<b>BRUKTBIL:</b> Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa varsler dyrere dieselbiler. Hva betyr dette for bruktprisene på dieselbiler? Sitter du på en gullgruve eller økonomisk ruin? Foto: PER ERVLAND
BRUKTBIL: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa varsler dyrere dieselbiler. Hva betyr dette for bruktprisene på dieselbiler? Sitter du på en gullgruve eller økonomisk ruin? Foto: PER ERVLANDVis mer

Hva skjer med bruktverdien av dieselbiler?

Kleppa har varslet dyrere dieselbiler. Hva skjer med annenhåndsverdien på dieselbilen din da?

Flere norske aviser, blant annet Aftenposten, meldte i helga at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har gått ut og varslet dyrere dieselbiler.

Ifølge Aftenposten varslet Kleppa at dieselavgiften vil gå opp i kommende budsjetter, som ledd i Regjeringens innsatsplan for bedre luftkvalitet i de store byene.

En avgiftsendring i 2007 favoriserte dieselbiler med en lavere engangsavgift, på bakgrunn av at dieselbiler slipper ut mindre karbondioksid enn bensinbiler. Flere dieselbiler på veiene har ført til høyere lokal forurensning, og nå vil regjeringen lokalforurensningen til livs - og ifølge Kleppa skal dette gjøres ved avgiftsbelegge dieselbiler hardere igjen.

Vi kommer tilbake til bakgrunnen i en oppfølgende artikkel.

Det umiddelbare spørsmålet bileiere vil stille går selvsagt på det privatøkonomiske.

Også elbil-eiere kan vente seg hardere kost etterhvert

For: Hva skjer med annenhåndverdien på dieselbilene nå? Vil høyere nybilpriser på dieselbiler føre til at bruktprisene på dieselbiler skyter i været, til hell og lykke for alle som sitter med en dieselbil i dag - eller vil det motsatte skje, at bruktverdien på dieselbilene faller som stein?

Vi har stilt spørsmålet til bilistorganisasjonene NAF og KNA.

Skaper usikkerhet

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF sier til DinSide at de først og fremst forsøker å finne ut av hva Kleppa egentlig mener.

– Vi vet ikke egentlig hva hun mente. Hun sa det skulle skje noe med dieselavgiften, men det finnes ingen dieselavgift, sier Sagedal til DinSide.

– Vi har engangsavgiften som er litt lavere for dieselbilene, og så har veiavgiften vært litt lavere for dieselbiler, men noen dieselavgift finnes ikke, sier Sagedal.

Kommunikasjonssjefen i NAF sier at det er vanskelig å svare på hva dette kan gjøre med annenhåndsverdien på dieselbilene.

- Det er veldig vanskelig å svare på. På den ene siden, hvis dieselbilene blir dyrere, vil dette ofte påvirke annenhåndsverdien, slik at den vil bli mer verdt. Men hvis det kommer så mye signaler som det har gjort den siste tiden, om høyere engangavgift, køprising, og en politikk som skal gjøre det dyrere for folk å bruke bilen sin, så er dette generelt ikke bra for salg av dieselbiler, da vil dette påvirke negativt, sier Sagedal i NAF til DinSide.

Hun sier at regjeringen og Kleppa med dette har skapt en usikkerhet, som gjør det vanskelig å si hvordan dette vil påvirke bruktbilsalget.

- Men signalene som har kommet nå er så uklare at det kan virke negativt for salg av dieselbiler, sier Sagedal videre.

Sier ja til gradert bompengesats

Lurt?

Generalsekretær Hallgeir Raknerud i KNA, kommenterer også usikkerhetsmomentene rundt en endring i avgiftssystemet på drift av dieselbiler.

– Det er vanskelig å spå slikt, men når nybilprisen på dieselbil øker vil også verdien av brukte dieselbiler øke. Men det vil være marginalt. Vi vet jo for eksempel ikke hvor mye man har tenkt å øke engangsavgiften for dieselbiler med, sier Raknerud til DinSide.

– Dersom man øker engangsavgiften, men ikke øker avgiften på diesel (altså drivstoffet) vesentlig, vil det være gunstig for de som i dag har en dieselbil. Dersom man også har tenkt å øke avgiften på diesel, noe artikkelen ikke sier noe om, så kan jo de som har kjøpt dieselbil etter de forutsetningen som har vært, føle seg litt lurt. De vil jo da bli dyrere i drift, sier KNAs generalsekretær.