolet Foto: Citroên Vis mer


Gikk du videre opp i pris, hadde man et enda større utvalg. Her skal vi konsentrere oss om de litt rimeligere versjonene. Fortsatt finnes det alternativer, men mengden har til dels skrumpet inn og til dels blitt noe foreldet. Det lanseres ikke mange nye kabrioleter lenger i dag. Bilutstillingen i Genève hadde svært få kabriolet-nyheter før årets sesong.

De som holder ut

Noen unntak er det dog. Årets nyheter består først og fremst i Volkswagen Beetle Cabriolet og Citroën DS3 Cabrio. Sistnevnte er strengt tatt ingen ekte kabriolet, men har foldbart tak. I tillegg selges fortsatt biler som Peugeot 308 CC, Mazda MX-5, Smart Fortwo Cabrio, Fiat 500C, Renault Mégane CC, Mini Cabrio, Volvo C70, BMW 1-serie Cabriolet og Volkswagen Golf Cabriolet.

Henger etter

Volkswagen Golf i kabrioletversjon er basert på forrige generasjon Golf, til tross for at den bare er halvannet år gammel Vis mer


Men flere av disse er relativt gamle, og enkelte basert på forrige generasjon av "modermodellen". Dagens Golf kabriolet, som faktisk ikke er mer enn halvannet år, er for eksempel basert på forrige generasjon Golf. Og noen oppdatering til nyeste versjon er det ikke noen umiddelbare planer om. Audi er i en lignende situasjon med A3, men denne er litt eldre og Audi har derfor sluttet å selge den nå som en ny A3 er på plass. Noen kabrioletversjon av den kommer ikke før til neste år. BMW på sin side selger fortsatt 1-serie basert på forrige generasjon.

Med andre ord, det er rimelig dødt i dette segmentet. Litt oppover i pris finnes det naturligvis litt flere varianter, som eksempelvis kabrioletversjonene av oppdaterte Mercedes E-klasse, samt Audi A5 og BMW 3-serie, men disse kommer neppe til å gi de store utslagene på salgsstatistikkene.

Hva skyldes det?

Renault Mégane har blitt solgte som kabriolet over mange år og flere generasjoner Foto: Renault Vis mer


Hva er så årsaken til dette? Det er vanskelig å si, og om det er det skrumpende utvalget som gir lavere salg eller omvendt, er heller ikke lett å gi noe endelige svar på. Man må også skille mellom lokale og nasjonale forhold og mer globale tendenser. Lokalt kan man peke på dårlige somre og tøffe vintre i Norge de siste årene. I tillegg har enkelte av importørene valgt å prioritere andre biltyper og dermed ikke tatt inn alle kabrioleter de har hatt tilgang på.

Utenfor landets grenser, hos produsentene, har det også vært en vridning mot nye bilklasser, spesielt SUVer og crossovere. Kanskje har dette gått noe utover trykket på nye kabrioleter.

Eller kanskje er det bare slik at folk ikke syns det er så gjevt å ha himmelen som tak lenger?