Hvem eier bilprodusentene?

For 14 dager siden fortalte vi hvilke bilprodusenter som eier de ulike bilmerkene. I dag ser vi nærmere på hvem som eier selve bilprodusentene.

Det som kanskje er mest påfallende ved eierstrukturene bak de store internasjonale bilprodusentene, er at de klassiske bilfamiliene fortsatt spiller en stor rolle. For eksempel eier Quandt-familien hele 47 prosent av BMW-aksjene, mens Agnelli- og Peugeot-familiene sitter med 30 prosent av henholdsvis Fiat- og Peugeot-aksjene. De tyske Piech- og Porsche-familiene sitter med 50 prosent av Porsche-aksjene, mens Ford-familien fortsatt eier 40 prosent av aksjene i Ford, selv om det må understrekes at vi for Ford-familiens vedkommende snakker om B-aksjer.

Krysseierskap

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer

Hvem eier bilprodusentene?

  1. Hele listen


Et annet interessant fenomen, er det faktum at mange av bilprodusentene har eierandeler hos hverandre. For eksempel eier Renault 44 prosent av Nissan, mens Nissan eier 15 prosent av Renault. På samme måte eier Suzuki 2 prosent av Subaru, mens Subaru eier 1 prosent av Suzuki.

Andeler i andre bilprodusenter

Men det er ikke alltid at eierskapet går begge veier. Ford eier for eksempel 33 prosent av Mazda, uten at Mazda har eierandeler i Ford. Mer overraskende for mange er det nok at Porsche, som er en dverg i produksjonssammenheng, eier 31 prosent av giganten Volkswagen, verdens fjerde bilprodusent. Daimler eier fortsatt 20 prosent av sin tidligere ektefelle, Chrysler, mens Toyota har valgt å satse på mindre eierposter i Subaru (9 prosent) og Isuzu (6 prosent). Fordi Subaru har en liten eierandel i Suzuki (2 prosent), har Toyota faktisk indirekte en viss eierandel i Suzuki.

Beskjedent offentlig eierskap

Offentlige myndigheter har imidlertid ikke valgt å satse noe særlig på bilindustrien de siste årene. Blant de få eksemplene er den tyske delstaten Niedersachen, som eier 20 prosent av Volkswagen, og den franske stat, som eier 15 prosent av Renault. I tillegg kommer Kuwait Investments Authority, som har valgt å kjøpe seg opp i 7 prosent i Daimler.

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at vi har utelatt de kinesiske bilprodusentene i denne artikkelen. I Kina er det tradisjon for at myndighetene engasjerer seg tungt i den nasjonale bilindustrien.

Eier egne aksjer

Det er også verdt å merke seg at fem av de 19 selskapene i vår oversikt har valgt å kjøpe deler av sin egen aksjekapital. Suzuki eier hele 17 prosent av sine egne aksjer, mens Toyota og Subaru eier henholdsvis 11 og 8 prosent av sine. Også Nissan og Renault eier små poster i egne selskaper. Hos Renault har forøvrig også de ansatte kjøpt seg opp i 3 prosent i eget selskap.

Frie aksjonærer

Felles for storparten av de store bilprodusentene er imidlertid at flertallet av aksjene er spredt på frie aksjonærer. General Motors (100 prosent) er det mest ekstreme eksempelet, men også Daimler (93 prosent) og Honda (90 prosent) kjennetegnes ved et svært spredt eierskap. Kun i Chrysler, Porsche og Volkswagen eier de frie aksjonærene mindre enn 50 prosent av aksjene. Chrysler-eierskapet er forøvrig meget spesielt, i den forstand at frie aksjonærer overhodet ikke er representert. Etter skilsmissen med Daimler eies Chrysler av et investeringsselskap (80 prosent) og Daimler (20 prosent).

Den hele og fulle oversikten over hvem som eier de ulike bilprodusentene finner du her.

Kilde: Automotive News Europe

Relaterte artikler:

  • Hvem eier bilmerkene?
  • Verdens største bilprodusenter
  • Norges mest populære biler de siste fem årene
  • Europas mest populære bilmodeller