Hvem eier bilmerkene?

Den internasjonale bilbransjen preges av store konglomerater og hyppige omveltninger, noe som har gjort det svært vanskelig å orientere seg. Vi forsøker å vise vei i merkejungelen.

Du visste kanskje at Volkswagen-konsernet eier Audi, Seat, Skoda og Volkswagen? Du visste kanskje til og med at Saab eies av General Motors og at Volvo eies av Ford? Men visste du at Fiat eier Ferrari og Maserati? At Renault eier Dacia? Eller at Volkswagen-konsernet eier et luksus- og to sportsbilmerker? Ikke?

Slapp av, du er ikke alene. I løpet av de to siste tiårene har verdens bilindustri nemlig vært preget av så mange oppkjøp, fusjoner og samarbeidsavtaler at det nærmest har blitt umulig å beholde den hele og fulle oversikten.

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer

Hvem eier bilmerkene?

  1. Hele listen


Et godt eksempel er Daimler-Chrysler-affæren. Ekteskapet mellom bilgigantene Daimler-Benz og Chrysler skapte stor forvirring da det ble inngått i 1998. Nå har imidlertid ekteskapet havarert. Dermed må alle bilinteresserte igjen forholde seg til to uavhengige selskaper - som begge har tre bilmerker på paletten. Samtidig må man forholde seg til at den europeiske grenen valgte å kalle seg Daimler og dermed kastet den tradisjonsrike Benz-betegnelsen på båten.

GM fortsatt størst palett

General Motors har hatt store problemer de siste årene og er ikke lenger verdens største bilprodusent målt i antall solgte personbiler. Den posisjonen har nemlig Toyota overtatt. Men når det kommer til antall bilmerker, er det ingen som kan konkurrere med General Motors. Selv om Oldsmobile er forvist til de evige landeveier, har GM fortsatt hele 12 bilmerker på paletten. Færre enn halvparten av disse merkene markedsføres imidlertid i Norge.

Volkswagen på andre

På andreplass finner vi Volkswagen-konsernet, som kan skilte med syv heleide merker. Tre av disse - Bugatti, Bentley og Lamborghini - er imidlertid svært eksklusive nisjemerker med beskjedne produksjonstall.

Færre og færre merker hos Ford

Det er ikke mange måneder siden også Ford-konsernet hadde syv merker på paletten, i tillegg til en stor eierpost i Mazda. Ford valgte imidlertid nylig å selge sitt mest eksklusive merke - Aston Martin. Dermed står Ford tilbake med seks merker. Det meste tyder på at Ford, som i likhet med GM har store økonomiske problemer, også er i ferd med å gi slipp på Jaguar og Land Rover. Onde tunger vil også ha det til at giganten vurderer å kvitte seg med Volvo. Dermed vil i tilfelle den gamle bilgiganten stå igjen med kun tre merker: Ford, Lincoln og Mercury.

Nettopp tre bilmerker er forøvrig gjennomsnittet for de 19 europeiske, amerikanske, japanske og sør-koreanske bilkonsernene vi presenterer i dag.

Mer internasjonalt bilstoff

Følg med, de nærmeste dagene kommer vi til å gi deg en rekke artikler som omhandler internasjonal bilindustri. Blant annet kommer vi til å se nærmere på hvor mange biler de ulike konsernene solgte i fjor, hvem som egentlig eier dem og hvem som samarbeider med hvem.

Oversikten over hvilke konserner som eier hvilke merker finner du her.

Kilde: Automotive News Europe

Relaterte artikler:

  • Hvem eier bilprodusentene?
  • Verdens største bilprodusenter
  • Norges mest populære biler de siste fem årene
  • Europas mest populære bilmodeller