JURYEN: Redaktør Espen Stensrud i Dinside, Dagbladet og Autofil (fra venstre), senioranalytiker Anders G. Hovde i Kantar TNS, direktør marked og kommunikasjon Ulrica Risberg i NAF, redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet, kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen og redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i motorredaksjonen Dinside, Dagbladet og Autofil. Foto: Nina Hansen
JURYEN: Redaktør Espen Stensrud i Dinside, Dagbladet og Autofil (fra venstre), senioranalytiker Anders G. Hovde i Kantar TNS, direktør marked og kommunikasjon Ulrica Risberg i NAF, redaksjonssjef Hilde Schjerve i Dagbladet, kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen og redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i motorredaksjonen Dinside, Dagbladet og Autofil. Foto: Nina HansenVis mer

Årets Bil 2017

Hvilken fortjener tittelen Årets Bil 2017?

Bli med å stemme fram Årets Bil! Her er de 31 kandidatene som kjemper om den gjeve tittelen. 

Tradisjonen tro skal vi i Dinside, Dagbladet og Autofil kåre Årets Bil.

Variasjonen blant årets kandidater er stor, og de fleste biltyper er med. Her finner du sportsbiler, familiebiler og SUV-er. Rene elbiler er også med.

De 31 kandidatene skal først evalueres for så å begrenses til ti finalister. Disse ti skal kjøres gjennom en testrunde, og i slutten av november kåres den endelige vinneren.

På denne siden kan du stemme på din favoritt. Lesernes valg veier tungt for juryen og er en viktig brikke i den endelige avgjørelsen.

Her er kandidatene:

Alfa Romeo Giulia

Foto: Alfa Romeo Vis mer

Fem år etter at 159 gikk ut av produksjon er endelig etterfølgeren klar. Giulia har søkt tilbake til Alfas røtter og modellen har derfor fått bakhjulstrekk, sporty kjøreegenskaper, spreke ytelser og lavere vekt. Direkte konkurrent er BMW 3-serie, men også Audi A4 og Mercedes C-klasse bør være obs på denne. Prisen begynner på 388 800 kroner med det som regnes som et anstendig utstyrsnivå i forhold til konkurrentene.

Vår test av Alfa Romeo Giulia

Audi A5

Foto: Audi Vis mer

Designperle-coupeen fikk et generasjonsskifte i sommer, hvor nykommeren er blitt enda skarpere i kantene. Den har fått et romsligere interiør samt sprekere og mer effektive motorer. Teknikken er oppgradert og har blitt enda mer avansert i tillegg til at enda mer utstyr som går på både sikkerhet og komfort er tilgjengelig. Mot slutten av året kommer A5 som en firedørs coupé-utgave med tilnavnet Sportback. Prisen på den nye Audi A5 er foreløpig ikke klar.

Vår test av nye Audi A5

Audi Q2

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Nå skal Audi lansere nok et bidrag i Q-serien, som er deres SUV-modeller. Q2 er foreløpig minste versjon, men selv om den har en liten innpakning har den store kvaliteter. Bilen har lang akselavstand, tross sin begrensede lengde, noe som gir rom for et stort indre. Det er også med på å gi bilen gode kjøreegenskaper. Bilen får en startpris på rundt 300 000 kroner, men med riktig motor, automatgir og firehjulsdrift aner vi at bilen kan bli noe dyrere enn godt er. Men, den leverer.

Vår test av Audi Q2

Audi Q7 e-tron

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mange har store forventninger til den ladbare utgaven av Q7, og nå er den her. Kombinasjonen ladbar hybrid og diesel er kun gjort en gang før, av Volvo, og med Q7 er det verdt å spørre seg hvorfor ikke flere gjør det samme på så store biler. Vi har målt forbruket til 0,66 liter per mil, etter at bilen er tom for strøm. Som hybrid går den mye rimeligere, og da gir en ladbar løsning virkelig en god mening, i en bil som med bensinmotor ville krevd over literen per mil. Dermed får den også god rekkevidde, i tillegg til at den har svært gode kjøreegenskaper i denne klassen.

Vår test av Audi Q7 e-tron

BMW M2

Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Her har BMW laget en M-versjon som gir assosiasjoner mot de tidlige utgavene av M3, biler som alle entusiaster ville kappet av seg armen for å få tak i et godt eksemplar av. M2 er hyllet som en av de beste kjøremaskiner du kan få til under en million kroner, og den er en ekte sportsbil - bakhjulsdreven selvfølgelig. Når all elektronikk er avslått ligger alt opp til føreren å bevise. Det krever sin mann - eller kvinne.

