<b>NORGES-TAXIEN:</b> Hele 455 Mercedes-Benz E-klasse ble solgt som taxi i fjor. Foto: ESPEN STENSRUD
NORGES-TAXIEN: Hele 455 Mercedes-Benz E-klasse ble solgt som taxi i fjor. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Hver tredje nye taxi er en Mercedes

Myten om at «alle» drosjer er en Mercedes er ikke langt unna sannheten.

Hele 28 prosent av alle nyregistrerte* taxier i Norge i fjor var en Mercedes-Benz E-klasse. Legger du til antallet av modellen B-klasse, stiger markedsandelen til hele 31,9 prosent.

Dermed dominerer Mercedes-Benz taxi-statistikken suverent.

Nummer to på taxi-listen er Toyota Prius som i 2012 gikk forbi Volvo V70 på statistikken. De har opplevd stor suksess i taxi-markedet med modellen Prius+ Seven. Den appellerer til mange med sju seter og god drivstoff-økonomi.

Det norske taxi-markedet skiller seg stort ut fra London og New York, hvor denne bilen ventes å bli den nye taxi-bestselgeren.

NEST BEST: Toyota Prius+ Seven har sju seter og god drivstoff-økonomi. Dermed har den blitt kjøpt av mange taxisjåfører. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer


Men hvorfor er Mercedes så dominerende blant drosjesjåfører? Vi tok en telefon til Norges Taxiforbund for å finne ut av det.

Rask oppfølging

– Mange sjåfører velger Mercedes fordi de verdsetter den raske oppfølgingen de får på verkstedene. Mercedes har satt opp et veldig godt system for drosjeeierne på ettermarkedet, sier Jon-Kristian Hovland.

Han legger til at det er viktig for sjåførene at bilene har så lite ståtid som mulig.

-Valgene kan nok også skyldes lokale forhold, der noen av drosjeeierne har gode relasjoner og erfaringer med sine lokale forhandlere, fortsetter Hovland, som er fagsjef for Samfunn og Økonomi hos Norges Taxiforbund. Han forteller videre at restverdi også er et viktig moment i valget av ny bil.

Dette er tallenes klare tale

KAN FORKLARE: Jon-Kristian Hovland hos Norges Taxiforbund mener økonomi, oppfølging og gode relasjoner er blant årsakene til sjåførenes bilvalg. Foto: NORGES TAXIFORBUND Vis mer


– Det er nemlig ikke alle biler som er like lette å selge etter at de er kjørt 300.000 kilometer, forteller fagsjefen.

Særavtaler

– Eksisterer det en spesiell avtale med Mercedes-Benz Norge?

– Ja, Norges Taxiforbund har nasjonale avtaler med både Mercedes-Benz og Volvo, som alle våre medlemmer nyter godt av.

– Det ble registrert fire Tesla Model S som taxi i fjor. Hvordan er erfaringen fra medlemmene deres med de bilene som taxi?

– Dette er jo den første elbilen som har tilstrekkelig med rekkevidde til å fungere bra som taxi. Jeg har ikke vært i kontakt med noen av dem som har anskaffet en slik som taxi ennå.

Oppfatningen er at de som har det er fornøyd så langt, sier fagsjefen, og utdyper:

- Spesielt gjelder det kostnadene de sparer på for eksempel drivstoff og bompasseringer. Det store spørsmålet blir hvordan verdiutviklingen blir for disse bilene som er drosjekjørt. Hvordan slitasjen på batteriene blir er også interessant, for det er med på å påvirke restverdien.

Flere hybrider

– Er det andre endringer i taximarkedet dere kan trekke fram?

– Ja, vi følger utviklingen i markedet, og oppfordrer medlemmene våre til å ta i bruk siste teknologi. For noen år tilbake var det utelukkende dieselbiler på det norske drosjemarkedet. Nå begynner det å bli en stor andel hybridbiler der ute. Blant annet har Toyota Prius etablert seg på en god andreplass på statistikken. CO2-utslippet ble dermed redusert med 3,5 prosent i fjor mot 5 prosent nedgang for alle nyregistrerte biler. En stor del av årsaken til den store nedgangen i CO2-tall for privatbilismen er det store antallet elbiler som ble registrert i fjor, sier Hovland.

*gjelder også bruktimporterte som er førstegangsregistret i Norge.

Topp 10 bilmodeller til taxinæringen i 2013

Merker og antall
PlassMerke/modellNye 2012Nye 2013
1MB E-klasse396455
2Toyota Prius259246
3Volvo V70163135
4MB B-klasse8063
5Skoda Superb7362
6Skoda Octavia5745
7Toyota Avensis4739
8VW Touran5638
9Peugeot 5081632
10Ford Mondeo3630
Kilde: OFV


Totalt ble 1626 biler registrert som taxi i 2013. Det er en nedgang på 3,3 prosent sammenlignet med 2012. 236 biler ble bruktimportert, og det er en økning på 14 prosent. Det er Mercedes E-klasse som dominerer også den statistikken.