Hva skjer i 2007?

De dramatiske endringene i norske nybilkjøperes preferanser i 2006 skyldes i svært stor grad varslingen av et nytt bilavgiftsregime.

Ford Mondeo III Vis mer


Suzuki og Subaru er to av merkene som kommer dårligst ut i det nye regimet og dette er hovedårsaken til at merkene har solgt så godt i år. Det er derfor ingen grunn til å anta at 2007 blir et like godt år for disse merkene. Tvert i mot tyder alt på at Suzuki og Subaru vil stupe på registreringsstatistikken og at salget sannsynligvis vil bli liggende lavere enn 2005-nivåene.

Hva med E85?

Også Volvo har hatt et oppsiktsvekkende godt år, og det er ingen grunn til å tro at Volvo skal bli Norges tredje mest populære bilmerke i 2007. Vi antar derfor i utgangspunktet at Volvo vil falle tilbake til 2005-nivå.

Som vi tidligere har skrevet her på DinSide Motor er det imidlertid klart at E85-biler vil få en avgiftsfordel i sammenheng med revidert statsbudsjett. Hvis denne avgiftsfordelen blir markant, vil dette gavne både Volvo, Saab og Ford, som er merkene som i størst grad har satset på nettopp E85.

Tapere kan bli neste års vinnere

Toyota og Volkswagen ble altså tapere i 2006. En viktig forklaring bak tilbakegangen er nok imidlertid det faktum at disse merkene er blant dem som tjener på det nye avgifssystemet som nå har trådt i kraft. Det er derfor grunn til å anta at Toyota, Volkswagen og flere av de andre merkene som ble tapere i 2006 kan ta igjen det tapte - og vel så det - i 2007.

Mondeo, Tiguan og Octavia Scout

Skoda Octavia Scout Vis mer


Det er også viktig å være klar over at nybilsalget i høy grad reflekterer nye og spesielt interessante modeller. Vi skal derfor ikke se bort i fra at blant andre Ford vil klatre på neste års salgstatistikk. Nylanserte S-Max og Galaxy vil nemlig snart få selskap av en helt ny Mondeo. Volkswagen kommer i løpet av neste år både med Golf Cross og folke-SUVen Tiguan, biler som har potensial til å løfte Volkswagen-salget. Vi skal heller ikke glemme Audi og Mercedes-Benz, som snart lanserer ny A4 og C-klasse. Skoda, som kommer med både Roomster Scout, Octavia Scout og ny Fabia vil opplagt bli blant vinnerne i 2007, mens Jeep nok vil øke sine markedsandeler når Compass og Patriot er på plass.

CR-V, X-Trail II og Outlander II

Honda CR-V III Vis mer


Også japanerne kommer med mange modeller som passer godt for Norge. Honda får en ny CR-V, mens Nissan kommer med både kompaktbilen Tiida og folke-SUVene Qashqai og X-Trail II. Mitsubishi vil helt sikkert kapre nye kunder med folke-SUVen Outlander II, som forøvrig er søstermodell av nykommerne Citroën C-Crosser og Peugeot 4007. Og de koreanske merkene vil muligens kunne hente økt salg ved kompaktbilene Hyundai Arnejs og Kia Cee'd.

  • Tabell: Salg, markedsandel og endret plassering
  • Tabell: Rangert etter endrede markedsandeler
  • Tabell: Rangert etter endrede salgstall
  • Tabell: Rangert etter endring i prosent
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)