Opel har lenge manglet en liten og kompakt SUV. Nå har de fått Mokka. Foto: Produsenten
Opel har lenge manglet en liten og kompakt SUV. Nå har de fått Mokka. Foto: ProdusentenVis mer

Hva skjedde med disse bilmerkene?

Bilmarkedet byr på hard konkurranse. Og som alltid er det noen det går utover.

I dag domineres bilmarkedet i stor grad av to store merker, Volkswagen og Toyota. Dette er merker som har gjort det svært godt gjennom lang tid i Norge, selv om styrkeforholdet mellom de to har vekslet de senere årene. Bak disse har det vært større utskiftninger, selv om man også finner en del gjengangere på øvre del av topp ti-listen. Ikke minst har Ford og Volvo gjort det godt.

Men hvem har så "forsvunnet", eller i det minste falt kraftig nedover? Vi har tatt en titt på statistikkene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for henholdsvis fem, syv og ti år siden for å finne svaret.

2007

2007 var det første året etter den betydelige avgiftsomleggingen hvor man erstattet slagvolum med CO2 i regnestykket. Det har kommet justeringer etter dette, men systemet ligner i grove trekk på det vi har i dag. Kanskje er det også derfor at det er ganske små endringer å se siden da. Toyota er størst, foran Volkswagen. Men et par tydelige forskjeller ser man. Opel ligger på 6.-plass og Honda på 9.-plass.

Honda CR-V har tidligere solgt svært godt i Norge, men det begynner å bli en stund siden. Her er den helt nye utgaven som skal løfte salget igjen. Foto: Honda Vis mer


Hittil i år ligger Opel på en 14.-plass, mens Honda er helt nede på en 19.-plass. De har med andre ord sunket henholdsvis åtte og ti plasseringer på listen. Det er ganske mye med tanke på at OFV opererer med 30 bilmerker (av betydelig volum) på det norske markedet.

2005

Går vi tilbake til 2005, er forandringene naturlig nok større. Faktisk er Opel da helt oppe på en 3.-plass, etter Toyota og Volkswagen. Et annet merke som gjør det rimelig godt her, er Suzuki på en 9.-plass. Den japanske produsenten ligger i dag på en 18.-plass, og de har ikke vært inne på topp ti-listen etter avgiftsomleggingen i 2007.

Men betegnende nok lå de helt oppe på en 4.-plass etter 2006, så her er det tydelig at noen kom dårligere ut av omleggingen enn andre.

2002

Også for ti år siden var det Toyota og Volkswagen som dominerte, og forskjellene fra i dag er faktisk ikke så store helt i toppen. Citroën var oppe på en 10.-plass, og Peugeot helt oppe på 3.-plass, så franske biler gjorde det godt i denne perioden, noe som understrekes av Renaults 9.-plass året etter.

I dag ligger Peugeot så langt i år på en 9.-plass, mens Citroën er nede på en 15.-plass. Renault har forøvrig nesten forsvunnet og ligger helt nede på en 22.-plass, bak merker som Land Rover og Mini.

Helt ny Renault Clio prøvekjørt

Hva skyldes det?

Franske biler solgte jevnt over bedre for noen år siden. Det kan kanskje virke underlig med dagens modellutvalg i mente. Her er Citroën DS5. Vis mer


Hva skyldes så svingningene? Det er naturligvis vanskelig å peke på én grunn til at alle disse merkene har falt tilbake. Noe skyldes nok at man ikke har hatt modeller som har passet optimalt til det norske markedet i forhold til konkurrentene. Enkelte har ikke klart å henge med på trendene, som for eksempel SUV-bølgen, og da gjerne de litt mindre og rimeligere SUVene. Også avgiftssystemet har skapt endringer.

Enkelte har også slitt med et dårlig kvalitetsrykte, og det er ingen hemmelighet at det i stor grad har rammet de franske merkene. Og rykter er som kjent seiglivede og vanskelige å bli kvitt, selv om produktene har forbedret seg betydelig.

Uforutsigbart

Noe variasjon virker for oss også å være litt uforklarlige og uforutsigbare trender. Flere av de merkene som er nevnt her har i store deler av den siste 10-årsperioden hatt gode modeller, som kanskje har fått ufortjent dårlig mottakelse på markedet. Ikke minst gjelder det i dag.

Av faktorer som ikke har med selve produktene å gjøre, kan også organisatoriske årsaker spille inn. Enkelte av merkene nevnt har vært gjennom store endringer på organisasjonssiden.

Opel håper på Mokka

Opels informasjonssjef Helene Formo sier seg ikke fornøyd med dagens situasjon, og mener de burde ligget høyere med tanke på modellutvalget. Samtidig mener hun at mangelen av en liten SUV har vært viktig.

– Vi ser at vi har manglet de norgesvennlige produktene. Det har vært solgt mange SUVer, men Antara har vært for dyr til å være konkurransedyktig. Nå har vi fått Mokka som har fått meget god mottakelse av en samlet motorpresse, og vi har stor tro på det produktet, sier Formo.

Les mer: Opel Mokka prøvekjørt

Formo peker også på at vektkomponenten i avgiftssystemet har slått negativt ut på prisen på en del Opel-modeller.

Suzuki venter på S-Cross

Suzuki har sunket kraftig siden avgiftsomleggingen i 2007. Her er konseptversjonen av S-Cross som kommer neste år. Vis mer


Også Suzuki har en stund slitt med modeller som har vært dårlig tilpasset avgiftssystemet, og da først og fremst med tanke på CO2. Importøren hevder i tillegg at produsenten har hatt et begrenset fokus på Europa når det gjelder produktutvikling de siste årene, grunnet de økonomisk turbulente tidene. Nå ser de fremover mot ny S-Cross, en kompakt SUV som skal lanseres neste høst. Konseptversjonen av S-Cross kan du for øvrig se her.

Honda satser på CR-V

Honda for sin del forklarer mye av fallet med at CR-V tidligere hadde en ekstremt sterk posisjon.

– De siste årene har modellsortimentet vært aldrende og noen av de nye modellene har ikke vært sånn Norge har vært ute etter. SUV-markedet har fått økt konkurranse og for utgående modell av CR-V har det blitt hardere. Vi ser at nå som den nye kommer går salget rett opp igjen, sier PR-ansvarlig Tom Skoglund hos den norske Honda-importøren.

Les mer: Honda CR-V prøvekjørt

Skoglund peker også på den nye dieselmotoren som kommer neste år. Hittil har Honda bare hatt en forholdsvis stor og kostbar dieselmotor, men nå kommer det altså en 1,6-liter. Denne kommer både i Civic og CR-V.

Kan være på vei opp?

Sist, men ikke minst må det uansett ikke glemmes at svingningene er nettopp svingninger, og at flere at de nevnte merkene kan være på vei oppover. Det blir i alle fall spennende å se hvordan eksempelvis Opels Mokka og Hondas CR-V vil slå an for de to merkene.