Hvert år publiseres en rekke dekktester rundt om i Europa. Forbrukerrådet og NAFs medlemsblad Motor er blant de mest interessante aktørene sett fra norsk synspunkt. Men de kommer ikke alltid frem til de samme resultatene. Hvorfor? Og hva betyr det for deg? Foto: Per Ervland
Hvert år publiseres en rekke dekktester rundt om i Europa. Forbrukerrådet og NAFs medlemsblad Motor er blant de mest interessante aktørene sett fra norsk synspunkt. Men de kommer ikke alltid frem til de samme resultatene. Hvorfor? Og hva betyr det for deg? Foto: Per ErvlandVis mer

Hvilke sommerdekk er egentlig best?

Hver vår kommer de - sommerdekktestene. Men de ulike testene ender ikke alltid opp med samme resultat. Hvorfor? Hvilke sommerdekk bør du egentlig velge?

Hvert år gjennomfører en rekke aktører rundt om i Europa store og omfattende tester av sommer- og vinterdekk. To av de aller mest interessante dekktest-aktørene - sett fra et norsk perspektiv - utføres av Forbrukerrådet
og Norges Automobil-Forbund (NAF). Disse offentliggjør hvert år store og grundige dekktester, til glede for norske bileiere.

Det som dessverre er litt forvirrende, er at de to aktørene ikke alltid kommer frem til de samme resultatene. For eksempel ble Pirelli Cinturato P6 tildelt den fjerde beste poengsummen av 36 testede dekk hos Forbrukerrådet. Hos Motor måtte samme dekk nøye seg med en syvendplass blant 11 testede modeller.

Et tilsvarende fenomen gjør seg gjeldende for sommerdekket Continental Conti Premium Contact 2: Andreplass (av 11) hos Motor, niendeplass (av 36) hos Forbrukerrådet (se faktaramme).

Motstridende resultater

NAF og foreningens medlemsblad Motor publiserer hvert år både sommer- og vinterdekktester. I årets sommerdekktest havnet Nokian Hakka H på toppen av pallen. Foto: naf.no Vis mer


Også når vi går inn og kikker på enkeltdisipliner dukker det opp overraskende resultater. Firestone TZ300a oppnådde for eksempel full pott - 10 av oppnåelige poeng - i Motors støymålinger. I Forbrukerrådets to støymålingsøvelser endte samme dekkmodell opp med bare 2,5 og 3,5 av 5,0 oppnåelige poeng (henholdsvis 50 og 70 prosent måloppnåelse).

Pirelli Cinturato P6 oppnår 8 av 10 poeng (80 prosent måloppnåelse) i Motors vannplaningsøvelser. I Forbrukerrådets vannplaningstester (rett strekning og sving) måtte samme dekkmodell nøye seg med henholdsvis 3,0 og 2,5 poeng (60 og 50 prosent).

Continental Conti Premium Contact 2 oppnår full score (100 prosent) i Motors rullemotstand-test. Hos Forbrukerrådet endte samme modell opp med bare 3,5 poeng (70 prosent) da rullemotstand ble målt.

Rullemotstand måles forøvrig fordi denne egenskapen har stor betydning for drivstoff-forbruket, noe som i neste omgang påvirker både lommebok og globalt miljø.

Upresis "vitenskap"

Hva med deg?

Hvilken dekktest-aktør har du størst tillit til? (Avsluttet)
Bladet Motor (NAF)(41%) 674
Ingen av dem(33%) 532
Forbrukerrådet(16%) 254
Begge(11%) 176
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dette er bare tre av en lang rekke eksempler som synliggjør at dekktesting er en svært komplisert "vitenskap". Vi kunne ha skrevet en avhandling om alle utfordringene knyttet til dekktesting, men nøyer oss her med å nevne noen av de mest opplagte.

For eksempel finnes alle dekk i flere dimensjoner. Motor har i mange år konsekvent testet dekk i dimensjon 205/55-16, mens Forbrukerrådets test har vært innom en rekke dimensjoner opp gjennom årene. I årets sommerdekktest har Forbrukerrådet brukt 185/65-15 og 225/45-17 (se faktaramme). Ulike dimensjoner gir ulike "fotavtrykk", noe som igjen vil påvirke dekkets egenskaper.

Et utall variabler

Forbrukerrådet gjennomfører hvert år store sommerdekktester i samarbeid med International Consumer Research & Testing (ICRT), som favner en rekke europeiske forbrukerorganiasjoner. I årets test, som omfattet hele 36 dekkmodeller, stakk Pirelli Cinturato P7 av med seieren. Foto: forbrukerportalen.no Vis mer


Selvsagt vil også resultatene påvirkes av hvilken hastighet som brukes i bremsetester og unnamanøvre. Også underlaget det kjøres på og luftens temperatur har betydning, i likhet med mengden vann som brukes i vannplaningsøvelsene og kurveradiusen som brukes ved unnamanøvre. Resultatene vil også kunne påvirkes av hvilken bil som brukes, fordi ulike biler blant annet har ulik vekt og ulike hjuloppheng. Sistnevnte innebærer blant annet varierende camber, caster og spissing. For ikke å snakke om lufttrykket som fylles i dekkene og hvor langt de er innkjørt før øvelsene starter. Den som tester vinterdekk må forholde seg til enda flere og svært kompliserende faktorer.