Vår test av BMW M2

DS4 Crossback

Foto: Citroën Vis mer

Citroën har skilt ut DS til å bli et eget luksusmerke, og en av de første egne rene modeller er DS4 Crossback. SUVen kom sammen med en facelift av DS4, og er en høyreist og barsk variant uten alt for store ambisjoner utenfor allfarvei. I stedet for praktiske og fleksible løsninger er det design som står i fokus her og firehjulstrekk er ikke tilgjengelig. Typiske konkurrenter er Audi Q3 og Volvo V40 CC. Prisen begynner på 313 000 kroner. (Foto: Citroën)

Fiat 124 Spider

Foto: Fiat Vis mer

Nå skal den italienske bilprodusenten hente frem gamle minner om den klassiske 124 Spider. Det gjør de ved å lansere en ny bil med samme navn, og er et samarbeid med Mazda. Basisen er henter fra MX-5, men Fiat har selv valgt å legge siste hånd på verket, noe som gjør at den derfor skiller seg nok fra Mazda MX-5 til ikke bare å bli en kopi. Spørsmålet er om Fiat fortsatt har folkets tiltro, eller om mange år med stillstand settes til side for begjær. Vi har testet bilen, og kan skrive under på at den er byr på kjøreglede for entusiastene.

Vår test av Fiat 124 Spider

Ford Ecosport

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Alle vil ha SUV, stor eller liten. Derfor har Ford laget en liten SUV-utgave, basert på Ford Fiesta. Navnet er Ecosport, og bilen har allerede vært i salg i andre deler av verden en stund. Dessverre vil den ikke bli å få med firehjulsdrift, men statistikken forteller at dette heller ikke prioriteres av kundene i denne klassen. Dog har den høyere bakkeklaring, og den har sidehengslet bakdør. Bilen kommer på markedet om ikke lenge, og inngår da i Fords portefølje som lillebror til Ford Kuga.

Vår test av Ford Ecosport

Ford Edge

Foto: Ford Vis mer

Fords lenge omtalte SUV, som egentlig er en crossover, er endelig lansert. Den fungerer som en litt større bror til Kuga. Bilen er volumiøs, og gjorde en veldig god figur under våre første tester. Bilen kan by på 602 liters bagasjerom, og da har du fortsatt reservehjulet intakt. Syv seter ble ofret til fordel for en skrånende bakrute. Bilene her til lands vil ha en 2-liters diesel, med to alternative effektuttak (180 eller 210 hk). Prisen starter på 600.000 kroner.

Vår test av Ford Edge

Hyundai Ionic

Foto: Knut Moberg Vis mer

Ionic blir et svært spennende bidrag fra Hyundai. Bilen skal komme med tre forskjellige drivlinjer, ladbar hybrid, hybrid, eller ren elektrisk. Vi har prøvekjørt sistnevnte, en bil som byr på svært god rekkevidde, med sine 28 oppgitte mil, og til en veldig fordelaktig pris på rundt 240.000 ferdig levert. Vi anbefaler likevel å velge versjonen til 259.000, som har riktig utstyrspakke og fortsatt er svært attraktivt priset. Bilen har allerede ankommet landet.

Vår test av Hyundai Ioniq

Jaguar F-Pace

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer

Her får du en voksen SUV i premiumsegmentet. Prisen starter på rett over 600 000 kroner, men de fleste vil velge firehjulsdrift og utstyrspakker som drar den opp til rundt 800 000, før de er fornøyd. F-Pace har ingen spesielle nyvinninger som vi ikke har sett før, men i tillegg til å ta seg godt ut har den også mye utstyr som stort sett bare er å finne i premium-segmentet. Når vi samtidig vet at den skal ut og slåss med de heftigste modellene fra både BMW, Mercedes-Benz og Audi, blir det spennende å se om det holder. (Foto: Kasper van Wallinga)

Vår test av Jaguar F-Pace

Kia Niro

Foto: Kia Vis mer

Niro er en crossover, som verken er en SUV eller en stasjonsvogn, men en blanding. Vi har testet hybridutgaven, en bil som fullt lastet med utstyr vil koste 325 000 kroner. Den måler 4,36 meter i lengde og er således en god del mindre enn storebror Sportage. Bagasjerommet oppgis å være 427 liter. Bilen deler mange komponenter med slektningen Hyundai Ioniq, og vil i første omgang arve hybrid-løsningen derfra. I 2017 kommer den også som ladbar hybrid, mens det ikke virker som at den vil bli å få som ren elbil, slik Ioniq gjør. Niro sklir rett inn i segmentet der andre kompakt-SUVer befinner seg.

