BRYTER TRAFIKKREGLENE: Mobilbruk og manglende bilbelte var blant de vanligste bruddene på trafikkreglene ved aksjon skolestart. Foto: Scanpix  
BRYTER TRAFIKKREGLENE: Mobilbruk og manglende bilbelte var blant de vanligste bruddene på trafikkreglene ved aksjon skolestart. Foto: Scanpix  Vis mer

Manglende bilbeltebruk ved trafikkulykker

Hver tredje person som omkom i trafikken, brukte ikke bilbelte

I 2015 mistet 117 personer livet i den norske trafikken, som er det laveste tallet siden 1947. Men hele 37 prosent av de som omkom i bil brukte ikke bilbelte.

Tallene fra Statens vegvesen viser at vi absolutt er på riktig vei mot Statens vegvesens nullvisjon, spesielt med tanke på befolkningsveksten og antallet trafikanter på veien. Men fortsatt er det mange som dropper bruk av sikkerhetsbelte.

Blant de trafikkdrepte som kjørte eller var passasjerer i bil i 2015 brukte ikke 37 prosent av de 73 omkomne sikkerhetsbelte. Det bekymrer Avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet, Guro Ranes, i vegvesenet.

Mange bruker ikke sikkerhetsbelte

- Andelen som omkommer i trafikken uten bilbelte er fortsatt urovekkende høy. Det har vært en positiv utvikling i bilbeltebruk de siste 10 årene, men vi ser at utviklingen har stoppet noe opp i bil.

Ranes frykter at det må sterkere virkemidler til for å få med resten av sjåførene, som fortsatt kjører uten bilbelte.

- Det kan hende at vi begynner å nærme oss en grense for hvem det nytter å snakke til gjennom kampanjer og kunnskapsformidling. Sterkere virkemidler som gebyr for manglende beltebruk og eventuelt også tap av førerkort må sannsynligvis til for å nå disse bilførerne.

Rapporten fra Statens vegvesen legger også vekt på at det er vanskelig å si om de omkomne ville hatt mulighet til å overleve om de hadde brukt bilbelte.

De fleste ulykker hvor sjåfør eller passasjer brukte bilbelte og likevel omkom, har skjedd på vegstrekninger med fartsgrense 70 eller 80 kilometer i timen. Kollisjonskreftene har da vært så store at de kan ha overgått menneskets tåleevne, heter det i rapporten.

Allikevel er andelen av ikke bruk av bilbelte høy. TØI har beregnet en forventet nedgang i antall drepte på over 20 personer per år ved 100 prosent bruk av bilbelter, heter det videre i rapporten

Vanskelig å nå alle

VANSKELIG: UP-sjef Runar Karlsen mener det er vanskelig å nå alle de som kjører uten belte. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer

I perioden januar – juli i år, har et vært en oppgang i antallet bøtelagte for kjøring uten sikkerhetsbelte sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra Politiets kontrollstatistikk.

- Ifølge vegkanttellinger gjennomført av Statens Vegvesen har andelen førere i lette biler som bruker bilbelte i løpet av de siste ti årene økt med 9 prosentpoeng innenfor tettbygd strøk og med 3 prosentpoeng utenfor tettbygd strøk, forteller sjef for Utrykningspolitiet Runar Karlsen.

Politiets kontrollstatistikk
2010 2011 2012 2013 2014 2015 Jan-Juli 2016
Nasjonalt 30043 25780 22902 20214 17670 15499 8876

Når vi refererer til Ranes sin uttalelse om at vi nå kan ha nådd bunnlinjen, forteller Karlsen at en av utfordringene er ruskjørerne.

- Særlig andelen og kombinasjonen av førere som kjører ruset og begår eller har begått andre lovbrudd er vanskelig å nå. Med andre ord, en målgruppe det er vanskelig å nå gjennom ordinære forebyggende tiltak.

Først og fremst blir politiets tiltak flere politikontroller.