I tillegg kommer det faktum at de ulike testene vektlegger de forskjellige dekkegenskapene ulikt.

Krever pinlig nøyaktighet

Alle disse utfordringene resulterer ikke bare i at ulike dekktester ender opp med divergerende resultater, men betyr også at den som gjennomfører dekktester skal være særdeles grundige for å sikre at resultatene skal være noenlunde sammenlignbare.

Både og

Hva med deg?

Leser du dekktester før du kjøper nye dekk? (Avsluttet)
Ja, alltid(59%) 1213
Ja, noen ganger(31%) 632
Nei, aldri(11%) 227
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvordan skal du som forbruker forholde deg til denne kompliserte materien? Vel, for det første kan du nok trygt stole på at vinnerne av Motors og Forbrukerrådets tester helt sikkert er gode dekk, selv om dekkene som er testet ikke nødvendigvis har samme dimensjon som de du har på din bil.

Det som selvsagt er enda bedre, er om det aktuelle dekket har gjort det kjempebra både hos Motor og hos Forbrukerrådet, som jo tester ulike dimensjoner.

Dessverre er det imidlertid ikke alltid slik at de to aktørene tar for seg de samme dekkene - tvert i mot. I årets tester - hvor Motor testet 11 modeller og Forbrukerrådet 36 - er det kun fire dekkmodeller som går igjen i begge testene. Og ingen av disse fire oppnådde kjemperesultater i begge testene (se egen tabell nederst i artikkelen).

Historikk

En annen metode er å velge et av dekkene som vinner eller gjør det svært godt i en av testene - og så kikke nærmere på det aktuelle merkets historiske suksessrate. For å hjelpe deg med dette, har vi hentet frem dekkmodellene som har gjort det best i de to dekktestene de siste fem årene. Dette fordi vi mener er god grunn til å ha tillit til dekkprodusenter som gjentatte ganger har gjort det godt i to ulike dekktester (se egen tabell nederst i artikkelen.)

Continental


Vår lille historiske gjennomgang viser at det er enkelte dekkprodusenter som virkelig skiller seg ut - først og fremst Continental. Continental har de siste fem årene klart å innta topp-tre-listen hos Motor og topp-fem-listen hos Forbrukerrådet hele ni ganger. Dette er en relativt sterk indikasjon på at Continental lager gode sommerdekk.

Også Bridgestone, Goodyear, Michelin og Pirelli har gjort det meget bra, og kan vise til fem plasseringer hver på samme liste. Nokian kan vise til fire plasseringer.

En liten bruksanvisning


Oppsummert kan du bruke følgende metode:

• Ta utgangspunkt i en dekkmodell som har gjort det svært godt i en av testene.

• Sjekk om den aktuelle dekkmodellen også er testet av den andre aktøren.

• Hvis modellen har gjort det dårlig hos den andre aktøren, så hopp til neste dekkmodell.

• Hvis modellen har gjort det godt hos den andre aktøren også - løp og kjøp.

• Hvis modellen ikke er testet av den andre aktøren, sjekk merkets historiske suksessrate. Hvis den aktuelle produsenten har gode, historiske resultater å vise til, så er du i mål.

Ikke la prisen avgjøre

Det som i hvert fall er helt sikkert, er at du aldri bør vurdere billigdekk fra ukjente produsenter. Dekktestene til NAF og Forbrukerrådet har gang på gang vist at slike dekk har elendige egenskaper. For eksempel avslørte Forbrukerrådet i årets test at dekkene Trayal T 400, Tigar TG 621 og Avon CR322 Enviro har elendige egenskaper.

Ekstremt viktig gummi


Du har kanskje hørt det før - men vi gjentar det likevel: Dekkene er det eneste som skaper forbindelse mellom bilen din og veien du kjører på. Hvert av de fire dekkene har et fotavtrykk på bare noen få kvadratcentimeter. Disse kvadratcentimetrene har som oppgave å bistå deg i å unngå å skli av veien og å kjøre inn i mennesker, andre biler og fjellvegger. Derfor er det av svært stor betydning at disse kvadratcentimetrene er så gode som mulig.

NAF: Samtlige resultater og testmetodikk finner du her.

Forbrukerrådet: Samtlige resultater og testmetodikk finner du her.

Vis mer



Motor og Forbrukerrådet har i årets sommerdekktester testet henholdsvis 11 og 36 dekkmodeller. Kun fire av modellene var med i begge testene. I tillegg tester Motor og Forbrukerrådet ulike dimensjoner (mer informasjon om dette i artikkelen). Tabellen viser plassering de fire dekkmodellene oppnådde hos de to aktørene.

Vis mer



Hvis man ser nærmere på resultatene de fem siste årene, viser det seg at enkelte dekkmerker gjør det godt år etter år. Legg spesielt merke til Continental, som er inne på listen med hele ni plasseringer. Bridgestone, Goodyear, Michelin og Pirelli er inne med fem plasseringer hver, mens Nokian er inne med fire. Årsaken til at vi har tatt med de fem beste fra Forbrukerrådet, er at Forbrukerrådets dekktester omfatter langt flere dekkmodeller enn Motors.

Les også:

Dekk 1: Slik skifter du - minikurs med video

Dekk 2: Lufttrykk - minikurs

Dekk 3: De beste foran eller bak?

Dekk 4: Smale eller brede på vinteren?

DinSide Motors juveler