Vår test av Kia Niro

Kia Optima

Foto: Kia Vis mer

Koreanerne har fått et godt grep om norske bilkjøpere, særlig med den enestående garantiordningen på hele sju år. Modellutvalget øker stadig og siste variant ut er mellomklasse-bilen Optima, som nå blir tilgjengelig som sedan og stasjonsvogn. Mer spennende er det at bilen kan leveres med dieselmotor, hybrid-bensin og ikke minst det mest attraktive (sett med norske øyne) – som ladbar hybrid. Sprekt design og mye utstyr til gunstig pris er blant høydepunktene. Prisen er ikke helt avklart, men vil begynne på cirka 410 000 kroner.

Vår test av Kia Optima

Kia Sportage

Foto: Espen Stensrud Vis mer

Den ble en umiddelbar suksess da forrige generasjon kom på markedet. Nå er fjerde generasjon Sportage kommet på norske veier, og den imponerte da vi fikk teste den for første gang. Du kjenner den nye generasjonen best igjen på fronten, som har fått de nye familietrekkene til alle nye Kia-modeller. Med et bagasjerom som tar imot 503 liter, er det grei nok plass, til en kompakt-SUV å være. Bilen blir å få med en 1,7-liters diesel på 115 hestekrefter som minste alternativ, men fås også med en 2-liter og firehjulsdrift. Da lander prisen på rundt 400 000 for manuell og 440 000 med automat.

Vår test av Kia Sportage

Lexus RX450h

Foto: Espen Stensrud Vis mer

Lexus er hybrid-merket framfor noe annet i Norge. Samtlige sju modellserier er tilgjengelige med både en bensinmotor og en el-motor. Ved inngangen til dette året ble stor-SUVen fornyet og den har fått det nye, frekke designspråket vi kjenner fra andre Lexus-modeller. Bra komfort, mye utstyr og til dels gunstige priser er argumenter japanerne hamrer på med i konkurransen mot arge motstandere som BMW X5 og Volvo XC90. Pris fra 770 200 kroner.

Vår test av Lexus RX 450h

Mercedes-Benz E-klasse

Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Den typiske drosja er lang mer enn ei drosje. Nye E-klasse er smekk full av nyvinninger og teknologiske hjelpemidler. Den er faktisk den mest avanserte bilen fra Mercedes-Benz til dags dato. I tillegg har den kjøreegenskaper som må anses som en ny målestokk i denne klassen, både når det gjelder veiegenskaper og komfort. Interiøret oser også velvære, og det levner liten tvil om at MB har lagt seg kraftig i selen med denne bilen.

Vår test av nye Mercedes E-klasse

Mercedes-Benz GLC Coupé

Foto: Mercedes-Ben Vis mer

Design, design og design er det viktigste på Mercedes’ siste coupé-variant av en SUV – GLC Coupé. Dette er et direkte svar på BMWs lansering av X4 for et par år siden. Plass og praktiske løsninger må her vike for lekre linjer og høy grad av luksus. GLC Coupé er lillebror til GLE Coupé og er tilgjengelig med bensin- eller dieselmotor. Mange vil nok også velge den med den avgiftsgunstige ladbare hybrid-løsningen, som trolig vil koste fra rett under 600 000 kroner.

Vår test av Mercedes GLC Coupé

Peugeot 3008

Foto: Peugeot Vis mer

Den franske bilprodusenten har allerede vist sin nye 3008 til pressen. I oktober vises den til publikum, under Paris Motorshow, og 20. oktober har den norgeslansering. 3008 smetter rett inn i klassen for kompakte SUVer. Med små og effektive motorer vil den havne gunstig ut i pris, og importøren ser ikke bort fra at den vil bli priset noenlunde likt med sin forgjenger. Vi har sett bilen, og er spesielt imponert over et interiør som i denne kategorien bil er i særklasse.

