<b>FØLGER DU DET SOM STÅR HER?</b> Denne bilen skal ifølge informasjonen på tanklokket ha 95-oktan. Men hva skjer dersom du fyller 98? Foto: KRISTIN SØRDAL
FØLGER DU DET SOM STÅR HER? Denne bilen skal ifølge informasjonen på tanklokket ha 95-oktan. Men hva skjer dersom du fyller 98? Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Hva om du fyller «feil» oktan på bilen?

Er det «feil» å fylle 98-oktan selv om det står at du bør fylle 95-oktan? Og hva skjer dersom du gjør det?

Vi har vel alle hørt skrekkhistoriene om hvor mye det kan koste dersom du skulle være så uheldig å fylle bensin på en dieselbil: Dersom du kjører avgårde og bensinen får tid til å dras rundt i motoren, har du et potensielt veldig stort (og veldig dyrt) problem. Men hva skjer hvis du tar feil bensinpumpe?

På innsiden av tanklokket står det anbefalt oktantall for bilen din. Men hva skjer dersom du ved en inkurie skulle komme til å fylle bensin med et annet oktantall? Kan det skade motoren?

Dette er det korte svaret: Fyller du 98 på en 95-bil er det antagelig ikke noe å tenke på, men dersom du fyller 95 på en 98-bil, kan det være at du har et problem ...

Her får du hele forklaringen.

Les også: Feilfylling av diesel? Se hva som skjer

Hva er «oktan»?

Først og fremst er det greit å vite hva «oktan» egentlig er.

Oktantallet er et mål på såkalt «bankefasthet», eller hvor lett bensinen selvantenner.

- Helt presist kan man si at oktantallet sier noe om bensinens evne til å motstå høyt trykk og temperatur, uten å selvantenne. Det er tennpluggens gnist som skal antenne bensinen, forklarer Anders Kleve Svela, drivstoffansvarlig i Statoil Fuel & Retail Norge AS.

Jo høyere oktantall, desto høyere er drivstoffets evne til å motstå selvantennelse.

Les også: Se hvordan nye bensinpumper gjenvinner bensindampen

Kan føre til «tenningsbank»

Svela forklarer at riktig oktantall er viktig, da den gjør at drivstoffet ikke antenner vilkårlig inne i sylinderen, men under kontrollerte former ved hjelp av tennpluggen under motorens kompresjonstakt.

- Hvis drivstoffet selvantenner, er oktantallet for lite og kan føre til såkalt «motorbank», også kalt «tenningsbank», forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforbund (NAF).

- Kjører du lenge med det, kan det i verste fall skade toppen på stempelet med at det brenner hull på grunn av varmen som oppstår for tidlig i kompresjonstakten, forklarer han.

Engebretsen sier videre at de fleste biler fra 1995 og nyere har bankesensor som har som oppgave å oppdage og forhindre motorbank med at den elektronisk forsinker tenningstidspunktet.

Les også: HUSK: Skru av mobilen på bensinstasjonen

INGEN KRISE: Det gjør ingen ting om du fyller 98 på en bil som er ment for 95-oktan, men det kan være verre å fylle feil den andre veien, altså å fylle 95-oktan på en bil som er tilpasset 98-oktan. I verste fall kan det føre til motorskader. Foto: PER ERVLAND Vis mer



Ingen problemer med høyere oktan

Fullt så alvorlig som en forveksling av diesel og bensin er det selvsagt ikke dersom du skulle komme til å fylle feil oktan på en bensinmotor.

Men du skal være oppmerksom på at mens det er uproblematisk å «fylle feil» den ene veien, kan det oppstå problemer den andre veien.

HVA ER RON? RON = Research Octane Number, som er det som står angitt på pumpene i Europa. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Svela forteller at de fleste bensinmotorene i Norge i dag er tilpasset 95 oktan RON (RON = Research Octane Number = det som står angitt på pumpene i Europa).

- En motor som vanligvis bruker 95 oktan, vil gå akkurat like bra på 95 oktan som på 98 oktan, sier han.

- Det finnes et lavt antall biler i Norge som har elektronisk motorstyring med bankesensorer, som kan utnytte den ekstra bankefastheten (oktantallet) i 98, men som også kan kjøres på 95 oktan – dog med noe redusert effekt og moment. Bruk av 95 oktan bensin på disse bilene fører ikke til motorskader/havari, fortsetter Svela.

Verre med lavere oktan enn angitt

Ingen problemer å fylle høyere oktan enn det som er angitt i bilens instruksjoner, altså. Men det kan være verre om du fyller bensin med lavere oktan enn angitt.

- Fyller du 95 oktan på et kjøretøy som skal ha 98 oktan, kan det oppstå tenningsbank, sier Engebretsen.

Og som tidligere nevnt: Kjører du lenge med det kan det i verste fall skade toppen på stempelet med at det brenner hull på grunn av varmen som oppstår for tidlig i kompresjonstakten.

- Det finnes noen få eldre biler som kan få motorskader eller -havari dersom oktantallet er for lavt, sier Svela.

Han forteller videre at man på de fleste av disse bilene kan justere tenningspunktet - slik at bilen likevel kan benytte 95 oktan.

- Gjør man dette så vil bilen fungere like fint med 95 som med 98 oktan.

OBS! til veteranbileiere

Svela understreker at eiere av veteranbiler bør være spesielt oppmerksomme.

- I henhold til den norske/europeiske standarden for bensin (NS-EN228) kan bensin være iblandet inntil 5 prosent bioetanol. Mens alle nyere biler kan kjøre på bensin iblandet bioetanol, vil veteranbiler kunne ta skade av dette. Det er blant annet fordi etanol tærer mer på pakninger og slanger enn det bensin gjør. Nyere biler har altså pakninger og slanger som tåler etanol, men det er ikke alltid tilfellet på veteranbiler, forteller Svela.

Hva skjer egentlig i motoren?

Men hva er det egentlig som skjer i motoren, dersom man fyller 95 i stedet for 98 eller omvendt? Og kan man få mer eller mindre motoreffekt?

Anders Kleve Svela i Statoil forklarer:

  • Alle biler som egentlig skal ha 95 oktan, kan også fylle 98 oktan. Dette er helt ufarlig, men man får ikke noe ekstra effekt.
  • Hvis man fyller 95 oktan på en bil som egentlig skal ha 98 oktan men hvor bilen har elektronisk motorstyring med bankesensor, vil man kunne få noe redusert effekt og moment, men motoren vil ikke ta skade av det.
  • Hvis man fyller 95 oktan på en bil som er tilpasset 98 oktan og hvor bilen ikke har motorstyring med bankesensorer, kan man få motorskader. Dette gjelder et svært lite antall biler som hovedsakelig er fra før 1990.
  • Det anbefales alltid at man sjekker i instruksjonsboken eller med motorleverandør før man fyller 95 oktan på en bil som skal ha 98 oktan.

Kan man «tjene» bensinforbruk ved å bytte 95 med 98-oktan, eller omvendt?
  • Drivstoff forbruket er hovedsakelig avhengig av motorens teknologi. Vanligvis sparer man ikke bensin om man bruker 98 på en bil som er tilpasset for 95 oktan.
  • Om man bruker 98 oktan på en bil som er utstyr med elektronisk motorstyring med bankesensorer kunne man få et noe redusert drivstofforbruk.

- Om du lurer på hva slags bensin bilen din trenger, kan du ta en kikk på baksiden av bensinlokket eller i instruksjonsboken. Der vil det gjerne stå det laveste oktantallet motoren takler, oppfordrer Svela.