Ved hjelp av et lite apparat og 14 sekunder til rådighet kan kriminelle forandre på blant annet kilometerstanden på biler.  Foto: Anne Melsom Bjerke
Ved hjelp av et lite apparat og 14 sekunder til rådighet kan kriminelle forandre på blant annet kilometerstanden på biler. Foto: Anne Melsom BjerkeVis mer

Hver tredje bruktbil kan ha feil kilometerstand

Og det er nesten umulig å oppdage. Av: Anne Melsom Bjerke

Nye tall antyder at så mange som hver tredje bruktbil i Tyskland viser feil i antall kilometer. Seniorrådgiver i NAF, André Fimreite, mener problemet kan være like stort også her til lands, og ber nå politiet komme på banen.

– Det er ingen grunn til å tro at vi her i Norge skal være spart for denne typen kriminalitet. Tallene snakker for seg selv, de er skremmende høye.

Vanskelig å oppdage kilometerjuks

Fimreite som i tillegg til sin stilling som seniorrådgiver også er advokat i NAF, mener det å trikse med bilens kilometerstand juridisk sett er likestilt med svært grovt bedrageri. Han ber nå forbrukerne ta sine forholdsregler.

– Det kan være svært vanskelig å finne ut om bilen har vært trikset med, selv om du har en mistanke. Dette er ikke utført av amatører. Dersom du vurderer å importere en bruktbil er det greit med en sunn skepsis.

Tallene som er presentert stammer fra en studie gjennomført i Frankrike, Tyskland og Benelux-landene. Det var på et møte i Brussel i forrige uke at Fimreite og hans europeiske kolleger fikk de overveldende tallene servert, og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Seniorrådgiver i NAF, André Fimreite. Foto: NAF Vis mer


– Tallene er langt høyere enn det vi hadde trodd. Nå må noe gjøres. Han håper at myndighetene vil begynne å registrere kilometerstanden. Dette vil igjen bli en sikkerhet for forbrukerne.

Her er Europas største nettside for bruktbiler - på norsk

Ber norsk politi komme på banen

Tysk politi har aksjonert mot kilometertriksingen, og så langt står mer enn 90 personer tiltalt i saken. 170 personer er fortsatt mistenkt etter aksjonen der over 700 tyske politibetjenter deltok.

Fimreite mener det er liten grunn til å tro at Norge skal være unntatt fra denne typen kriminalitet og håper norsk politi og veimyndighetene viser interesse for å få bukt med problemet.

– Når vi ser hvor mange personer som står tiltalt etter denne aksjonen, forstår vi at dette er et omfattende kriminelt nettverk, som flere land må få øynene opp for. Det er farlig å la denne typen kriminalitet få vokse fritt.

Fimreite forteller at han selv har sett videoer som viser hvordan kilometertriksingen skjer i praksis.

– Det sier ikke rent lite når en person klarer å få opp panseret og skru ned antall kilometer på en bil på 14 sekunder.

Kjenner ikke til tallene

Bil:

Har du importert bruktbil fra utlandet selv? (Avsluttet)
Nei, og kommer heller ikke til å gjøre det(47%) 484
Ja, har prøvd det(29%) 292
Nei, men vurderer det(24%) 244
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Runar Karlsen er sjef for Utrykningspolitiet og er svært opptatt av trafikksikkerhet, men sier deres oppgaver i hovedsak går på bilisters fart på veiene og kjøring i ruspåvirket tilstand. Han synes det er alvorlige tall som har kommet frem.

– Jeg var ikke klar over at tallene var så høye. Det blir nå mer viktig enn noen gang at forbrukerne setter seg nøye inn i hva det betyr å importere bruktbiler fra utlandet. Dette er jo i tillegg alvorlig bedrageri.

UP-sjefen mener det kan være svært alvorlig om en fører ikke er klar over at antall kilometer er langt høyere enn det bilen viser.

– Det å tro at man kjører en sikrere bil enn det man faktisk gjør, kan få uheldige konsekvenser i trafikken. En person som tror bilen har gått 150.000 færre kilometer enn det den har gått, vil ikke være like oppmerksom på ulyder og lignende. Alle vil jo helst gå ut fra at antall kilometer som vises er korrekt, uansett hvor mange år bilen skulle være.

Les også: Her sjekker du heftelser

Huskeliste for import

Fimreite hos NAF har klare meninger om hvilke forholdsregler du bør ta dersom du ønsker å importere bil fra utlandet.

  • Se etter skader og slitasje på bilen: Det første du bør gjøre er selvfølgelig å se etter skader og slitte deler som kan tilsi at bilen har gått lenger enn det antallet kilometer viser.
  • Be om å få se serviceheftet, og sjekk det nøye: – Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi hører kunder si at forhandleren skulle ettersende serviceheftet. Da hadde min varsellampe begynt å lyse. Et servicehefte viser kilometerstanden etter EU-kontroller eller andre typer kontroller, og skal vises frem til en eventuell kjøper, sier Fimreite.
  • Kan bli dyrt: Å importere bruktbil kan være lønnsomt, men det kan også bli en dyr affære dersom bilen har feil og mangler. Å gå til rettssak i utlandet kan være både vanskelig og kostbart.
  • Ta bilen til et nøytralt bilverksted før du kjøper, for å se etter feil og mangler.
  • Sett deg inn i lover og regler: I Norge har vi i bøtter og spann av rettigheter, men du har ikke de samme rettighetene dersom du velger å kjøpe bruktbil fra utlandet.
  • Be om hjelp: Om du velger å investere litt mer penger på å importere en bruktbil, anbefaler Fimreite å la en norsk bilselger stå som importør av bilen. Det vil koste deg noen kroner ekstra, men da vil norsk lovgivning gjelde for kjøpet.
Les også: Sjekk dette når du skal kjøpe bruktbil

Store prisforskjeller

DinSides importkalkulator for bil, kan fort gi deg svar på hvor mye det koster å hente inn kjøretøy fra utlandet.

Les også: Egen import av bil kan lønne seg

Også på Tollvesenets nettsider kan du ved hjelp av noen få tastetrykk få oppgitt hvor mye det koster å innføre et utenlandsregistrert kjøretøy til Norge. Valgene går fra personbiler til lastebiler. Ved å legge inn blant annet co2-utslipp, bilens vekt og alder får du opp en veiledende pris.