Les mer om nye 3008 her!

Porsche 718 Boxster/Cayman

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Forrige generasjon Porsche Boxster og Cayman, som i bunnen er samme bil med og uten tak, vant tittelen Årets Sportsbil i USA. Den nye har arvet alt det gode fra forrige generasjon, men i tillegg fått mindre og sterkere motorer. Nå har den tyske produsenten nemlig innsett at de må ty til turbo som hjelpemiddel for å komme ned i forbruk og utslipp. Det er vanskelig å finn gode nok lovord om den firesylindrede nykommeren, som er i stand til å levere mer enn de fleste sjåfører er i stand til å takle. Samtidig er den like lettkjørt under normal kjøring som en VW Golf. Her er prisene på nykommerne, og de starter rett under 800 000 kroner.

Les mer om Porsche 718 her

Porsche Panamera

Foto: Porsche Vis mer

Forrige generasjon hadde et såpass omdiskutert utseende at selv toppsjefen til slutt gikk ut og sa den ikke var særlig vellykket. Men den nye generasjonen som kommer i høst skal rette opp inntrykket og knytte tettere bånd til legenden 911. Porsche lover at bilen skal ha blitt gjennomgående bedre på alt, ikke minst gjelder det betjeningsfunksjonene. Endelig har de tatt til vettet og fjernet en bråte knapper som er puttet inn i en berøringsskjerm. Den sportslige familiefrakteren koster fra 1,65 millioner kroner.

Vår test av nye Porsche Panamera

Range Rover Evoque Cabriolet

Foto: Land Rover Vis mer

Er det en bil kundene neppe har etterspurt, så er det en cabriolet-versjon av en SUV. Britene viser med dette at de ikke bare har god sans med humor, men også at de våger å satse på sære nisjer. Bilen vekker uansett enormt med oppsikt og har alle de fasiliteter du kan forvente i en Range Rover, sånn som firehjulstrekk, avansert teknologi og evnen til å vade i opptil 50 cm med vann. Men det blir fort kostbart når startprisen er fra 756 950 kroner.

Vår test av Range Rover Evoque Cabriolet

Renault Grand Scenic

Foto: Renault Vis mer

Renault solgte enormt av første generasjon Scenic her til lands. Med generasjon to og introduksjonen av sjuseter-versjonen Grand Scenic dabbet det litt av. Men etter noen års ørkenvandring er Renault nå virkelig på fart framover med en strøm av nye modeller. Blant dem er denne fjerde generasjon Scenic/Grand Scenic. Her snakker vi en svært fleksibel, romslig og nyskapende familiebil med et meget spenstig design. Prisen er foreløpig ikke klar.

Vår test av nye Renault Grand Scénic

Renault Mégane

Foto: Renault Vis mer

Det er virkelig nye takter å spore fra Renault, når de nå lanserer nye Mégane. Bilen er stor til å være i denne klassen, og det er virkelig et løft fra forrige versjon. Innvendig er bilen oppgradert til en kvalitetsfølelse som er nær premiumklassen, og den har blant annet fått en oppreist skjerm, som er blitt svært så populært i det siste. Noen løsninger har dessverre minus som fortegn, blant annet torsjonsakselen i bakstillingen. Du må faktisk velge firehjulsstyringen fra utstyrslisten for å få fullt uavhengig hjuloppheng. Men Mégane er likevel et svært friskt og nytt bidrag i denne klassen.

Vår test av nye Renault Mégane

Renault Talisman

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med nye Talisman kommer det endelig noe veldig spennende fra Renault. Dette er en konkurrent til VW Passat og Toyota Avensis, men dessverre for Renault er det noen år for sent. Segmentet er i fall, for mange velger SUV i stedet. Talisman er likevel et etterlengtet tilskudd i en klasse som ser ut til å ha kjørt seg fast i et spor hvor to-tre modeller stjeler mesteparten av kaka. Talisman har egenskaper som kan riste litt opp i dette, og kan velges med firehjulsstyring om du ønsker det. Franskmennene har tradisjonen tro tatt litt andre valg enn sine tyske og japanske konkurrenter. Bilen er allerede på markedet.

