Devon Motorworks' Test- og valideringsdirektør Justin Bell (tidligere Le Mans-vinner), viser her 2010-modell Devon GTX for media. Bilen hadde verdenspremière på Concours d'Elegance i Pebble Beach, California. Foto: Joe Wilssens
Devon Motorworks' Test- og valideringsdirektør Justin Bell (tidligere Le Mans-vinner), viser her 2010-modell Devon GTX for media. Bilen hadde verdenspremière på Concours d'Elegance i Pebble Beach, California. Foto: Joe WilssensVis mer

Hva verden trenger akkurat nå?

Ny amerikansk - og litt svensk - superbil som skal utfordre de råeste. Det er ikke hverdagskost.

Da Chrysler vurderte å selge merkevaren Viper tidligere i år var et relativt obskurt californsk designerfirma ved navn Devon Motorworks med på budrunden. Nå ble det ikke noe av salget, men Devon og Viper har allikevel noe til felles: En mektig og brutal drivlinje med en massiv V10 som viktigste bestanddel.

Vist som lovet

Den 19. juli i år kunne vi vise datagenererte bilder av den nye amerikanske supersportsbilen Devon GTX med løfte om at vi ville følge opp saken. Nå er bilen vist for publikum, og det skjedde som annonsert i anledning sjønnhetskonkurransen (Concours d'élégance) ved Pebble Beach i California.

Heftige rundetider

I mellomtiden har prototyper av bilen satt nye banerekorder ved Willow Springs og Laguna Seca, og videoer viser den i action. Målet er helt klart å utfordre den andre amerikanske supersportsbilen - Corvette ZR1 - når det gjelder eksklusivitet og banedugelighet. Rene fartsmonstre som verstingene fra SSC (Shelby Super Cars - verdensrekordholder i toppfart), og Mosler er ikke direkte i siktet.

Foto: Devon Motorworks
Devon Motorworks' Test- og valideringsdirektør Justin Bell (tidligere Le Mans-vinner), viser her 2010-modell Devon GTX for media. Bilen hadde verdenspremière på Concours d'Elegance i Pebble Beach, California. Foto: Joe Wilssens
Race driver Justin Bell pilots the 2010 Devon GTX on a lap of the famed Laguna Seca Raceway. Recently, the car set the single-lap production car record on the track. The car made its worldwide debut at the Concours dÕElegance in Pebble Beach, California. (Joe Wilssens photo)
Foto: Devon Motorworks


Brutalt svensk

Så til selve bilen. Det er den kjente svenske bildesigneren Daniel Paulin som er hovedansvarlig for formgivningen, og her aner vi potensiale for heftig debatt fremover. Uhøytidelige målinger så langt tyder på at reaksjonene er i overvekt kritiske, men ingen benekter at hensikten med bilen går klart frem av linjeføring og generell estetikk. Dette er eksempelvis mer en amerikansk-brutal enn en britisk-elegant tolkning av sportsbildesign. Korte overheng, sammenkrøpet positur med kraftfullt bakparti og lavtliggende front sender tydelige signaler om rå sportslighet.

There ain't no replacement...

Motoren er altså en videreutvikling av Chryslers voldsomme V10-motor kjent fra Dodge Viper. 8,4 liter gjør den til en av bilverdenens mest voluminøse og de 650 hestekreftene rettferdiggjør betegnelsen supersportsbil. Girkassen er manuell og har seks trinn. Devon Motorworks oppgir ingen akselerasjonstid men 0 til 100 bør kunne gå unna på under fire sekunder. Det Devon oppgir, derimot er en rekordtid på Laguna Seca-banen med 1:35,075.

Verden trenger (noen) slike

Så var det spørsmålet vårt: Trenger verden dette nå? DinSide Motors entusiasters svar er selvsagt et ubetinget ja. Verden trenger entusiasme, moro, kreativ design og fart under ansvar. Miljøhensynet mener vi er ivaretatt all den stund antallet slike biler er forsvinnende lite i den totale sammenheng og dessuten står de stille mesteparten av tiden. Når det gjelder Devon GTX, kommer ikke den til å lages i mer enn 40 eksemplarer per år... Det er for all del lov å være uenig - si gjerne din mening (helst saklig og argumentert) i debattråden.

Devon GTX kommer i salg i første kvartal 2010. Pris: 500.000$.