HOLDER HARDT MED ALVORLIGE FEIL: Gjør du alvorlige feil under oppkjøringen, som gjør at sensor må gripe inn for å unngå alvorlige situasjoner, holder det hardt.   Foto: Colourbox.com
HOLDER HARDT MED ALVORLIGE FEIL: Gjør du alvorlige feil under oppkjøringen, som gjør at sensor må gripe inn for å unngå alvorlige situasjoner, holder det hardt. Foto: Colourbox.comVis mer

Hver fjerde stryker på oppkjøringen

Må sensor bryte inn under oppkjøringen? Da ligger du dårlig an.

I motsetning til hva du kanskje skulle tro, er det ingen enkeltstående årsak som peker seg ut som verst i klassen når det gjelder hvorfor elevene stryker på den praktiske delen av førerprøven.

I følge Lars-Inge Haslie, rådgiver på seksjon for trafikkopplæring i Vegdirektoratet, holder det likevel hardt dersom du gjør alvorlige feil.

Unngå å bli lurt: Sjekk om trafikkskolen er godkjent før du begynner kjøreopplæringen!

Strykprosent praktisk prøve (Gjelder førerkort klasse B (personbil/motorvogn opptil 3.500 kg))
ÅrstallAntallStrykprosent
20118587125
20108733123
20098231423
20087794624
20077067924
20066401925
20058498427
20047573627
20037705429
20027496828
20017130823
Tallene er hentet fra Statens vegvesens Statistikk teoretisk og praktisk prøve


Fører ikke statistikk

Det er Vegdirektoratet som er øverste instans for føreropplæring og gjennomføring av førerprøvene. I følge Lars-Inge Haslie fører de likevel ikke statistikk på hvilke eksakte punkter under førerprøven det er folk flest stryker på.

Sensorene registrerer imidlertid minus og pluss på kategorier under førerprøven, som danner grunnlag for vedtaket. Generelt er det heller ikke satt noen grense for antall minuser i forhold til om du får bestått eller ikke.

I følge Haslie, blir ofte disse registreringene lagt inn sammen med sluttresultatet i en vegvesen-base, men der ligger de altså uten at noen ser på dem:

– Sensor gjør registreringer underveis, som han eller hun bruker som underlag for det vedtaket som blir gjort om bestått eller ikke. Etter endt tur får kandidaten alltid en skriftlig og muntlig tilbakemelding. Det blir lagt mest vekt på hvilken ferdighet kandidaten viser når det gjelder å kjøre behagelig og miljøvennlig, trafikksikkert og hensynsfullt. Både ved bestått og ikke bestått blir resultatet underbygd med eksempler, forteller Haslie.

25 prosent stryker

Strykprosenten på den praktiske delen av førerprøven er ganske stabil. I praksis holder den seg på rundt 25 prosent stryk per år, ifølge Statens vegvesens Statistikk for teoretisk og praktisk prøve.

Holder hardt om du gjør alvorlige feil

I følge Haslie er det altså en helhetsvurdering av det kandidaten viser fram, som avgjør om kandidaten får bestått eller ikke:

– Førerprøven skal vurderes som en helhet; og det gjelder både hvordan du gjør deg klar, utfører sikkerhetskontroll, og så kjører. Likevel: Hvis du kjører på rødt lys, eller bryter vikeplikten slik at sensor må bryte inn for å forhindre en farlig situasjon, ja da holder det nok hardt. Det samme gjelder dersom det er helt åpenbare feil, som at kandidaten setter seg selv og andre i fare, sier Haslie til DinSide.

Han sier at de leter etter kompetanse hos eleven; hva kandidaten kan - i stedet for å lete etter feil.

– Så det er ikke slik at man stryker dersom man ikke greier å lukeparkere?

– Nei, da skal du lukeparkere svært dårlig, sier Haslie, og fortsetter: Målet med prøverutene og sikkerhetskontrolloppgavene er jo at kandidatene skal kunne vise at de har et nødvendig minimum av kompetanse før de begynner å kjøre på egen hånd.

Det er flere som stryker på teoriprøven, enn på den praktiske prøven. I 2011 var strykprosenten på teoriprøven 51 prosent. Kanskje denne iPhone-appen kan hjelpe?

Slik står du!

Trafikkopplæringsetaten kan altså ikke peke på enkeltting som fører til stryk. Men Haslie har noen tips til hva man kan gjøre for å øke sjansen for for å få bestått på førerprøven:

– Det er å forberede seg godt: Begynne tidlig og trene mye, da blir du en god sjåfør. All læring har behov for modning. Man bør bruke et par år på den praktiske opplæringen. Du trenger ikke nødvendigvis masse kjøretimer på trafikkskolen – men ta de første timene tidlig slik at du får et nivå du kan øve videre på privat i ettertid. Det er ikke lurt å skynde seg å forsøke å kjøre opp for tidlig, sier Lars-Inge Haslie.

Les også: Ingen grunn til panikk dersom førerkortet har gått ut på dato

– Dersom du er familiens sjåfør i ett år før du går opp til prøven, er du en mye sikrere og mer erfaren sjåfør når du da skal begynne å kjøre på egen hånd, avslutter Haslie.

Sjekk førerkortet ditt - ikke alle klasser varer livet ut!