<b>SJEKK FORHOLDENE:</b> Det skader ikke å sjekke støtdemperne en gang for mye. Noe kan du sjekke selv.</b> Foto: Colourbox.com
SJEKK FORHOLDENE: Det skader ikke å sjekke støtdemperne en gang for mye. Noe kan du sjekke selv. Foto: Colourbox.comVis mer

Hver fjerde personbil har dårlige dempere

Slitte og dårlig dempere kan være avgjørende i kritiske situasjoner, og i noen tilfeller være årsaken til at ulykken skjer.

- Noe vi vet at mange dessverre slurver med, er kontroll av støtdemperne, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Norge.

Folk flest tenker at gode dekk er det viktigste. Dessverre slik at gode dekk hjelper lite om demperne er slitt og i dårlig stand. Støtdemperens viktigste oppgave er å sørge for å presse hjulene på bilen ned mot veibanen til enhver tid, og hindre at de spretter opp i hjulhuset på bilen når underlaget blir dårlig.

Slitte dempere har stor innvirkning på veigrepet og kan føre til at enkelthjul er mer i luften enn i kontakt med veien.

Gjennom mange tiår med arbeid med støtdempere, blant annet med gratis støtdempertesting på sentrale steder, har Støa Edvardsen samlet erfaring som viser at trolig hver fjerde personbil i Norge kjører med støtdempere som burde vært skiftet ut.

Dempertesting

I redaksjonen har vi til og med sendt splitter nye testbiler til dempertest, etter mistanke om at produsentene har underdimensjonert demperne. I et av tilfellene havnet saken på bordet til den japanske produsenten, for testene viste at demperne foran var kraftig underdimensjonert.

Det sier en god del om hvordan situasjonen kan være på en bil som har rullet en stund.

Slik unngår du ferietabbene

Ekstra utsatt med tung last

Vaskebrett: Ikke la ferien bli ødelagt på grunn av dårlig redskap. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Er bilen tyngre lastet enn ellers, bør du være spesielt obs. Om demperne da har skader eller er mer enn 50 prosent slitt, så øker risikoen for at ulykker kan skje betraktelig.

- Ikke så rent få setter kursen ut i Europa, i høy fart på tyske motorveier. Er støtdemperne da dårlige, kan den første unnamanøveren man må ty til også bli den siste, sier Støa Edvardsen.

Gode råd til bilistene

Jan Ivar Engebretsen fra NAF har noen gode råd til de som ønsker å se etter tegn til slitasje på støtdemperne.

- Det finnes to måter å gjøre det på. Enten ved å utføre en gyngetest, eller bare se på demperne.

Gyngetesten kan gjøres på to måter:

  • Man kan enten kjøre over en dump, eller gynge på hvert av bilens fire hjørner. Dersom bilen fortsetter å gynge etter man har kjørt over dumpen, eller etter du har sluttet å gynge hjørnene, så er det et tegn på at demperne er slitt.
  • Den visuelle sjekken kan gjøres ved å se direkte på demperne. Ved oljelekkasje vil demperne være fuktige, noe som indikerer at de ikke lenger fungerer slik de skal.
Engebretsen mener det er lurt å se etter lekkasjer hver gang man skifter dekk. Når dekkene er tatt av, er det letter å inspisere hver og en av støtdemperne, men det lar seg også gjøre når hjulene er på.

Det kan være lurt for de som skal på lengre turer å gjøre en enkel sjekk på egenhånd. Selv om det ikke erstatter en eksperts vurdering, kan det være en god indikator på støtdempernes tilstand.

Lite kunnskap

De fleste vet som sagt lite om hvordan opphengssystemer er bygd opp og fungerer. Dette er ofte deler man ikke ser, og de går derfor lett i glemmeboken. I tillegg er det fort gjort å tenke at dette er deler som ikke slites.

Men som med alle andre deler slites også disse, og det kan få alvorlige følger for bilens sikkerhet. Demperne og opphengskomponenter er vitale deler for hva styring, bremser og stabilitet angår. Blant annet kan det påvirke bremselengden i situasjoner hvor hver eneste meter teller.

- Vi anbefaler derfor at støtdemperne sjekkes grundig og testes for slitasje minst en gang i året, og at slitte dempere skiftes senest etter 80.000 kilometer.

Slitasje på støtdemperne kommer gradvis og er derfor vanskelig å legge merke til ved daglig bruk. Med slitasjen vil man med tiden tape styrepresisjon, få økt bremselengde og redusert kjørestabilitet.

Mimrestund: Dette sa vi om støtdempere dengang

Sikkerhetstrekanten

Støa Edvardsen henviser til noe de i industrien kaller «The Safety Triangle».

«The Safety Triangle» består av støtdempere, bremser og dekk. Det hjelper ikke hvor velfungerende og bra to av komponentene er, dersom èn av de tre delene er slitt eller skadet. Disse tre komponentene på undersiden av bilen er helt avgjørende for sikker styring, bremsing og stabilitet.

- Styringen påvirkes ved redusert veigrep, noe som lettere utløser skrens, bilen trenger lengre bremsestrekning fordi hjulene stepper mot underlaget og delvis befinner seg i luften uten kontakt med underlaget, og stabiliteten kommer i fare fordi slitasjen tillater større vektforskyvninger eksempelvis sideveis i svinger, sier Støa Edvardsen.

Ved å kontrollere dempere og oppheng, og å bytte de ut ved slitasje, kan det spare andre komponenter for unødig slitasje – eksempelvis bremsedeler, dekk og opphengskuler og –stag.

Klar for biltur? 15 utrolige veistrekninger

Sikkerheten først

Selv om det kan være økonomisk gunstig å bytte deler for å forhindre slitasje på andre deler, er likevel sikkerhet den viktigste grunnen til å kontrollere støtdemperne. Spesielt om man planlegger en lengre reise.

Artikkelen ble også publisert i forkant av årets sommerferie, og hentes opp til glede for nye lesere.