Vår test av Renault Talisman

SsangYong XLV

Foto: SsangYong Vis mer

SsangYong var nær ved å gå konkurs for noen år tilbake før det koreanske bilmerket ble reddet av et indisk industri konglomerat. Firehjulstrekk-spesialisten kommer nå med flere nye modeller, og en av de mest spennende er mellomklasse SUVen XLV. Finishnivå og kvalitetsfølelse er vesentlig forbedret samtidig som designet er til å leve med i motsetning til enkelte tidligere SsangYong-modeller. Jevnt over imponerer XLV, særlig når en tar i betraktning prisen fra 349 900 kroner.

Tesla Model X

Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

På mange måter kan bilen sies å være en Model S som er blåst opp til en SUV. De bakre sidedørene har fått mye oppmerksomhet, takket være sin vingekonstruksjon. Utover dette er mye av teknologien tilsvarende det vi kjenner fra Model S. I tillegg går fordørene opp når du nærmer deg bilen, en funksjon som heldigvis kan programmeres til å ikke virke automatisk. Hovedargumentet for Model X blir derfor at den er den eneste SUV/crossover som ruller utslippsfritt på heltid. Model X hadde internasjonal presselansering i Norge i juni og de annonserte prisene starter på 709.000 kroner.

Vår test av Tesla Model X

Toyota Mirai

Foto: Toyota Vis mer

En rekke produsenter bedyrer at hydrogen er fremtidens energilager, og de første bilene er allerede kommet til Norge. Toyota er blant driverne av teknologien, og deres første bil, Toyota Mirai, har kommet til landet. Den forblir likevel en kuriositet så lenge du gjerne kan bestille den, men uten at Toyota kan levere. Vel, de regner med å få - og selge - ti biler i år. Disse vil i stor grad tildeles fagmiljøet. Foreløpig mangler også et godt nok nettverk av stabile fyllestasjoner. Da hjelper det aldri så mye at bilen kan vise seg å være fremtidens kjøretøy. I 2020 skal situasjonen være en helt annen. Prisen på en Mirai havner på rundt 610 000 kroner.

Toyota Prius

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med den nye generasjonen Prius har Toyota strukket strikken for effektivitet på en forbrenningsmotor enda lenger. Virkningsgraden på bensinmotoren har nå rundet 40 prosent, noe ingen har gjort før dem. Sammen med hybridløsningen har de dermed en bil som har alle forutsetninger for å gå svært rimelig, og dermed generere et veldig lavt utslipp. Ettersom elbiler ikke er en mulig løsning på globalt nivå, så må bilprodusentene fortsette å lage biler med så lavt forbruk og utslipp som mulig på de ordinære bilene. Det har Toyota lykkes svært godt med i nye Prius.

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: Toyota Vis mer

Samtidig som Toyota kommer med en oppgradert utgave av RAV4, så har den også fått en hybridløsning. Denne er arvet av slektningen Lexus NX, og består av en 2,5-liters bensinmotor, kombinert med eldrift. Resultatet er en bil som vi har testet til 0,56 liter per mil som faktisk rekkevidde, noe som rett og slett er svært bra for en såpass stor bil. I tillegg er bilen oppgradert både utvendig og innvendig med både gode og mindre vesentlige endringer. Prisen starter på 355.000 med tohjulsdrift og 393.000 med firehjulsdrift.

Volvo S/V90

Foto: Espen Stensrud Vis mer

Dette er andre modell ut i rekken fra ”det nye Volvo”, og første modell, XC90, vant tittelen Årets Bil i 2016. Kan de gjøre det igjen? Bilen kommer også som en stasjonsvogn, V90, og med riktige motorer har bilen også fått priser som gjør den attraktiv. Det trengs, ettersom den populære 70-serien trenger en arvtaker. På sikt vil bilen også bli å få som ladbar hybrid, noe som vil gjøre godt for utsalgsprisen. Da gjør det heller ingen ting at designen gjør at bilen ser ut som en million dollar.

VW Tiguan

Vis mer

Tross uheldigheter og utslippsfadeser kan ingen ta fra VW at de har funnet en suksessformel for hva kundene i de forskjellige bilklassene vil ha. Denne formelen har nå også funnet veien inn i nye Tiguan, for igjen har de laget en bil som garantert vil ta over salgstronen i klassen. De første bilene er allerede på markedet, og på sikt skal den også leveres som en ladbar hybrid. Denne rekker dessverre ikke å nå ut på markedet før kåringen av Årets Bil finner sted.