Hvilken småbil er sikrest?

Stadig mer sofistikert sikkerhetsutstyr gjør bilene sikrere, men bilene blir samtidig mindre og mye av "vinninga går opp i spinninga." Her kan du lese om hvilken småbil du skal velge for å ivareta din sikkerhet.


European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, har siden 1997 testet sikkerhetsnivået på nye biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter flere forskjellige situasjoner.

Krasjtesten er utført av Euro NCAP i samarbeid med ADAC (tilsvarer NAF i Norge). Testen viser at det finnes mange sikre biler i denne størrelsen, men noen svake modeller finnes innimellom.

Disse er testet

Ti småbiler har måttet bøte med livet for at for at vi skal få vite hvem av dem som er tryggest. Disse er Citroën Saxo, Ford Ka, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Daihatsu Sirion, Peugeot 206, VW Polo, Skoda Fabia, Renault Clio og Toyota Yaris. Til tross for at bilene til stadighet blir utstyrt med kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og stålbjelker både høyt og lavt er det fortsatt stor forskjell på sikkerheten i småbiler.

Slik utføres testen

Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, der 40 prosent av bilens front bråstanser i en betongvegg - en såkalt Offset-crash. Under sidekollisjonstesten blir bilen utsatt for 150 centimeter bred rambukk som kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen.

Kritikk av krasjtestene

Kollisjonstester er viktige og nyttige, men forteller deg ikke hele sannheten om hvordan de ulike bilene greier seg i en kollisjon. På denne lenken finner du en artikkel som tar for seg hva du faktisk kan lese ut av en kollisjonstest, og hva du ikke kan lese ut av den.

Tidligere kollisjonstester

Nakkesleng: Disse bilene er de farligste (12. aug. 2000)
KOLLISJONSTEST: Store forskjeller i Golf-klassen (9. mars 2000)