<b>TRAFIKKFARLIG:</b> Med vinterdekk på varm og våt asfalt øker faren for vannplaning betydelig samtidig som bremselengden økes enormt. Foto: DEKKMANN
TRAFIKKFARLIG: Med vinterdekk på varm og våt asfalt øker faren for vannplaning betydelig samtidig som bremselengden økes enormt. Foto: DEKKMANNVis mer

Hver tredje bil går fortsatt på vinterhjul

Nordmenn er for late og setter seg selv og omgivelsene i fare, ifølge eksperter.

En stikkprøve gjennomført i Oslo og Trondheim viser at 28 prosent av bilene fremdeles kjører rundt på piggfrie vinterdekk. Én bil hadde piggdekk, ifølge en undersøkelse dekkkjeden Vianor har gjort.

Les mer: Årets beste sommerdekk

300 biler ble understøkt på to parkeringsplasser i Oslo og Trondheim. Av dem sto fremdeles 83 biler på vinterdekk. Én hadde fortsatt piggdekk!

Trafikk i regn på europavei 6. Bilkjøring. Fart. Biltrafikk på E6 i dårlig vær. Bil kjører i regnvær. Bilkjøring i uvær med fare for vannplaning. Melhus i Sør-Trøndelag. Foto: © Dag Røttereng / NN / Samfoto Foto: DAG RØTTERENG/SCANPIX Vis mer


Visste du at ved en hastighet på 100 kilometer i timen, så er bremselengden 36 meter med nye sommerdekk? Men i samme hastighet med piggfrie vinterdekk økes bremselengden til 59 meter.

Jan Ivar Engebretsen i NAF viser til en svensk rapport fra Statens väg- och transportforsikringsinstitutt (VTI), som dokumenterer at mange ulykker skjer som en følge av feil dekk på bilen.

Les mer: Dette dekket reparerer seg selv

Ikke klar over faren

Rapporten viser at i nesten 20 prosent av dødsulykkene, registrert over et år, var bilene utstyrt med piggfrie vinterdekk på sommerføre.

Engebretsen mener stikkprøvene er urovekkende.

– Når så mange ennå ikke har byttet til sommerdekk, spørs det om de kommer til å bytte i det hele tatt, sier Engebretsen.

Han mener mange ikke er klar over faren de utsetter seg selv og andre for når de beholder vinterdekkene på.

Kommunikasjonsrådgiver og dekkekspert i NAF, Jan Ivar Engebretsen, stiller seg kritisk til nordmenns slappe holdning til dekkskift. Foto: NAF Vis mer

– Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren. Det forårsaker raskt skrens og reduserer styreegenskapene. Dessuten forlenges bremsestrekningen med 15 prosent på tørr asfalt, sier dekkeksperten.


Det er særlig farlig når temperaturene blir høye eller det regner.

Les også: Dette betyr kodene på dekket

– Varme er vinterdekkenes verste fiende. Forskjellen mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, desto verre blir det.

Mange tenker kanskje det er greit å slite ut vinterdekkene, og at det er greit å la de fungere som sommerdekk, men det stemmer ikke. Det er viktig å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk for å unngå farlige situasjoner, sier Engebretsen.

Les også: Etter 7.500 km var dekkene til Frank utslitt

Fire grunner til at piggfrie vinterdekk er dårlige på sommerføre:

  • Gummiblandingen er mykere for å fungere i kaldt vær og minusgrader. På sommerføre vil piggfrie vinterdekk forårsake dårligere stryringsrespons og hurtigere skrens på bilen.
  • Dekkmønsteret er tilpasset vinterføre med is og snø, ikke for å lede vann unna i kraftig regnvær. Dermed øker faren for å få vannplaning.
  • Økt bremselengde.
  • Økt slitasje av dekkmønster som gir dårlig dekkøkonomi.